פרשת ויצא ממשיכה ומפתחת את נושא האבירות, שהתחיל עם הבחירה של רבקה ליצחק. סיפורו של יעקב מתחיל עם רבקה כשהיא הביעה אל בעלה יצחק דאגה על יעקב שינשא לאישה כנענית מקומית כמו אחיו עשו. הרעיון הוא נורא ואביו אומר לו לברוח לארם ולקחת אישה מבנותיו של דודו מצד אמו. הברכה הגנובה עוררה איום מוות מעשיו, ולמרות שהוא יירגע, לא ניתן להתעלם ממנו בבטחה.
אפשרות שהגיע הזמן ליעקב להתחתן בלי קשר להתנגשות הקשה עם אחיו. גם יכולות כי שדוכים נותן יעקב תירוץ נוח לעזוב בחן. אפשרות אחרת היא דברים כמו זה מבשר כי הזמן להתחתן הגיע. כמו הרבה קטעים בחומש, הקורא מוזמן להתבונן במשמעותו. רעיונות דומים מתעוררים על הסיפור שאברהם מחפש שידוך ליצחק מיד אחרי הסיפור של פטירתה של שרה.
כמו הסיפורים של רבקה אמנו ומשה רבנו, המפגש הראשוני מתרחש בבאר מים וכולל אירוע יוצא דופן. במקרה של רבקה זה מעשה יוצא דופן שלה להשקות מים לעשרה גמלים צמאים. עם משה הוא נלחם רועים שגנבו את המקום של הבנות של יתרו ליד הבאר. הנה יעקב תרגיל כוח פיזי יוצא דופן על ידי גלגול סלע מעל הפתיחה של הבאר, כאשר בדרך כלל אנשים רבים היו צריכים לבצע את מעשה כזה. מעשים יוצאי דופן אלה הם סימנים אשר התאמות שנעשו בידי שמים.
לעתים קרובות הפרשנויות מפרשות את כל מעשים של לבן לרע ובוודאי לבן הוא בעייתי. אולם קריאה פשוטה תהיה כי הוא תערובת של טוב ורע. הוא מקבל בחום את יעקב בביתו בשעת הצורך ושמח לתת לו את בתו לנישואין. הצעתו של יעקב בתמורה לשבע שנים כעמלת שדכן מוטעית בעליל. עם זאת הרעיון הוא כי רחל בעיניו הוא לא יסולא בפז. גם את הנושא של כסף לא חשוב. ביסודו של דבר יעקב אומר שהוא רוצה להצטרף לביתו של לבן, והוא יבטח בו שיקבל החלטות כלכליות נבונות והוגנות. הקושי באשר לרצונו להמתין שבע שנים נותר.
הרדיפה אחרי יעקב, אחרי הוא בורח, מעיד שלבן רוצה שהוא ישאר בביתו. הטענה שילדיו של יעקב הם ילדיו מראה שהוא מקבל אותם ואוהב אותם. במישור מסוים הוא רואה את העושר של יעקב כמו שלו למרות שהוא לא בשליטתו. בסופו של דבר הוא רוצה את יעקב היטב עם שובו כנען. ליתר דיוק, יש ללבן תאות כסף, הוא משתרר, וגם השימוש שלו בראשים מכווצים כקמעות אינו מקובל.
רחל היא בת זוגו האהובה של יעקב ובמרכז מערכות היחסים שלו. עם זאת יש מצבים מוזרים רבים. בלי כל הציפיות הוא מתחתן עם עוד שלוש נשים, ובנם אחותה של רחל, לאה. רחל היא עקרה כאשר רעותיה להרות בקלות. אבל בסוף היא יולדת את הבנים החיוניים של יעקב. יש ליוסף האישיות ואת דמותו של יעקב והוא הדור החדש של נשמתו. בנימין הוא התגשמות ברכת ארץ ישראל.
גדולתו של יעקב היא יכולתו להתמודד עם אנשים קשים ומצבים קשים. זה יוצא, כי רחל מממשיכה ומפתחה את המאפיין הזה וגם את הטוב ביותר כי אשר ביעקב. זהו אחד מן הלקחים על היחסים המשפחתיים שנלמדו מהסיפור הזה. ישנם גם לקחים חשובים אחרים, למשל. אחד צריך להיות חלק מהמשפחה של בשרתו. לפעמים מצבים חריגים הם סימנים של דברים טובים לבוא. הרעיונות של באר מים וארץ ישראל הם נושאים חוזרים ונשנים. לעתים קרובות המים מושווים לתורה. יכול להיות כי מציאת האהוב הוא היבט של נתיב לדת ואת הארץ המובטחת.
לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment