Wednesday, January 2, 2019

וארא / מקץ - מרחיב דעת # 294

כאשר העיניים שלי נפתחו לראשונה לגדולתו של התורה הקדושה. הקדוש ברוך הוא שלח לי רב מכובד את רבח אלי חיים קרליבך זצוק"ל כדי להדריך אותי  בדרכי תשובה. הוא בא ממשפחה רבנית גדולה שהתפרסמה בחכמתם ומסירותם. רבי אלי חיים היה בן בית אצל הרבי הקדוש מליובאוויטש רבי יוסף יצחק שניאורסון ונישא לאחותו, הרבנית הדסה. אחיו היה הרב המשורר הפופולרי, ר' שלמה קרליבך.
כמו הרבה חוזרים בתשובה הייתי מלא התלהבות דתית, והאמנתי כי האמיתות של התורה הקדושה היא כל כך חזקה וברורה כי הם פשוט עמדו בעצמם. לא רק זה גם האמנתי שכל אמת חזקה תעמוד בפני עצמה, וכי ההצגה ובוודאי לא הבגדים של המציג לא שינו דבר.
רבי אלי חיים עם שנות הניסיון שלו ידע שזה לא היה נכון. גם הוא ידע שהרגשות שלי היו תקינים ולכן הוא התחיל לתקן אותי בעדינות. זה היה פרשת מקץ והוא צטט את הפסוק, "וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת־יוֹסֵף וַיְרִיצֻהוּ מִן־הַבּוֹר וַיְגַלַּח וַיְחַלֵּף שִׂמְלֹתָיו וַיָּבֹא אֶל־פַּרְעֹה", (בראשית מא יד). לאחר מכן הציג הרב את השאלה, מדוע התורה הזכירה משהו כל כך משעמם וקטן כמו להתלבש ולהתגלח. הוא הסביר כי כאשר רואה אדם גדול על משהו חשוב חייב להיראות מתאים. עם רשע כמו פרעה באם הוא היה נראה כמו רשלן ולא מריח כל כך טוב, הוא עלול לזרוק אותו על הרצפה, היה מבקש ממנו לפרש את החלום, ואז להחזירו לכלא. הרמז היה כי אמיתות יפה של התורה צריך להיות מוצג יפה.
אנו רואים זאת גם בפרשת וארא. משה רבינו מביא את המילה השמחה של הקדוש ברוך הוא לבני ישראל, כי הוא שמע את זעקותיהם, מוציא אותם מבית העבדים שנקרא מצרים, נותן להם את הארץ המובטחת לאברהם, יצחק ויעקב. עם זאת, הם לא מקשיבים לו בגלל היותם קצר רוח בגלל עבודה קשה.
פירוש רש"י: ולא שמעו אל משה: לא קבלו תנחומין. רמב"ן: מקוצר רוח ומעבודה קשה לא בעבור שלא יאמינו בה' ובנביאו, רק שלא הטו אוזן לדבריו מקוצר רוח, כאדם שתקצר נפשו בעמלו, ולא ירצה לחיות רגע בצערו, מדעתו שירוח לו אחרי כן וקוצר הרוח הוא פחדם שלא יהרגם פרעה בחרב כאשר אמרו שוטריהם אל משה. ועבודה קשה, הוא הדוחק שהיו הנוגשים אצים בהם ולא יתנום לשמוע דבר ולחשוב בו. ספורנו: ולא שמעו אל משה. להתבונן בכל זה בענין שיבטחו בישועת הקל יתברך ויחשבה להם צדקה, כענין באברהם, וכן לא נתקיים בהם ונתתי אותה לכם אבל נתנה לבניהם. מקצר רוח כי לא נאמנה את אל רוחם, ולא נתנו לב להתבונן.
בגמרא איתא, "שלשה מרחיבין דעתו של אדם אלו הן דירה נאה ואשה נאה וכלים נאים", (ברכות נז:).
לא רק זה, אם יהודי רוצה להתייחס אליו ברצינות הוא צריך חליפה יפה, זקן יפה וכובע יפה. זה יוצא אם אדם מוסח מדברים כמו רמקולים גסים, פטישים רועמים, זבל בכל מקום, ושכנים מתועבים, זה יפגע ביכולתו ללמוד תורה. אמיתות עדינות עלולות ליפול על אוזניים ערלות ותקוות לעתיד מאושר יכולות להישמע כמו בְּדַאִי מטופשים. מאידך גיסא, בית נוח, משפחה מקסימה ושכונה נחמדה פותח את השכל לחוכמה מופלא וגבוהה, ולחזיונות של נביאי עולם מופלא לבוא, ולסייע לו לתת את התובנות האלה לאחרים.

לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com

No comments:

Post a Comment