בפרשת עקב משה שטף הטרוניות את העם בדבר המסע הארבעים שנה
שלהם, במיוחד על התלאות והמן. הוא מסביר שהסיבה לשניהם הייתה שהקדוש ברוך הוא רצה
לדעת מה בלבם והאם הם ישמרו את המצוות או לא (ראה דברים ח ב - ו).בזה יש היבט של
הפתגם התלמודי בשלושת דברים אדם ניכר: בכוסו, בכיסו, ובכעסו (ערובים סה) האומה
סמוך ובטוח שאם הם שומרים את המצוות שדברים טובים באופן כללי יקרו להם, לדוגמה
בריאות, שגשוג כלכלי, וילדים נחמדים, במיוחד בארץ הקודש.
בקשר המילים הזועמות של בני ישראל; בנרדפו על ידי המצרים לים
סוף, וכשלא היו להם מים; התמקדו במוות ונוטפות שנאת שמים. לדוגמה לא היו מספיק
קברים במצרים שלקחו אותנו אל המדבר כדי להרוג אותנו ואת ילדינו. אע"פ פרשה זו
אינה מזכירה את השיכרון יש אירוע קודם של ביצוע וסגידה של עגל הזהב בהתלהבות יותר
מדי. יש גם את ההקרבת אש זרה על ידי נדב ואביהוא במה שהיה נראה במצב שכירות אבל לאו
דווקא מיין.
חומש מקשר את המן עם הנס מובא ברש"י "שמלתך לא
בלתה. ענני כבוד היו שפין בכסותם ומגהצים אותם כמין כלים מגוהצים, ואף קטניהם כמו
שהיו גדלים". הם היו כמו עשירים ויכולים לבלות את זמנם בעופן שמוציא חן בעיניהם.
כתוצאה מכך לא היה צורך לאסוף את המן בשבת, מקושש עצים בשבת, או לרדוף אחרי השליו.
הסיבה שהם עובר העבירות האלה הייתה בגלל הגשמיות הנסתר בלבבם.
ספורנו מסביר, "לדעת את אשר בלבבך. שיהי' מה שבלבך יוצא
לפועל". "ורבינו בחיי כתב, וז"ל: ויתכן לומר במלת וירעבך שבא ללמד
על המן ואולתו, שכל האוכלו מבין במושכלות על השלימות". כביוכל הקב"ה מכיר
מה הוא בלב, כאשר מכיר את האמת, איך ממש מרגיש, ולבטא אותו במילים ובמעש כתוצאה
מכך למד מהו העמדה לתורה ומצוות. האם מאמין שיש ההשלכות להזנחתם או מחזיק אותם לנאצה?
כמו הנדודים של בני ישראל במדבר ארבעים שנה גלו את האמת והלב
כך היא הגלות הנוכחית שלנו. ישנם אירועים המביאים לרעיונות היפים ומשמעות שמביא
שפע בברכות. בפעמים אחרות הם חושפים דברים מכוערים ומזיקים שמוסתרים בלבנו. כמו כן
יכול לדעת המושלם. איש חכם וצדיק יבחור בטוב ומשילך את הרע, ובשלב מסוים יש לראות
שהדרך החיים ואת העריכים של התורה הן הבחירה הטובה ביותר. סופו של דבר יש להכיר
שהקב"ה הוא כמו אבא אוהב, שמעניק השראה ומוכיח לילדיו. המטרה להוציא לאור את
הטוב ביותר בם, בזמן הפתיות שלהם במדבר, בדרכם לארץ ישראל ואל הגאולה.
To view on YouTube click:
דיון בהתגלות הלב והאמת בזמנים טובים וזמנים רעים. אדון עולם
מושר בניגון של יריד סקרבורו (Scarborough Fair) בשעה 5:59.
To read on Blogger in English click:
לע"נ מאיר בן חיים ז"ל, אחו של האמה - כה בתשרי תשנ"ב
וגם
בדואר אלקטרוני http://dyschreiber.blogspot.co.il
ניתן באתר
No comments:
Post a Comment