הפרקים הרביעי והחמישי של מסכת ברכות מפרטים את סדרי התפילה. ההבנה העיקרית של התפילה היא בקשה לאלוקים למשהו. קשר הדוק לכך הוא הערכה עצמית מנקודת המבט של כתבי הקודש וידע על תכונות הגיבור. דוגמאות לכך הן הישועה בשעת סכנה, בקשות לכסף או הצלחה, תרופה למחלות ופציעות. זה כולל גם תודה על מתנות שהתקבלו מהשמיים.
ראש ישיבת אור שמח, הרב מנדל וינבך, סיפר סיפור שמדינת ישראל בימיה הראשונים התנערה מקשר לדת. בהמשך זה הטריד חבר בכיר במערכת הממשל. הוא הסביר לעוזר חשוב שכשהיה בתעלה במלחמה בזמן מסוכן, הוא הרגיש צורך להתפלל על חייו. למרות שעזב את האמונה מזמן, הוא הלך לישיבה כנער. סידור היה בקרבת מקום אז הוא פתח אותו והתחיל להתפלל. הוא הגיע למסקנה שיש צורך במודעות יהודית כלשהי. העוזר הסכים והשיב שהוא היה במלחמה מאוחרת וגם הוא היה בסכנה גדולה ורצה להתפלל. אבל, הוא לא היה יכול לומר אפילו מילה אחד - הוא התחנך בבתי הספר הממלכתיים.
באופן דומה לאנשים המנהלים חיים חסרי אמונה היו חזיונות שהובאו על ידי חוויות סף מוות. בחלום הם התמודדו עם שדים הדומים להם ובור ההרס הנצחי. כדי לברוח מהאימה הזו הם חיפשו זיכרונות ילדות ישנים רחוקים כדי לזכור איך להתפלל. כאשר אכן התפללו באו מלאכים ונתנו להם הצצה לגן עדן.
הביטוי היהודי הרגל לתפילה הוא מצוות העֲמִידָה שהיא לשון לעמוד. זה נאמר בעמידה מכיוון שהמתחנן כביכול עומד בפני הקב"ה. זה נקרא גם שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה מכיוון שהגרסה הנפוצה ביותר הייתה במקור שמונה עשרה קטעים. זה מתחיל עם אזכור שלאלוקים יש את הכוח להעניק לכל בקשות, הוא בעל חסד, רחום, וקדוש. החלק השני עד האחרון הוא תפילת תודה. מסיבות סגנוניות, החלק האחרון הוא תפילה לשלום. זה כולל בקשות אישיות לדברים כמו שגשוג, בריאות וסליחה. ישנן בקשות לאומיות לדברים כמו שופטים כנים, השבת היהודים לארץ ישראל, שיקום ירושלים והמלכות דוד. יש גם מקום להכניס בקשות אישיות מיוחדות. בשבתות ובחגים יש שינוים ותוספות לנושאי היום.
עניין התפילה כולל גם קריאה לאלוקים לפי הצורך והזמן. אנשים ייסעו לכותל המערבי או למקום קדוש כדי לשפוך את ליבם. לעיתים אדם פשוט יגיד רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם. גם אנשים יאמרו תהילים.
יש אנשים שמסורים מאוד. זה כאילו עשו ברית עם הקדוש ברוך הוא ואוכלים סעודה חגיגית בשולחנו. הם מתפללים אליו לעתים קרובות על דברים גדולים כקטנים, מודים לו על השפע שלו וקוראים לשמו. בצד השני יש כאלה שרחוקים מאוד ועשו דברים רעים. אף על פי כן, ביום המצוקה שלהם, הם מוזמנים לקרוא לאלוהים להצילם מצרותיהם. הסיבה לכך היא שה' רחמן, אוהב את יצירותיו, רוצה שהוא יעשה טוב ולא ייפגע.
לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment