Wednesday, January 30, 2019

משפטים - זה בגלל השופט

פרשת משפטים כוללת מספר מצוות בנוגע לצדק. חלקם, לא מקבלים עד אחד עד שקר ולא ללכת עם הקהל לעשות הרע. כהטפות להדיוט הם מובנים מאוד. כמו כן ניתן לראות בהם הרחבה של המצווה התשיעית נגד שבועת שקר. אבל הם מכוונים גם לשופט. זה קשה כי יש לצפות ששופט יהיה ברמה כי משהו כזה יהיה ברור, אבל כנראה לא.
בעבר דיבר החומש על תוכניתו של יתרו למערכת משפטית בדרגות. בתוכה יהיו שרים של עשרות, מאות
ואלפים, והשיפוטים העליונים נקבע על ידי משה רבינו עצמו. דאגתו היתה שבגלל מספרם העצום של דיונים יתעייף משה אם הוא השופט היחיד. לא רק זה, אלא גם העם בגלל ההמתנה הארוכה. זה אומר, "וַיַּעֲמֹד הָעָם עַל־מֹשֶׁה מִן־הַבֹּקֶר עַד־הָעָרֶב", (שמות יח יג). מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי: וכי מבקר ועד ערב היה משה יושב ודן את ישראל והלא אין הדינין יושבין אלא עד זמן סעודה אלא כל הדן דין אמת לאמתו מעלה עליו הכתוב כאלו שותף במעשה בראשית, עכ"ל. רש"י מוסיף "כל דיין שדן דין אמת לאמיתו אפילו שעה אחת, מעלה עליו הכתוב כאילו עוסק בתורה כל היום".יתרו ציין כי השופטים צריכים להיות מוסמכים בעל תכונות של יראת ה', אנשי אמת, ושונא רווח לא צודק. עם זאת, כאשר משה בוחר אותם חומש פשוט אומר שהם היו מוסמכים. ההערות הספורנו כי זה בגלל שהוא לא מצא אנשים עם כל התכונות האחרות.
בנאומו האחרון לאומה משה רבנו נזף באומה על מערכת זו. הוא מתחיל באומרו, "אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם", (שברים א יב). הרב אלי חיים קרליבך ז"ל, הדגיש כי המילה הראשונה כאן היא "אֵיכָה". הוא הסביר כי זו גם המילה הראשונה בספר איכה וזה לא מקרי. אלא רמז שבגלל תוכנית זו נהרס בית המקדש. הוא המשיך שאם אדם מדבר אפילו פעם אחת עם מישהו כמו משה רבנו, זה יכול להשפיע עליו כל שארית חייו.
כמו כן יש סיפור על חסיד שהיו לו שלוש שאלות עקשניות שהטרידו אותו מאוד. לאחר זמן רב החליט לנסוע אל הרב הגדול שניאור זלמן מליאדי, הרבי מליובאוויטש הראשון, לשאול את השאלות. ברגע שהוא קיבל את ההחלטה אחת השאלות הוא מיד נפתרה. כשנכנס למרכבה נכנסה דעתו לשאלה שנייה. וכשהוא עמד לדפוק על דלתו של הרבי, הגיעה אליו התשובה לשאלה השלישית. עצם המחשבה לדון בסוגיות אלה עם חכם וקדוש כזה הספיקה לו להגיע למסקנות הנכונות.
פעם הלכתי לשיחתו של הרב מאיר כהנא ז"ל. קראתי כמה מספריו ומצאתי אותם ראויה לאמתם ולכנותם. כרזות אלה מפרסמות את ההרצאה, אמר כי לראות אותו פעם אחת יכול לשנות את חייך. אחרי השיחה הרבה עמדו בתור ושאלו אותו שאלות. התשובות היו חודרות מאוד, אף שהשיחות לא נמשכו זמן רב כל כך, ויכולתי לראות שהשבח הזה הוא אמת.
רבנים גדולים אחרים עושים את אותו הדבר. האדמו"ר מליובאוויטש, הרב מנחם מנדל שניאורסון, היה משוחח עם אנשים שעברו משבר רגשי להחזירם למצב נפשי רגוע. הקמיעות שכתב רבי יצחק כדורי אולי שמרו על כמה אנשים שפויים.
משמעות הדבר היא אדם רע לפעמים הופך להיות טוב ונשאר טוב בגלל שיחה אחת. בנוסף, ישנם מקרים שבהם אדם הוא מאוד להתרשם ואת המפגש עם החוק לפעמים הוא אחד מהם. אם השופט והאנשים האחרים במערכת המשפטית טובים, הם באמת יכולים לקבוע פלילי ישר. אם הם רעים הנטייה היא להחמיר את המצב.
לגבאי הפסוק, "הָבוּ לָכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים וּנְבֹנִים וִידֻעִים לְשִׁבְטֵיכֶם וַאֲשִׂימֵם בְּרָאשֵׁיכֶם", (דברים א יג), רש"י מציין את המילה "ואשימם" ואומר, "לִמֵּד שֶׁאַשְׁמוֹתֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל תְּלוּיוֹת בְּרָאשֵׁי דַּיָּנֵיהֶם, שֶׁהָיָה לָהֶם לִמְחוֹת וּלְכַוֵּן אוֹתָם לַדֶּרֶךְ הַיְשָׁרָה (ספרי)".

לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com

No comments:

Post a Comment