שבת פרה הוא שבת מיוחדת שמקורם על ידי חכמינו ז"ל להתכונן לפסח. פָרָה פירושו פרה האדומה ששימשה לטהר אנשים שנטמאו באמצעות מגע עם מת. זה קורה כשמתעסקים לקבור את המתים ואת החיילים בקרב. החומש אוסר את הטמאים ללכת לבית המקדש או לאכול מן הקרבן כלל קורבן פסח. להיות טָמֵא לא מאוד לעכב פעילויות רגילות. כתוצאה מכך רבים יחכו לעבור את טקס הטיהור עד התקרב הפסח. היום הכינוי הזה מעניק לנו מצב רוח לפסח, הוא תזכורת לתהילת העבר ולתקווה לעתיד.
ישנם מספר סוגים של טומאה, מלבד מוות. הם כוללים אכילת מזון לא כשר, נגיעה בחיות מתות מגעילות כמו לטאה או חולדה, צרעת, ועוד. הדבר המשותף הוא שלכל אחד מהם יש היבט של סלידה. יש טקסי טיהור שונים. כולם מעורבים במים, ורחצה היא נפוצה. טומאה יש גם משמעות של קדושה, האדם המנהג בכיעור נקרא טמא. מבט של התנ"ך טמא לשון מגונה מאוד וטָהֳרָה לשון שבח גבוה, ואת ישראל הוא להוט להיות מומחים להבדיל בין שניהם.
לא מפתיע נושא ההפטרה לפרשת פרה הוא טומאה וטיהור. זה מתחיל באומרו שישראל הטמאה את הארץ הקדוש במעשיהם ודרכיהם. הם מושווים לנידה במיוחד לגבי הדת. פשעים ספציפיים הם שפיכת דם תמימים ועבודת אלילים. על כך הם נשפטים, גולים, מפוזרים בין העמים. זה נחשב חילול ה', כי הגויים אומרים, "עַם ה' אֵלֶּה וּמֵאַרְצוֹ יָצָאוּ", (יחזקאל לו כ). בגלל זה הקדוש ברוך הוא אומר שהוא יאסף אותם, לא למענם, אלא למענו. לכן הוא יזרק אליהם מים לטהר אותם, להחליף את לב האבן שלהם עם לב של בשר, לתת להם רוח חדשה, ויתן להם לשמור על האמונה. אחרי זה הם לשכון בשגשוג בארץ אבותיהם. זה יגרום לעם ישראל להצטער על חטאיו ומעשי גועל שלהם. ולבסוף, ארץ ישראל תשתנה מחורבן לגן עדן.
בין הלקחים של פסח הוא העזיבת את הגלות לארץ ישראל. אם האדם הוא מלוכלך הוא יהיה מרוחק מנותק מן החג. ההפטרה קצת שונה בכך שהיא מתחילה עם עם ישראל בארצם, ואיך הם מאבדים אותה. התהליך מתחיל עם אנשים עושים דברים שהם גסים, טיפשים, ומכוערים. דבר זה עולה בקנה אחד עם דחייה של המורשת היהודית והערכים הדתיים. התורה והקשר לאבות הם מקור כוחה של ישראל. בלעדיה הנטייה הלאומית היא לפנות לעוצמה צבאית ולכוח משטרתי, אשר מתדרדר לרצח. בשלב מסוים האנשים הופכים להיות מזוהמים לחלוטין וכל דבר שהם נוגעים בו נעשה מזוהם במיוחד את ארץ ישראל. בשלב זה הקדוש ברוך הוא לא יכול לסבול להסתכל בהם ואת הבלגן שלהם, אז הוא זורק אותם מארץ שלו. הרמז של מצרים הוא כי טומאה היא חלק מן היצר הרע היהודי לכן יש לשמר ממנו.
המעבר מתחיל על ידי טהור מבחינה פיזית ורוחנית. אחרי זה יש שינוי של בלב במיוחד להיות רגיש ולא קשה. השלב האחרון הוא קבלת התורה כמדריך וחרטה על מעשים הרעים. המאפיינים הנכונים לשמירת פסח הם יופי, שכל, וחן. עם אלה אדם הופך להיות כלי לקבל שפע ברכות מלמעלה.
לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment