בישעיה לח מסופר על המלך חזקיהו שנחלה קשות. הנביא בא אליו ואומר שזמנו קרוב למות ועליו לסיים את ענייניו. חזקיהו, שהיה אז בן 39 בלבד, דואב מאוד ומתפלל לאלוקים. הוא לא מבקש ספציפית כלום, פשוט בוכה ואומר שהוא הלך לפני הקב"ה בלב שלם באמת ועשה את מה שטוב בעיניו. הקדוש ברוך הוא שמע לתפלתו ומעניק לו חמש עשרה שנות חיים נוספות.
מלך בבל שומע על מחלת חזקיהו ושמח שהייתה לו החלמה מלאה. כביטוי לשמחתו הוא שולח לו מכתבים ומתנה. חזקיהו מקבל בשמחה את השליחים ואז מראה להם את הזהב, הכסף וכל אוצרות ארמונו וממלכתו.
ה' צבקות אינו מרוצה מכך ושולח את ישעיהו לנזוף בו. הנביא מספר את ההודעה שאומרת כי יגיע הזמן בו כל חפצי הערך הללו יתפסו על ידי בבל יחד עם צאצאיו המלכותיים, שיהפכו לסריסים בארמונו של האויב. חזקיהו לא נבזז ובמקום זאת שם פנים בהירות על הנבואה העגומה הזו ומשיב שזו חדשות טובות מכיוון שזה אומר שבתקופתו יהיה שלום.
התגובה הרגועה מוזרה מכיוון שהנורמה היא להיות מוטרדת נורא. למרות שראוי לחפש את הטוב המוסתר בחדשות רעות, אבל יש כאן היבט של לקרוא לרע-טוב. תקופתו של חזקיהו הייתה טובה מאוד והוא היה מלך צדיק במיוחד. אולם חלק מהמסר של ישעיהו הוא שאפילו בתקופות טובות אלה היו ליקויים אנושיים שיגיעו לשיאם עם חורבן בית המקדש הראשון וזוועותיו הנלוות אליו. אמנם היה ראוי שחזקיהו יתרגש ממעשיו של מלך בבל, אך היה צריך להיות מודע לבעיות. כתוצאה מכך קבלת הפנים שהעניק לשליחים הייתה משתפך מדי.
ישנם נושאים דומים בספרי הנביאים. המלך הטוב של יהודה יהושפט נוזף בחריפות על ידי הנביא, בגלל חיבתו וסיועו כלפי אחאב, מלך ישראל הרע (ראו דברי הימים ב יט ב). בגלל מעשיו הטובים הרבים, הקדוש ברוך הוא אינו מעניש אותו, אך הנישואין בין בנו של יהושפט לבת אחאב הם אסון בלתי מוסמך. באופן דומה דוד המלך מתאבל חזק יותר מדי על מותו של בנו הסורר אבשלום. שורש השורש של כל זה עשוי להיות שאול המלך הוא שחמלה (ראה שמואל א 15: 9 וַיַּחְמֹל) על אגג, מלך עמלק. נראה כי תאוות העושר של העם טשטשו את תפיסתם כיצד באמת עמלק היה רשע. כתוצאה מכך הם לא ראו בגזוז כסף מלוכלך.
נראה שיש יצר הרע לשחק את השוטה כשמתמודד עם הרע ולומר שהוא לא כל כך גרוע כמו שזה נשמע. למעשה זו מצווה לומר את הברכה, "ברוך דין האמת", כשדברים רעים קורים, כי ברמה העמוקה ביותר הקב"ה עושה רק טוב ליצירתו. עם זאת אין להתבלבל בין הטובים המוסתרים בטרגדיה לבין הטוב המוחלט שנחשף גם אם היו בו כמה פגמים קטנים. כמו כן אין זה ראוי לאהוב בפרסי נחמה.
האמת העגומה היא בעידן זה של פרהיסטוריה, אנו חיים בעולם פגום עם אנשים פגומים. חשוב לדעת שכמו שהזמנים הרעים יעברו, כך גם הטובים. כתוצאה מכך ראוי להיות מעט זהירים בהתנהלותנו עם אחרים. יש לקרוא חוזים, יש לנעול דלתות, יש לבדוק סחורה לפני שקונים אותם. חוזה נישואין יהודי כיום קובע הסדר גירושין. בימים הבאים הדברים יהיו רשמיים בלבד ואז הפה שלנו יתמלא מצחוק ולשוננו בשיר.
לע"נ סימע בת אליעזר ז"ל נלב"ע יט חשון תש"ל
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment