Thursday, April 28, 2022

עמוס 9:7 - 15 - ניפו את האבנים # 406

בס"ד

ההפטרה (אשכנז) לפרשת קדושים (ויקרא י"ט א' - כ"א ד') היא מספר עמוס ט' ז' - ט"ו. היא ידועה בדרך כלל במילותיה הראשונות, "הֲלוֹא כִבְנֵי כֻשִׁיִּים". כוש הוא ביטוי תנ"כי לאפריקה השחורה וכאן הוא משווה עבדים שחורים, ששירתו לעתים קרובות את כל חייהם, לבני ישראל, המשרתים את הקדוש ברוך הוא במשך כל חייהם. עמוס היה פעיל כ-100 שנה לאחר אליהו הנביא. הוא היה מדרום ממלכת יהודה אך הטיף בממלכת ישראל הצפונית.

ההפטרה נפתחת בהצהרה על כוחו של ה' האומר שכמו שהוא הוציא את הפלשתים מכרתים ואת הארמים ממה שהיא עיראק של היום, כך גם הוציא את ישראל ממצרים. עמוס אומר אז בשם ה' שהוא ישמיד את המשטר הנוכחי אבל לא ישמיד את עם ישראל לחלוטין. אלא שהעם ייצא לגלות. שם הם יטוהרו כמו מנפה תבואה במסננת. בימי קדם הופרדו גרעיני החיטה בכך ששור רומס את הצמחים החתוכים. כתוצאה מכך התערבבו הגרעינים עם אבנים שהיה צריך לנפות החוצה. הנביא משווה את חוטאי ישראל לחלוקי נחל ודנה אותם להרג במלחמה במיוחד אם אמרו שהאסון לא יתקרב אליהם.

התלמוד מחשיב את היותו קשה כסלע כהיבט של הרוע. בדרך כלל להיות רך נחשב טוב ולהיות קשוח נחשב רע. חטאים ספציפיים אינם מוזכרים כאן. התלונות הנפוצות הן דחיית תורת משה ודברי נביאי היום. חטאים אחרים מסתכמים בהפרות של עשרת הדברות.

הלומדים את לקחי הגלות יוחזרו לארץ ישראל. ישראל תהיה מנהיג העמים. שושלת דוד המלך תשוקם במלוא הדרו. האומה תיבנה מחדש וישגשג והעם לא ייעקר שוב.


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טו ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com


Wednesday, April 27, 2022

Amos 9:7-15 - Sifting out the Stones

 בס"ד



The Haftarah (Ashkenaz) for parshas Kedoshim (Leviticus 19:1 - 21:4) is Amos 9:7 - 15. It is commonly known by its first words הֲלוֹא כִבְנֵי כֻשִׁיִּים, literally are you not like the children of Cush. Cush is a Biblical expression for black Africa and here it compares black slaves, who often served their entire lives, to the children of Israel, who serve the Holy one blessed be He for their entire lives. Amos was active about 100 years after Elijah the prophet. He was from the southern Kingdom of Judah but preached in the northern Kingdom of Israel.   


The haftarah opens with a statement of G-d’s power saying just like He brought the Philistines from Crete and the Arameans from what is today Iraq, so too He brought Israel out of Egypt. Amos then says in the name of G-d that He will destroy the current regime but will not totally destroy the people of Israel. Rather the nation will go into exile. There they will be purified like grain is sifted in a sieve. In ancient times wheat kernels were separated by having a bull trample the cut plants. Consequently the kernels were mixed with stones that had to be sifted out. The prophet compares the sinners of Israel to pebbles and condemns them to be killed in war especially if they said that disaster would not approach them.


The Talmud reckons being hard as a rock as an aspect of evil. Generally being tender is considered good and being harsh is considered bad. Specific sins are not mentioned here. Common complaints are rejection of the five books of Moses and the words of the prophets of the day. Other sins boil down to violations of the Ten Commandments.


Those that learn the lessons of the exile will be returned to the land of Israel. Israel will be the leader of the nations. The dynasty of King David will be restored in full glory. The nation will be rebuilt and prosperous and the people will never again be uprooted. 


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com



Thursday, April 7, 2022

יד יוסף # 405; מחשבות לחודש ניסן

בס"ד 

החומש קובע את ניסן כחודש ראשון מכיוון שהוא מכיל את יום השנה ליציאת בני ישראל ממצרים. יום הולדתו של העולם נחשב לראש השנה שהוא היום הראשון של תשרי. למעשה, המשנה מפרטת ארבעה חודשים כתחילתה של שנה חדשה מסיבות שונות. לדוגמא שבט מכיל את השנה החדשה לעצים.


המספר שתים עשרה חשוב במחשבת ישראל. ישנם שנים עשר שבטי ישראל. ספר יצירה מחלק את 22 אותיות האלפבית העברי לשלוש קבוצות: 3 אמהות, 7 כפולות ו-12 אותיות פשוטות. האות ה מוכתרת בשיחה. ממנו יצאו קבוצת הכוכבים טלה (הכבש) ביקום, חודש ניסן בשנה ורגל ימין בגוף האדם. הקבלה מציינת כי ישנם שנים עשר תמורות של אותיות שם הוי"ה ומתאימה אותם לשנים עשר החודשים. הראשון הוא איך זה מאוית בדרך כלל וזה מותאם לחודש הראשון של ניסן. מעודדים שילוב של רעיונות אלה כדי להגיע לתובנות חדשות.


נראה לי שהרמז לגבי ניסן הוא שחשוב להתחיל את השנה ברגל הנכונה. משמעות הדבר היא היכולת להכיר ברצון הקב"ה במיוחד כאשר הוא ברור. בהמשך ניתן יהיה להבחין ברצון הקב"ה גם כאשר הוא מבולבל או אפילו לאחור. חלק מזה נובע מהיותו עניו כמו כבש.


החירות היא הנושא המרכזי של חג הפסח. הפיכת ניסן לחודש הראשון אומר שחשוב לזכור זאת תמיד. זה צריך להיות חלק מהשיחה שלנו, במיוחד בסדר פסח. באופן דומה יש לשנוא רדיפה ואדם שנמצא במצב מצער זה צריך לעזוב אותה בהזדמנות הראשונה ומהר.

לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טו ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com




Thursday, March 31, 2022

Thoughts for the Month of Nissan

בס"ד 

The Chumash fixes Nissan as the first month because it contains the anniversary of the exodus of the children of Israel from Egypt. The birthday of the world is considered to be Rosh Hashanah which is the first day of Tishrei. The Mishna in fact lists four months as being the start of a new year for various reasons. For example Shvat contains the new year for trees.


The number twelve is important in Jewish thought. There are twelve tribes of Israel. The Sefer Yetzira breaks the 22 letters of the Hebrew alphabet into three groups: 3 mothers, 7 doubles, and 12 simple letters. The letter ה is crowned with conversation. From it came the constellation Aries (the lamb) in the universe, the month of Nissan in the year, and the right foot in the human body. The Kabbalah notes that there are twelve permutations of the letters of the Tetragrammaton and matches them with the twelve months. The first is how it is normally spelled and that is matched with the first month Nissan. Combining these ideas to arrive at new insights is encouraged.


It seems to me that the hint concerning Nissan is that it's important to start off the year on the correct foot. This means being able to recognize the will of God especially when it is clear. Later on it will be possible to discern the will of God even when it is jumbled or even backwards. Part of this comes from being as humble as a lamb. 


Freedom is the central theme of Passover. Making Nissan the first month means that it's important to always keep it in mind. It should be part of our conversation, particularly at the Passover Seder. Similarly persecution should be hated and a person in that unfortunate situation should leave it at the first opportunity and quickly.

לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com






Thursday, March 10, 2022

גמ' ברכות נא - אחת מששים לנבואה # 404

בס"ד



מספר עמודים בגמרא (ברכות נ"ה) עוסקים בדיונים על חלומות. נקודת המבט הכללית היא שחלומות הם שישים של נבואה ושחלום שאינו מפורש הוא כמו מכתב שאינה נפתחת. בדרך כלל אדם מוצג בחלומו רק את מחשבות ליבו. בנוסף, גם חלום שיתגשם מכיל אלמנט כלשהו של שטויות.

כדוגמה מובא סיפורו של יוסף הצדיק שחלם: שהשמש, הירח ואחד עשר כוכבים השתחוו לו. הכוכבים מייצגים את אחיו, השמש את אביו, והירח את אמו. אולם אמו, רחל, נפטרה לפני שנים. בדרך כלל, ניתן לפרש את החלום כאומר שהוא נעשה למנהיג המשפחה מעל כל אחד מאחיו, אביו או נשותיו האחרות של אביו. בכל מקרה זה לא מתאים בצורה מושלמת. ישנם חלומות נוספים בתנ"ך, במיוחד בספר דניאל. לגבי יוסף מציינת הגמרא כי עברו עשרים ושתים שנה עד שהתממשה.

חלק מהסימנים לכך שחלום יתגשם הם חלום של בוקר, וכזה שמתפרש בתוך חלום, או אם הוא חוזר על עצמו. אם אדם מתעורר ועולה בראשו פסוק מסוים, זה נחשב נבואה קטנה. לגבי חלומות טובים ורעים התלמוד ממליץ לומר, ״וַחֲלֹמוֹת הַשָּׁוְא יְדַבֵּרוּ״, (זכרי' ינב) זאת הוא כאשר חלם חלום רע. אך כאשר חלם חלום טוב יש לומר: "וְכִי הַחֲלוֹמוֹת הַשָּׁוְא יְדַבֵּרוּ? וְהָכְתִיב ״בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ״,(במדבר יב ו, גמ' ברכות נה:). נוסחאות אחרות מובאות גם אם אדם מבולבל או מוטרד. אחד מייעץ לאדם נוסח התפילה הנאמר בהרכב של שלושה אנשים כבית דין, זה ימשיך לפרש ולשנות את החלום לטובה. ניתן למצוא את הטקסט בהרבה ספרים.

התלמוד חוקר את האמירה, שכל החלומות הולכים אחרי הפה. זה מתחיל בסיפורו של רַבִּי בְּנָאָה שהסביר שהיו בירושלים 24 מפרשי חלומות. פעם הוא חלם חלום והוא התייעץ עם כולם. לכל אחד מהם הייתה פרשנות אחרת וכולם התגשמו (שם).

לאחר מכן מספרת הגמרא כי בַּר הֶדְיָא היה מפרש חלומות. למי שנתן לו שכר היה מפרש את החלום לטובה, ולמי שלא נתן לו שכר, יפרש את החלום שלא בטובתו. הייתה שורה של מקרים שבהם גם אַבָּיֵי וגם רבא ראו חלום זהה והם ביקשו מבַּר הֶדְיָא לפרש אותו. אביי נתן לו כסף ושילם את שכר טרחתו, ואילו רבא לא. להלן סדרה של חלומות עם פרשנות טובה ורע.

גם אביי וגם רבא היו כורמים. בחלום אחד אמרו לו שראינו בשר על פי חביות. אצל אביי הפירוש היה שהיין שלו יהיה טעים עם בשר וכולם יקנו אותו. מצד שני אמר לרבא שהיין שלו יהפוך לחומץ וכולם ישתמשו בו כדי להשרות את בשרו. בחלום אחר ראו רימון משתרש על פי חביות. לאביי אמר שעסקך ירבה כרימון יש לו גרעינים. לרבא אמר שהעסק שלך יתקלקל כרימון. בסוף רבא מגלה שהדברים הרעים האלה קרו לו כי החלום עוקב אחר הפירוש. לאחר מכן הוא מקלל את בר הדיא ודברים נוראיים קורים לו (ראה ברכות נו.).

נראה שחלומות נוטים להעצים את כוחה של הסוגציה בתנאי שיש בהם צליל של אמת. במצבים מסוימים הם קובעים את מהלך אירועי העולם באמצעות השפעתם על העולם המטפיזי כפי שהיה במקרה של יוסף. בדרך כלל למרות שהם חושפים מה נמצא בתת המודע של אדם ועשויים לספק פתרונות לקשיי החיים.


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טו ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com




Thursday, March 3, 2022

Brachos 55b - One-Sixtieth of Prophecy

 בס"ד



The Talmud (Brachot 55) spends a number of pages discussing dreams. Its general point of view is that dreams are one sixtieth of prophecy and that a dream that is not interpreted is like a letter that is not opened. Typically a person is shown in his dream only the thoughts of his heart. In addition, even a dream that will be fulfilled contains some element of nonsense. 


As an example it brings the story of Yosef who dreamt that the sun, the moon, and eleven stars bowed down to him. The stars represent his brothers, the sun his father, and the moon his mother. However, Rachel, his mother, had passed away years ago. Generally though the dream can be interpreted as saying he was being made the leader of the family above any of his brothers, his father, or his father’s other wives. In any case it doesn't fit perfectly. There are other dreams in the Tanach particularly in the book of Daniel. Concerning Yosef, the Gemara points out that it took twenty-two years before it came true. 


Some of the signs that a dream will be fulfilled are a dream of the morning, one that is interpreted within a dream, or if it is repeated. If a person wakes up and a specific verse comes to mind, it is considered a minor prophecy. Concerning good and bad dreams the Talmud advises to say “dreams speak falsely” (see Zechariah 10:2) for a bad dream. For a good dream, “I speak with him [a prophet] in a dream”, (see Numbers 12:6) can be said. Other formulas are also brought if a person  is confused or distraught. One advises after religious services for a person to assemble three people as an ersatz beit din who will proceed to interpret and change the dream for good. The text can be found in many prayer books. 


The Talmud explores the statement, “All dreams go after the mouth”. It starts with the story of Rabbi Bena’a who explained that there were 24 interpreters of dreams in Jerusalem. Once he dreamed a dream and he consulted all of them. Each of them had a different interpretation and all of them came true (see Berakhot 55b). 

 

The Gemara then relates that Bar Haddaya was an interpreter of dreams. For one who gave him a fee, he would interpret the dream favorably, and for one who did not give him a fee, he would interpret the dream unfavorably. There was a series of incidents in which both Abaye and Rava saw an identical dream and they asked bar Haddaya to interpret it. Abaye gave him money and paid his fee, while Rava did not. What follows is a series of dreams with a good and bad interpretation. 


Both Abaye and Rava were vintners. In one dream they said to him, “We saw meat on the mouth of barrels”. For Abaye the interpretation was that his wine would be tasty with meat and everyone would buy it. On the other hand he told Rava that his wine would turn to vinegar and everyone would use it to soak their meat. In another dream they saw a pomegranate taking root on the mouth of barrels. To Abaye he said that your business will multiply like a pomegranate has seeds. To Rava he said that your business will spoil like a pomegranate. In the end Rava finds out that these bad things happened to him because the dream follows the interpretation. He then curses bar Haddaya and horrible things happen to him (see Berakhot 56a).


It would seem that dreams tend to enhance the power of suggestion provided they have the ring of truth. In some situations they determine the course of world events through their influence on the metaphysical world as was the case with Yosef. Generally though they reveal what is in a person’s subconscious mind and may provide solutions to life’s difficulties. 


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com








Wednesday, February 23, 2022

מלכים א ט ג - תשומת לב ואהבה # 403

 בס"ד


מלכים א 5:26 עד 9:9 הוא סיפור בניית בית המקדש הראשון על ידי שלמה המלך. לאחר מכן התנ"ך מתפוגג לנושאים שונים. זה מובא גם בספר דברי הימים עם כמה וריאציות. בסיום הבניין אלוקים מדבר עם שלמה. שלוש נקודות מובאות. הראשון הוא שהקב"ה מקדש את בית המדרש לשמו ועיניו ולבו יהיה בו כל הזמן (ראה מלכים א ט, ג).


מקדש: לשון נישואין. ניתן להרחיב את המטאפורה.


לשמו: דוגמאות 1. האישה לוקחת את שם בעלה כך גם בית המקדש מקבל את שם ה'. 2. מוסד חינוך שם את שמו על תלמיד במתן תעודה המשמשת כאות הצטיינות.


עיניים: לשון תשומת לב


לב: רגשות במיוחד אהבה ודאגה


המשמעות היא שבית המקדש תמיד ייחשב כמקדש דתי במיוחד בקרב היהודים. זה יהיה גם מוקד תשומת הלב שלעתים קרובות הוא רגשי.


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טו ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com