ספר משלי (ג יא יב) מברך מאוד על קבלת הוראה ותיקון כשנאמר, "מוּסַר ה בְּנִי אַל־תִּמְאָס וְאַל־תָּקֹץ בְּתוֹכַחְתּוֹ. כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶאֱהַב ה יוֹכִיחַ וּכְאָב אֶת־בֵּן יִרְצֶה".
פירוש רש"י: מוסר ה' בני אל תמאס. אם יבואו עליך יסורין יהיו חביבין עליך: וכאב את בן ירצה. שרוצה בבנו להטיב לו ויפייסהו לאחר שמכהו בשבט כן יערב לך הטובה אחר המכה:
פירוש רלב"ג: כי את אשר יאהב. כי השם ית' יוכיח את אשר יאהב וירצה להתנהג עמו כאב את הבן שייסר אותו לטוב לו וכאשר תעשה כן יגיע לך מן התועלת מה שתפשפש במעשיך ובדעותיך עד שיתברר לך מה שנתישרת לחטא בו, נאמרו ויגל אזנם למוס' ויאמר כי ישובון מאון (איוב לו י):
דברי הגר"א: כי הדרך לחוכיח את אשר לבו דואג על רעתו, ורואה שהולך בדרך אשר אינו טוב. . . וחפץ בהצדקו על כן מייסר אותו להיטיב לו
זה כמו פתגם אנושי שבו חייל במאבק פוחד ומתחיל לצרוח בהיסטריה. הקצין מנסה ללא הצלחה להרגיע אותו. אחר כך הוא סוטר לו על פניו. עם זה חייל חכם הוא מתנהג בצורה הגיונית ואומר, "תודה סערזשאַנט, אני נצטרכתי את זה!"
גישה זו יכולה לתת לאדם שצריך נחמה ממכות של החיים, במיוחד אלה הבאים כתוצאה של שובבות, הליכה על הצד הפראי, בורות עקשנית. יש דרך יותר מתון להבין הפסוקים האלו.
הרצאה של מורה שבו הוא פותר את החסרונות של הכיתה או אפילו של תלמיד יחיד נקרא מוסר. פעמים אחרות אדם פיקח יאיר ידיד תמים באומר לו, דברים הם לא מה שהם נראים. גם מחבר ספר ממש ישלם מומחה מקצועי לביקורת על כתב היד שלו. מפגשים אלה בדרך כלל לא נוח באותה עת. עם זאת איש חכם ועניו יראה את היתרונות, ומכיר כי ידיד ידאג ויטריח את עצמו בעדו.
הפסוק במשלי ממשיכה כי מוסר הוא הדרך לחוכמה. גם אדם אשר מוצא חוכמה ומפיק הבנה הוא בר מזל ומאושר כי סחורה זו היא בעלת ערך רב יותר מי כסף, זהב, אבנים יקרות. להוסעף על שבחים מידה של מקבל תיקון גם מביא חיים משמעותיים, אשר מלא עושר, שלווה, ושלום.
לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment