Thursday, March 10, 2022

גמ' ברכות נא - אחת מששים לנבואה # 404

בס"ד



מספר עמודים בגמרא (ברכות נ"ה) עוסקים בדיונים על חלומות. נקודת המבט הכללית היא שחלומות הם שישים של נבואה ושחלום שאינו מפורש הוא כמו מכתב שאינה נפתחת. בדרך כלל אדם מוצג בחלומו רק את מחשבות ליבו. בנוסף, גם חלום שיתגשם מכיל אלמנט כלשהו של שטויות.

כדוגמה מובא סיפורו של יוסף הצדיק שחלם: שהשמש, הירח ואחד עשר כוכבים השתחוו לו. הכוכבים מייצגים את אחיו, השמש את אביו, והירח את אמו. אולם אמו, רחל, נפטרה לפני שנים. בדרך כלל, ניתן לפרש את החלום כאומר שהוא נעשה למנהיג המשפחה מעל כל אחד מאחיו, אביו או נשותיו האחרות של אביו. בכל מקרה זה לא מתאים בצורה מושלמת. ישנם חלומות נוספים בתנ"ך, במיוחד בספר דניאל. לגבי יוסף מציינת הגמרא כי עברו עשרים ושתים שנה עד שהתממשה.

חלק מהסימנים לכך שחלום יתגשם הם חלום של בוקר, וכזה שמתפרש בתוך חלום, או אם הוא חוזר על עצמו. אם אדם מתעורר ועולה בראשו פסוק מסוים, זה נחשב נבואה קטנה. לגבי חלומות טובים ורעים התלמוד ממליץ לומר, ״וַחֲלֹמוֹת הַשָּׁוְא יְדַבֵּרוּ״, (זכרי' ינב) זאת הוא כאשר חלם חלום רע. אך כאשר חלם חלום טוב יש לומר: "וְכִי הַחֲלוֹמוֹת הַשָּׁוְא יְדַבֵּרוּ? וְהָכְתִיב ״בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ״,(במדבר יב ו, גמ' ברכות נה:). נוסחאות אחרות מובאות גם אם אדם מבולבל או מוטרד. אחד מייעץ לאדם נוסח התפילה הנאמר בהרכב של שלושה אנשים כבית דין, זה ימשיך לפרש ולשנות את החלום לטובה. ניתן למצוא את הטקסט בהרבה ספרים.

התלמוד חוקר את האמירה, שכל החלומות הולכים אחרי הפה. זה מתחיל בסיפורו של רַבִּי בְּנָאָה שהסביר שהיו בירושלים 24 מפרשי חלומות. פעם הוא חלם חלום והוא התייעץ עם כולם. לכל אחד מהם הייתה פרשנות אחרת וכולם התגשמו (שם).

לאחר מכן מספרת הגמרא כי בַּר הֶדְיָא היה מפרש חלומות. למי שנתן לו שכר היה מפרש את החלום לטובה, ולמי שלא נתן לו שכר, יפרש את החלום שלא בטובתו. הייתה שורה של מקרים שבהם גם אַבָּיֵי וגם רבא ראו חלום זהה והם ביקשו מבַּר הֶדְיָא לפרש אותו. אביי נתן לו כסף ושילם את שכר טרחתו, ואילו רבא לא. להלן סדרה של חלומות עם פרשנות טובה ורע.

גם אביי וגם רבא היו כורמים. בחלום אחד אמרו לו שראינו בשר על פי חביות. אצל אביי הפירוש היה שהיין שלו יהיה טעים עם בשר וכולם יקנו אותו. מצד שני אמר לרבא שהיין שלו יהפוך לחומץ וכולם ישתמשו בו כדי להשרות את בשרו. בחלום אחר ראו רימון משתרש על פי חביות. לאביי אמר שעסקך ירבה כרימון יש לו גרעינים. לרבא אמר שהעסק שלך יתקלקל כרימון. בסוף רבא מגלה שהדברים הרעים האלה קרו לו כי החלום עוקב אחר הפירוש. לאחר מכן הוא מקלל את בר הדיא ודברים נוראיים קורים לו (ראה ברכות נו.).

נראה שחלומות נוטים להעצים את כוחה של הסוגציה בתנאי שיש בהם צליל של אמת. במצבים מסוימים הם קובעים את מהלך אירועי העולם באמצעות השפעתם על העולם המטפיזי כפי שהיה במקרה של יוסף. בדרך כלל למרות שהם חושפים מה נמצא בתת המודע של אדם ועשויים לספק פתרונות לקשיי החיים.


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טו ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com




No comments:

Post a Comment