Wednesday, March 20, 2019

פורים - הַסְתֵּר אַסְתִּיר # 305

הנושא של פורים הוא ההתקפה של עמלק על העם היהודי. ההיבט המיוחד של עמלק הוא שיש להם בדם יחס רצחני ליהודים. לעתים קרובות היחס הוא סמוי אבל הוא הביא על ידי אירוע מסוים. בסיפור אסתר, המן מחליט להרוג את כל היהודים כאשר מרדכי מסרב להשתחוות לו.
הסגנון של התנ"ך הוא שכאשר האויב תוקף את ישראל, זה לתת סיבה. בדרך כלל זה בגלל שעם ישראל פנה מעם ה' ומתורתו. בספר אסתר לא ניתנת שום סיבה מפורשת למשבר עם המן. פירושים רבים אומרים כי הסיבה היתה התבוללות, אבל יכול רק להביא רמזים מן המקור.
עוד צוין, כי ספר אסתר הוא יוצא דופן בכך ששמו של אלוקים אינו מוזכר כלל.הרעיון הוא שיש הסתרה גדולה על נוכחותו של הקדוש ברוך הוא. הפסוק ,"וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא עַל כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר עָשָׂה כִּי פָנָה אֶל אֱלֹהים אֲחֵרִים", (דברים לא יח), מובא על ידי פרשנויות כמו רמז לסיפור של אסתר. זה בגלל הביטוי "הַסְתֵּר אַסְתִּיר" הוא גרסה של השם אסתר. החזרה על המילה רומזת גם על הסתתרותו הגדולה של אלוקים בסיפור של אסתר.
בסגנון של ספרות דתית לפעמים לתת חומר שצריך לדרוש לעמק, ולהתבונן, וזה נראה המצב כאן. ניתן לומר כי עמלק מגיע כתגובה לרע המסתתר ביהודים, בייחוד מבחינת היחס לאמונה. עם ישראל זה אין יראת שמים. כלומר, הם הרגישו שהם יכולים להפר את התורה ללא השלכות שליליות. עם שאול המלך זה היה אפילו יותר גרוע, בנוסף הוא לפעמים חשב שהדבר ה' הוא מאוס. הרמז הוא שכאשר היהודים שונאים את הדת ומחזיקים אותה בבוז, התגובה בעולם להעלות שונאי ישראל בהחלית.
משמע שבספר אסתר שכל זמן עמדות אלה קיימות, לא ניתן לגבור על עמלק לא בדיון ולא בכוח. המפתח לניצחון הוא חיפוש נשמות ושינוי. לאחר מכן ניתן לפנות למורשת הדתית היהודית, למנהיגי התורה ולאלוהי ישראל בתפילה. עם זאת יום של אבדון ישתנה ליום של שמחה, מתנות, חגיגה.

לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com

No comments:

Post a Comment