Thursday, May 27, 2021

Pirkei Avot - Practical Guides?

 בס"ד

Does orthodox Jewish thought hold that the mitzvot are practical guides for human conduct? Very often it seems that the answer is no. For example it is written in the Talmud, “There is no reward for performance of a mitzvah in this world”, (see Gemara Kiddushin 39b). A common position in the beis midrash is like Rashi bringing the Sifra, “A man should not say I find it disgusting to wear garments of wool and linen, eat pork, or have relations with a married woman, but one should say, I would, indeed, like them, but what can I do since my Father in heaven has imposed these decrees upon me”. The implication seems to be that these things are basically harmless. This is said within the context of an exhortation for Israel to be a nation that is dedicated to G-d and is separate from the other nations. It also has a threat to turn them over Nebuchadnezzar and others like him if this is not so. All of this tends to be away to deal with the observation in the book of Ecclesiastes (8:14), “Exasperation exists in the world, like the righteous who get what the wicked deserve, and wicked that get what the righteous deserve; and even talking about this is exasperating".


In fact the claim that there is no reward for mitzvahs in this physical world is part of a lengthy debate based on the Mishnah which says, “Anyone who performs one mitzvah has goodness bestowed upon him, his life is lengthened, and he inherits the land, i.e., life in the World-to-Come. And anyone who does not perform one mitzva does not have goodness bestowed upon him, his life is not lengthened, and he does not inherit the land of the World-to-Come”, (Mishna Kiddushin 1:10). Also in Ethics of our Fathers (2:1) exhorts one to consider the loss caused by a mitzvah against its gain as well as the gain of a transgression against its loss. The Bartenura comments that this reckoning should apply to well-being in this world as well as the next. 


In fact the mitzvahs are often divided into mishpatim (מִשׁפָטִם) and chukim (חוּקִים), often loosely translated as statutes and laws. The dichotomy is that mishpatim are considered as intrinsically logical such as not to rob or murder. Chukim are considered not to be greatly logical and may even cause derision. Examples are restrictions on shaving and purification from ritual defilement caused by contact with a corpse. The main reason they are kept is because they are decrees of the Almighty written in His Torah. Nevertheless the rabbis say that chukim typically have some aspect of logic in them and that mishpatim may not be entirely logical. 


To this end the commandments can be looked upon as pieces of advice. For example if a person wants to have good human relations, a good start would be respecting parents and avoiding jealousy. A person will be happier and more relaxed if a break is taken from work every Saturday to enjoy the fruit of one's labor and tospend some time studying the sacred texts. A person’s mind will probably be more sound if he is generally truthful. 


The idea is that mitzvahs are intrinsically beneficial because of their stated purpose. This idea is stronger for a benevolent person, who likes to contemplate things, and is willing to change opinions and practices that are shown to be faulty. However if a person is shallow and has a strong inclination towards evil then this idea is much weaker. In that case the best approach may be to do the mitzvahs because they are the decree of the King of the Universe lest he punish you in His indignation and vengeance.


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com


Thursday, May 20, 2021

נשא - בִּרְכַּת כֹּהֲנִים # 375

 בס"ד

פרשת נשא הקב"ה מורה למשה רבנו כיצד הכהנים מברכים את עם ישראל. נוסח הברכה הוא - "יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ. יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. יִשָּׂא ה'  פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם", (במדבר ו כד כו).

המפרשים מציינים כי כולם צריכים לשמוע פיזית את משמעות הברכה ויש לקרוא אותה בלשון הקודש. כמו כן המילים צריכים להגיד באיטיות לא במהירות מלמל או אמרו על ידי שינון. יש לומר אותם בצורה ממוקדת בלב שלם.

לגבי הטקסט עצמו - מילת הברכה. משמעותה לאמצעי שגשוג והגנה פיזיים שלא יהיה גניבות או פגיעות. "יָאֵר ה' פָּנָיו" פירושו פנים מאושרות זוהרות, יחד עם הנטייה להיעתר לבקשה במיוחד בעת צרה. "וִיחֻנֶּךָּ" פירושו שאלוקים צריך לתת לו את המדה של חן. אדם עם חן מעורר את רצונם הטוב של אחרים באמצעות שִׁוּוּי מִשׁקָל, טקט ועידון. "יִשָּׂא ה'  פָּנָיו אֵלֶיךָ" פירוש דיכוי כעס. לראות את פני אלוקים מרמז על הכרה בטוב שהוא עשה לך ויעשה לך בעולם הבא. השלום הוא הברכה האולטימטיבית והסל המכיל את כל הברכות האחרות.

באופן כללי יותר לברכת הכהונה יש שלושה שלבים. הנמוך ביותר הוא לגדל אדם ממקום נמוך על ידי שחרורו מעוני ומצוקה. בהמשך מכניסים אותו לארמון המלך ומלמדים אותו איך להיות אדם טוב. לבסוף הוא מוגבה וניתן לו שלווה עם סביבתו ושקט נפשי.


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com


Naso - Priestly Blessing

 בס"ד



In parshas Naso HaKadosh Baruch Hu instructs Moshe rabenu how the priests should bless the nation of Israel. The text of the blessing is, “May the LORD bless you and protect you. May the LORD cause His face to shine upon you and be gracious to you. May the LORD lift up His countenance toward you and give you peace”, (Numbers 6:24-26).

The commentaries remark that all should physically hear the blessing meaning and it should be recited in loshon hakodesh (the holy language - לָשוֹן הַקֹדֶשׁ). Also the words should not be rushed, mumbled or said by rote. Rather they should be said in a focused way with a whole heart. 

Concerning the text itself, the word blessing here refers to physical prosperity and protection means that it shouldn't be stolen or otherwise harmed. “Shining his face” means a glowing happy face, along with the inclination to promptly grant a request especially in times of trouble. “Being graceful to you” means that G-d should give you the characteristic of grace. A person with grace elicits the good will of others through poise, tact, and refinement. “Lifting up His face” means suppression of anger. Seeing the face of G-d implies recognizing the good he has done to you and will do to you in the world to come. Peace is the ultimate blessing and the basket which holds all of the other blessings.

More generally the priestly blessing has three phases. The lowest is to raise a person up from a low place by freeing him from poverty and adversity. Next he is brought into the palace of the king and taught how to be a good person. Finally he is elevated and given peace with his surroundings and peace of mind.


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com



Monday, May 10, 2021

שבועות - יופי עז # 374

 

בס"ד

שיר פופולרי בחג השבועות הוא "וְעַתָּה בָנִים". שמו של השיר לקוח משתי המילים הראשונות של מילותיו שהן, "ועתה בנים שירו למלך בתפארת מפואר . . . ואשרי עבדיו המשמיעים בקול שבחו". שורות אלה מקורן בפיוט שהוא חלק מהתפילות שֶׁל בְּחִירָה לחג, המורכב מארבעה בתים וניתן למצוא אותו במַחזוֹר לשבועות ביוֹצרוֹת לברכות על קריאת שמע.

הנושא של הפיוט הוא היופי והשמחה שמגיע דרך עבודת השם באמצעות המצוות בתורה. חכמי התלמוד מחשיבים את חג השבועות כיום השנה למתן עשרת הדיברות בהר סיני ובהרחבה אותם הם כל המצוות. ישנם האומרים שכל המצוות הם פירושים על עשרת הדיברות במיוחד את הראשון שבהם הוא לדעת ה'.

מטרת התנ"ך היא להוציא את המיטב שבאדם ובמין האנושי וזה בעצם מה שהופך אותנו לאנושים ולא לחיה פראית. פאֵר ואוֹשֶר נחשבים במחשבה היהודית כמאפיינים נעלים מאוד, תגמול על התנהגות טובה והוכחות כי מעשיו של האדם היו נכונים.

בזמן שבית המקדש היה קיים, כאשר אדם רוצה לתת מתנה לאלוקים, היה יכול להקריב עולה, או תרומה לבית המקדש במיוחד לכוהנים. שור נחשב לקורבן המכובד ביותר. אנשים היו תורמים גם חפצים עשויים זהב מעוטרים בפאר ויופי.

אחרים היו מביאים לבית המקדש פריטים ממלאכתם שלהם שהיו הטובים ביותר שיכלו לייצר. הרעיון היה לעשות את השימוש הגבוה ביותר במיטב יכולותיו של האדם. זו התשובה לשאלות כמו מתי אדם לובש את מיטב הבגדים, התכשיטים הטובים ביותר, מגיש את האוכל הטוב ביותר ועושה את העבודה הטובה ביותר שהם יכולים. עם זאת, המתנה האולטימטיבית שאדם יכול להעניק לקדוש ברוך הוא, זה הוא עצמו. זה נעשה על ידי חיים על פי רצונו של המקום.

אז היינו יודעים מהו רצון האלוקים, הוא גילה זאת בבירור בתורה ובמיוחד במהלך ההתגלות בהר סיני. למעשה אדם צריך לעשות חשבון נפש לפני כל החגים. עם זאת אנו רוצים גם להביע את הערכתנו ואהבתנו לבורא הכל במיוחד לברכות הרבות שהטיל עלינו. דרך נהדרת לעשות זאת היא לשיר שירים יפים ומשמעותיים בבתי התפילה שלנו בימי הקודש.

לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com



Thursday, May 6, 2021

Shavuot - Intense Beauty

 בס"ד



A popular song on Shavuos is וְעַתָּה בָנִים (V’atah Banim). It takes its name from the first two words of its lyrics which are, “And now sons sing to the king with intense beauty. And happy are His servants who make heard the sound of His praise”. These lines are taken from a poem which is part of the optional liturgy for the holiday. It's four stanzas and can be found in the machzor (special prayer book - מַחזוֹר) for Shavuos in the additions (יוֹצרוֹת) to the blessings on the שמַע.

The theme of the piyut is the beauty and joy that comes through serving G-d by means of the precepts in the Torah. The sages of the Talmud reckon Shavuot as the anniversary of the giving of the Ten Commandments on Mount Sinai and by extension all of the mitzvahs. There are those that say that all of the mitzvahs are commentaries on the Ten Commandments particularly the first one which is to know G-d. 

The goal of the Tanakh is to bring out the best in a human being and the human race and it is in fact what makes us a human and not a savage animal. Beauty (פאֵר), bliss and fortune (אוֹשֶר) are considered in Jewish thought to be very lofty characteristics, rewards for good behavior, and proofs that a person’s actions were correct.   

In ancient times when a person wanted to give a gift to G-d, which could take the form of a burnt offering, or a donation to the Temple especially to the priests. A bull was considered the most distinguished sacrifice. People would also donate objects made of gold with exquisite workmanship. 

Others would bring to the Holy Temple items of their own craft which were the best that they could produce. The idea was to make the highest use of the best of a person’s abilities. This is the answer to questions like when does a person wear their best clothes, finest jewelry, serve the best food, and do the best job that they possibly can. However the ultimate gift a person can give the HaKadosh Baruch Hu is himself. This is done by living according to G-d’s will. 

So we would know what G-d’s will is, He revealed it openly in the Torah and particularly during the revelation on Mount Sinai. In fact a person should do some soul searching before all the holidays. However we also want to express our appreciation and love of the Creator of all especially for the many blessings He has showered on us. A great way to do this is to sing beautiful and meaningful songs in our houses of worship on the holy days.


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com




Sunday, April 25, 2021

ל"ג בעומר - דער כבוד פון רבי שמעון # 373

 בס"ד

ל"ג בעומר הוא היום בו זכורה גדולתו של רבי שמעון בר יוחאי. הוא נחשב כמתחבר של הזוהר, ספר מרכזי של קבאלה. לעתים קרובות הוא נחשב לגדול בחכמי התלמוד והוא זוכה להבנה הטובה ביותר של חמשת חומשי משה. הוא נחשב לגאון ולעובד נס אך התכונה הגבוהה ביותר שלו הייתה טוהר הלב.

לכבודו נהוג לעשות מדורות כדי להדגיש את רעיון הבהירות. אנשים ירקדו סביב הלהבה וממש שירו את שבחו. השיר בַּר יוֹחַאי נִמְשַׁחְתָּ אַשְׁרֶיךָ מכתיב את שמו באות הראשונה של כל בית. השיר הפופולרי השני, וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי הוא פיוט לפי הא"ב.

ישנם הרבה סיפורים על רבי שמעון. המפורסם ביותר הוא כיצד הסתתר 12 שנים במערה עם בנו משום שהוא מתח ביקורת על המלכות רשע. לדבריו, כל העבודות הציבוריות שלהם נעשו מסיבות אנוכיות ולמען צרכי הגוף. באותה תקופה הוא חי על חרובים. כשהרשב"י הופיע, הוא הבין שהוא מיוחד בכך שבניגוד לאחרים הוא יכול לתפוס מניע גבוה מאוד (ראה גמרא שבת לג:).

קיימת חלוקה בין רבי ישמעאל לרבי שמעון לגבי היחס הראוי ללימוד תורה ופרנסה. רבי ישמעאל במהותה אומר שאדם צריך עבודה 9 עד 5 ו תכנית קבועה של לימודי קודש. אודות זה רב שמעון הוא אומר שזה המסגרת הלא הנכונה של מוח. במקום זאת על האדם לראות בלימוד תורה ועשיית מצוות כסיבת קיומו. לכן אדם לא צריך להקדיש יותר תשומת לב למקצוע מאשר לדברים אחרים הדרושים להישרדות כמו לצאת לקניות או לרופא (ראה גמרא ברכות לה:).

כתוב במכילתא דרבי ישמעאל ט״ז:ד׳: היה ר' שמעון בן יוחאי אומר לא נתנה תורה לדרוש אלא לאוכלי המן הא כיצד היה יושב ודורש ולא היה יודע מהיכן אוכל ושותה ומהיכן היה לובש ומתכסה הא לא נתנה תורה לדרוש אלא לאוכלי המן ושניים להם אוכלי תרומה, עכ"ל. זה יוצא בנוגע לכסף שהגישה הבסיסית של רבי שמעון היא שאם יש לך מספיק לשלם הוצאות שוטפות, אתה מסתדר יפה.

ספר קהלת ו ז קובע בציניות, "כָּל־עֲמַל הָאָדָם לְפִיהוּ וְגַם־הַנֶּפֶשׁ לֹא תִמָּלֵא". הרעיון הוא שאנשים צריכים להיות מונעים על ידי השכל ולא על ידי הישרדות גרידא או הנאה פיזית. נראה שהקשיים בפרנסה נובעים מהקללה של, "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ, תֹּאכַל לֶחֶם", (בראשית ג יט). זה נחשב לקללה מכיוון שבגן עדן לפני חטאו של אדם כל הצרכים הפיזיים של האדם היו מסופקים בקלות. הוא לא היה צריך לדאוג מאיפה מגיעה הארוחה הבאה שלו, כי תמיד יכול היה לקלוט אותה מעץ. בעברית יש חמש מילים לנשמה: נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה. השני בגובהו הוא חַיָה שמשמעותו חיים. הרמה הגבוהה ביותר היא יחִידָה שהיא צורה של המילה ייחודית. הרמז הוא שהדבר הגבוה ביותר שאדם יכול לעשות הוא לפתח את ההיבט הייחודי של הנשמה שלו. זהו היבט של התובנות המקוריות שלהם בתורה. לכן ביטחון בה' ולא אמון בעושר מחזק את היכולת לפרוש את התורה. הגמרא קובעת, "הַרְבֵּה עָשׂוּ כְּרַבִּי יִשְׁמָעֵאל, וְעָלְתָה בְּיָדָן. כְּרַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי, וְלֹא עָלְתָה בְּיָדָן". הרבנים מעירים לא פעם שחלקם הצליחו בגישתו של רבי שמעון אך זו קבוצת עילית של אנשים.


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com





Thursday, April 22, 2021

Lag b'Omer - The Greatness of Rabbi Shimon

 בס"ד

Lag B’Omer is the day that the greatness of Rabbi Shimon bar Yochai (רבי שמעון בר יוחי) is remembered. He is reputed to be the compiler of the Zohar, a major work of Kabala. He is often reckoned as the greatest of the Talmudic sages and is credited with the best understanding of the Five Books of Moses. He was considered a genius and a miracle worker but his highest trait was purity of heart.


In his honor it is customary to make bonfires to emphasize the idea of brilliance. People will dance around the blaze and literally sing his praises. The song בַּר יוֹחַאי נִמְשַׁחְתָּ אַשְׁרֶיךָ (Bar Yochai Happy are those that Anointed You) spells out his name with the first letter of each stanza. The second popular song, וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי (They will say Congratulations) is an alphabetical acrostic. 


There are many stories about Rabbi Shimon. The most famous is how he spent 12 years hiding in a cave with his son because he criticized the Romans. He said all of their public works was done for selfish reasons and for the needs of the body. During that time he lived on carobs. When the Rashbi emerged, he realized that he was special in that unlike others he could grab onto very lofty motives (see Gemara Shabbat 33b). 


There is a debate between Rabbi Yishmael and Rabbi Shimon about the proper attitudes toward Torah study and livelihood. Rabbi Yishmael in essence says that a person should have a 9 to 5 job and a regular program of religious studies. About this Rabbi Shimon is says it's the wrong frame of mind. Rather a person should view Torah study and doing mitzvahs as his reason for existence. Therefore a person should not dedicate more attention to profession than other things necessary for survival like going shopping or to the doctor (see Gemara Brachot 35b). 


It is brought in the Mechilta of Rabbi Yishmael (16:4) that R. Shimon b. Yochai was wont to say: 

You can't expound the Torah unless you live on manna. What does this mean? He sits and he expounds. And he doesn't know from where he will eat and drink and from where he will dress and cover himself. Indeed the Torah was not given to expound except for those who eat manna and second to them, the poor clergymen. It comes out concerning money that Rabbi Shimon’s basic attitude is if you have enough to pay current expenses, you’re doing fine.


The book of Ecclesiastes (6:7) cynically states, "All of man’s earning is for the sake of his mouth, yet his soul is not sated". The idea is that people should be motivated by the intellect not by mere survival or physical pleasure. It seems that the difficulties from earning a livelihood stem from the curse of, "By the sweat of your face you shall eat bread", (Genesis 3:19). This is considered a curse because in the garden of Eden before the sin of Adam all of man's physical needs were easily satisfied. He didn't need to worry where his next meal was coming from as he could always pick it off of a tree. There are five words for soul in Hebrew (נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה) representing five levels. The second highest is חַיָה meaning life. The highest level is יחִידָה which is a form of the word unique. The hint is that the highest thing a person can do is develop the unique aspect of their soul. This is an aspect of their original insights into Torah. Therefore trusting in G-d and to not trust in wealth strengthens the ability to expound the Torah. The gemara states, "many did like Rabbi Yishmael and were successful, and many did like Rabbi Shimon bar Yochai and were unsuccessful", (Brachot 35b). The rabbis often comment that some were successful with the approach of Rabbi Shimon but this is an elite group of people. 

לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com