בסוף פרשת מטות שבט ראובן וגד מבקשים ממשה התר להתיישב בארץ
שנתפסו ממלכי האמורי סיחון ועוג. הם מסבירים כי, "ארץ מקנה הוא ולעבדיך מקנה"(במדבר
לב ד). המקום הזה מחוץ לארץ הקודש, בסמוך לגבולה המזרחי על נהר הירדן. משה לא אוהב
את הבקשה ושואל אותם, "האחיכם יבאו למלחמה ואתם תשבו פה?" לאחר מכן הוא
משווה אותם למרגלים שלא "מלאו אחרי ה'"(שם יב) ו "תניאון את לב בני
ישראל מעבר אל הארץ אשר נתן להם ה'", (שם ז), והביאו אסון על העם.
בתשובה כנה השני שבטים מציעים "ואנחנו נחלץ חשים לפני
בני ישראל עד אשר אם הביאנם אל מקומם", (שם יז). לאחר הנטייה של כל הענינים
הנוגעות ללוחמה והתישבות, הם יחזרו לעבר הירדן. וזה יהיה מורשת הקבע שלהם. משה
מקבל את ההצעה שלהם ואפילו כולל חצי שבט מנשה בזה.
בשיחו האחרון משה משבח את ארץ ישראל באופן משמעותי. זה הצבי של
כל הארצות, יש לו משאבים טבעיים גדולים, עיניו של הקב"ה הן עליו בכל העת. עם
זאת החומש לא רושם ויכוח, מדוע השבטים האלה צריכים לעשות את הבחירה שבאמת מעולה.
על ההפך כאשר משה נזכר בעסקה זו מציינת, כי הוא יודע שיש להם הרבה מקנה.
זה דוגמה להגבלת נזק. זה מבשר את דרשתו של משה קצת לפני
פטרתו, שהחל בתוכחה מעטה שקופה. רש"י מסביר בדברים א ג, "מלמד שלא הוכיחן אלא סמוך למיתה ממי
למד מיעקב שלא הוכיח את בניו אלא סמוך למיתה אמר ראובן בני אני אומר לך מפני מה לא
הוכחתיך כל השנים הללו כדי שלא תניחני ותלך ותדבק בעשו אחי".
אכן ראובן בנו של יעקב, ושניים וחצי השבטים יישארו מחויב להדת,
למרות חלשים. במקרה של שני שבטים הייתה הפרזה בכסף. בנוסף הם רוצים רק להיות
קרובים לארץ ישראל לא לשבת ממש שם. עם זאת, הם רוצים להיות חלק של עם ישראל עד כדי
מסירת נפש. בנוסף הם קיבל את מנהיגותו של משה רבינו, והיו מוכנים לקבל את עצתו. בעקבות
זה הייתה מתאימה לוותר להם בנושא זה.
יש ללמוד לקח מזה. אחד מהם כיצד לוותר בנושא בחֵן. בהתמודדות
עם ענייני הדת חשוב להכיר שאנשים עומדים בדרגות שונות ויש מצבים מסוימים שכלל
מקובל עלול להיות קשה מאוד לקטע של אנשים. כאשר יש משבר אפשרי, צריך לזהות מה חשוב
ומה לא, ושבו ויתורים יכולים או לא יכולים להתבצע. חשוב שיהיה שיח כנים; עם זאת
אין להחיל לחץ רוחני עצום. זה לא שווה לאבד את הכל על ידי היצמדות לכלל שיש מקום
להקל. במקום זאת, עדיף לקבל את מצב שהוא פחות ממושלם, כדי לשמר בהרבה, וגם התקווה
שהמצב ישתפר בעתיד.
לע"נ שמואל בן נח ז"ל - טו באב תשס"ט
To view on YouTube click:
A discussion how to gracefully make concessions so as to
preserve a proper relationship
No comments:
Post a Comment