Wednesday, July 31, 2013

ראה: נסיונות של האמונה

פרשת ראה מתעסקת עם שלושה ניסיונות חמורים הם נביא שקר, מסית מפתה, ועיר אפיקורסות. במקרה של "נביא השקר" הוא באמת נביא שמבצע נס אבל הוא משתמש בזה כדי להגיד לאנשים לנטוש את ה 'ותורתו בעד עבודה זרה. עם פיתוי רוצה להפוך את האיש לעבודת זרה נעשה על ידי קרוב משפחה ביותר או ידיד טוב מאוד.במצבב של העיר הנידחת יש לחץ חברתי חזק כדי לקבל את עבודת אלילים משום שכולם עושה את זה.

בנוגע לנביא שקר החומש אומרת במפורש "כי מנסה ה' אלוקיכם אתכם לדעת הישכם אהבים את ה' אלוקיכם בכל הלבבכם ובכל נפשכם" (דברי יג ד). העניין הוא שאם לא אוהב את ה 'ולא מקדיש את חייהם לשירותו, יש לשתמש בנס זה כתירוץ לנטוש את הדת, או לקבל את הטיעונים של הנביא שקר. אפשר לעשות הקש מעניין אהבת ה' לעבודה זרה ולפיתוי ללחץ חברתי. הניסיון של נביא השקר אפשר הקשה ביותר משום שהיא מציעות כי שהתורה היא לא האמת חס ושלום, וכי אלוקי ישראל לא מלך העולם.

היום אין לנו נביא שיכול לומר לעם ישראל, "כה אמר ה'". עם זאת אפשר לשמוע את הלחישות של קולו של הקב"ה בנסתרות של הלב, בעומק של תפיסה של תנ"ך, היחסים עם הסביבה. עם זאת המצפון יכול להיות בטעות, ההבנה של כתבי קודש משובש, ולפעמים דברים רעים קורים לאנשים טובים. ניסיון זה הנושא בתהילים עג. הוא מתאר את הספקות המתעוררים בעת הוללים ורשעים מצליחים בניגוד לפעמים נראים עבודה קשה וטוהר הלב מגיעים להבל וריק. מהחבר לא להגיע לשלום עד שהוא נכנס למקדש ה' יתברך. שם הוא רואה שסופו של דבר הזדונים מחליק ונופל לאבדון. אז הוא רוצה את העצה מלמעלה וגופו ולבו משתוקק לקב"ה.

לאחר שתאר את ניסיונו של נביא השקר, החומש מפציר, "אחרי ה' אלקיכם ילך ואיתו תיראו ואת מצותיו תשמרו ובקלו תשמעו ואיתו תעבדו ובו תדבקון", (דברים יג ה). אלה הם הפעולות שתאפשר לנו לעמוד בניסיונות של האמונה. הליכה עם אלוקים עולה נסיעה באותו הנתיב. משמעות הדבר היא מטרות משותפות. אלו הן העדויות, שנכללו המסר של החגים. לדוגמא פסח דוגל בחופש אדם, חג השבועות מייצגים כניעה לעיקרון, יום כיפור הוא סליחה. קיומו של הדרך עולם משפט ושלום מיוסד על אמת.

יראי אלוקים בעצם להאמין שיש כוח פרעניות בעולם הזה. חלק מזה  לראות ידו של הקב"ה במפלתן של הרשעים והעונשים של עוברים על רצונו. באופן כללי הוא עניין שכר ועונש על מעשיו ועל המידות של בני אדם.

שמירת המצוות זה קיום התרי"ג מצוות. באופן כללי זה אומר לחיות על פי ההוראות של התנ"ך. זה מניח מראש שמקשיב לקולו. הקול של הקב"ה נמצא במספר המקומות. הוא מפורש ביותר בחמשת חומשי תורה. הוא נמצא גם בטקסטים דתיים אחרים. גם ניתן למצאו במדעי הרוח ובחכמת הטהע מאז צריך להיות בשלום עם זולת ולחיות קנה אחד עם הטבע. כמו שנאמר בפרקי האבות (ג יב), "כל שרוח הברייות נוחה הימנו, רוח המקום נוחה הימנו; אין רוח הברייות נוחה הימנו, אין רוח המקום נוחה הימנו".

עבודת ה' לעתים קרובות מתייחס לתפילה. תפילה היא מובן להיות בקשות ותחנונים להקב"ה. אבל יותר מדויק להתפלל שהוא לעשות חשבון נפש על קיום התורה. דווקא להבין את המילים של התפילות ושואפים לקחת אותם ללב ולחיות לפיהם. העבודה הזאת גם כולל את כל המאמצים כדי לקים את המצוות בין אם הם בכוונה, בשכל, במילה או במעשה.

דביקות לה' ניתן ללמוד מדביקות לחבר טוב. כביכול להיות חבר לאמת, חבר לחסד, חבר לצדקות, וחבר לדת. מה פירוש דברים משותפים. מהם להיות חבר כנסת, נהנתה מניגון וספרות דתית, צדקה, עוסק בשלום ה ציבור, ויחסים אישית עם הקב"ה. סוף הדבר אם שקוע בדת יפתח שורשים עמוקים המושקים על פלגי האמונה ש "אפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו, אין מזיזות אותו ממקומו" (אבות כב).

 To view on YouTube click:
Shalom Aleichem at 8:10
Link to Wikipedia article with Hebrew/English lyrics with transliteration 
http://en.wikipedia.org/wiki/Shalom_Aleichem_(liturgy)


לע"נ מאיר בן חיים ז"ל, אחו של האמה -  כה בתשרי תשנ"ב                   
                                         
וגם בדואר אלקטרוני      http://dyschreiber.blogspot.co.il ניתן באתר  




No comments:

Post a Comment