הסיפור של הקמת היסודות של מוסדות הדת מגיע לפרקים האחרונים
ב פרשת בהעלתך. בזה הלוים התגייסו לעבודת בית המקדש. החנוכה מתחילה עם דיבור
הקב"ה למשה רבינו, "קח את הלוים מתוך בני ישראל", (במדבר ח ו). התכס
המשוכלל לאחר מכן המבטא את הרעיון שהם בחירתו של הקב"ה, וגם כן הנציגים
שנבחרו על ידי העם. בעקיבות זה השם אמר,"כי נתנים נתנים המה לי מתוך בני
ישראל", (במדבר ח טז). הפרושים מלציין שהמילה "נתנים" מכופל.
הספורנו דורש את הלשון הכפולה, "המה לי. נתונים מעצמם
שנתנו את עצמם לעבודתי. . . . ונתונים גם כן מתוך בני ישראל שיתנו מחית הלוים
במעשר ראשון חלף עבודתם למען תהיה עבודתי נעשית בין כולם". רש"י מפרש את
הלשון הכפולה, "נתונים למשא נתונים לשיר". הוא גם מסביר, "קח את
הלוים - קחם בדברים אשריכם שתזכו להיות שמשים למקום".
הכלי יקר מפתח הרעיונות האלה ומוסיף את המושג של כפרה
שהלויים כבר נמסרו לשירות במשכן "לכפר על בני ישראל" (במדבר ח יט). בדבר
"קח", הוא מלווה את הנמקתו של רש"י והספורנו שהלויים כבר הרימו ל "שררה".
בנוגע ללשון הכפולה של "נתנים", הוא מפרש "ב'
לשעבוד היינו [א] שעבוד טורח גופם לעבוד ולמשא ושעבוד מסירת גופם [ב] ולכפר על בני
ישראל". הרעיון הוא שבגלל הלויים הם בחירה מעולה, שהוא משקף באופן
חיובי על אנשים שבחרו אותם. לכן אם יש לאומה החולשות, אפשר להסתכל בנציגיהם,
הלויים, ומוצא תקווה לשיפור ועתיד טוב יותר.
הכלי יקר מפרש גם את המושג של "טוביה החטא וזיגוד
מינגד" ודוחה את תחולתו למצב הזה. עם זאת זה נראה לי קצת שיכיות כי הלויים הם
השוערים בבית המקדש. כתוצאה מכך, אם אדם נכנס שלא כדין לאזור מוגבל של בית המקדש,
ולוי היה ישן או בדרך אחרת מוזנח, הוא אחראי.
מהדברים האלה יש ללמד משהו על מנהיגות דתית בפרט ובאחריות
חברתית בכלל. הלויים נבחרו לשירות בגלל המסירות והנאמנות בחטא העגל. הם לקחו את
מקומו של הבכור ובכך קבלו המדות טובות שלהם. לנולד הראשון יש יתרון בחכמה על הצעירים
ממנו בגלל עם זקנות בא ניסיון ושכל. זה עושה אותו לדוגמה ומפקד טבעית. עם מנהיגות
מגיעה אחריות משום שכשל בהנהגה יכול לגרום לכשלים ברבים. עם זאת למנהיג כדי להצליח
צריך תמיכה הכספית וכבוד מחסידיו. בנוסף הוא חייב להיות תקווה והשראה לכולם.
אזכור
הכבוד של תורמים ליד יוסף
אבי מורי פיליפ שרייבר, יוחנן הולצברג, אברהם שמרלר
No comments:
Post a Comment