פרשה כפולה בהר - בחקתי מתחיל עם המצוות שמיטה ויובל. מצווה
אלה מוזכרות גם לקראת סוף התוכחה הממושכת בפרשת בחוקותי. מצוות השמיטה כולל
"ושבתה הארץ שב לה" (שמות כה ב). ההיבטים הבולטים הם שכל שנה שביעית
האדמה היא לא להיות עבדה בכל דרך, ובתוך זה שכל דבר שגדל בעצמו בכל מקום מותר וטוב
לאכול על ידי אף אחד בחינם. זה דווקא כולל קרקעות הנמצאים בבעלות בדרך כלל על ידי
אדם מסוים.

החומש שואל את השאלה המתבקשת, מה נאכל הן לא נזרע או לא נאסף
את-תבואתנו ?התשובה מה' "וצויתי את ברכתי לכם בשנה הששית ועשת את התבואה לשלש
השנים", (ויקרא כה כא). המשמעות היא כי יבולים שנקטפו בשנה השישית יהיו לספק
מזון בשפע לשנתיים של שמיטה ויובל. בנוסף שמיטות יהיו שנים מאוד שמחות והיובל יהיה
פעם אחת בעליזות לכל חיים.
בקשר המצוות האלו החומש נותן הבטחה כי אם דרכי הקב"ה
נשמרות ומשפטיו נשמרים שהעם ישכון בארץ
לבטח בשגשוג ובשלום. זאת בניגוד לנימה בחקתי שהיא רשימה ארוכה של זוועות שנגרמו על
ידי קרירות לתורה. מעניין התוכחה מזכיר את שנת השמיטה בקצרה ואמרה, "כל ימי
השמה ואתם בארץ איביכם אז תשבת הארץ והרצת את שבתתיה", (ויקרא כו לד).
הכלי יקר מסביר מדוע החומש נאמר במפורש כי דיני השמיטה
והיובל ניתנו בהר סיני הוא מצטט את הפסוק אוסר על בני ישראל כדי לרעות שם צאן על
זה ומסביר כי היה לי הר סיני הרבה צמחייה על זה ומסביר כי היה להר סיני הרבה צמחים.
לכן, את החוקים הנוגעים לחקלאות מחזירים את הזיכרון העמי של התגלותו של הקב"ה
שם.
הוא ממשיך כי הסיבה להפסקת עבודה חקלאית במשך שנה או שנתיים
חיזקה את אמונתם של איש. הסיבה לכך שאף אחד לא היית מצפה שהאומה יכולה לשרוד במשך
שנה או שנתים בלי זריעה או קצירה אף יותר מכך כדי שזה יהיה חגיגה. עם זאת לאחר
שכבר נעשה בהצלחה מספר פעמים אמונה באלוקים ובתורתו הופך להיות גדולים מאוד.שחרור
עבדים וחזרתו של אדם לארץ אבותיו גם לעורר זכרונות של חופש ממצרים.
יש פירוש שמביא את הפסוק "ואיש נבוב ילבב ועיר פרא אדם
יולד", (איוב יא יב). זה מרמז כי את הזוועות בחקתי הן מצב הטבעי של האדם. עם
זאת, אם יש לעמ האמונה כדי לשמור על שמיטה ויובל אז הכח שלמעלה מהטבע יתן להם גן
עדן במקומה. מילת יובל פירושו שופר ותוקע בשופר ביום כיפורים כדי לבשר את תחילת
שנת היובל. זה גם מזכיר את קולו של השופר בהתגלות בהר סיני. יובל גם אומר נחל,
טוען כי מצווה זו כמעין של אמונה המתגבר.
אזכור
הכבוד של תורמים ליד יוסף
אבי מורי פיליפ שרייבר, יוחנן הולצברג, אברהם שמרלר
לע"נ
סבא רב יואל לייב בן אליהו ז"ל, ה סיון תרצ"ט לתרומות
והנצחות: 08/9791824
A discussion of how cessation of
agricultural labor in the Sabbatical and Jubilee years creates faith that
replaces disasters with joy
To read on Blogger click
No comments:
Post a Comment