פרשת לך לך פותח עם דבר ה', הבורא, האומר לאברהם אשר נקרא עדיין אברם, "לך־לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל־הארץ אשר אראך. ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך והיה ברכה. ואברכה מברכיך ומקללך אאר ונברכו בך כל משפחת האדמה", (בראשית יב א ג).
הביטוי לֶךְ-לְךָ פירושו המדויק "לך אל עצמך". למעשה הקדוש ברוך הוא אומר לאברהם לשקול דברים על פי ההערכה האישית שלו. במילים אחרות את נקודת המבט שלו בלבד, נכון להסיר הדגשה על דברים כמו האומה, בית הספר, בית, מקצוע שלו וגם הם לא יהיו הגורם המכריע. במקום זאת, דעותיו צריכות להיות מבוססות על תצפיותיו ועל ההבנה שלו עם כמה השפעה מניסיון אישי.
המילה אַרְאֶךְּּ כאן מתפרשת כיעד שאלקים בחר. קריאה מדויקת יותר תהיה "אל הארץ שבה אראה אותך. כביכול אלקים מראה את אברהם מקום וגם לשים אותו במקום שבו הוא יהיה מוצג. במילים אחרות הוא רוצה את אברהם כפי שהוא ולא תחת השפעה חיצונית.
פירוש רש"י: לך לך. לַהֲנָאָתְךָ וּלְטוֹבָתְךָ, שָׁם אֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָדוֹל, כָּאן אִי אַתָּה זוֹכֶה לְבָנִים, וְעוֹד שֶׁאוֹדִיעַ טִבְעֲךָ בָּעוֹלָם.
הגמרא (ראש השנה טז:) בעצם אומר כל זמן שאברהם גר בין הכשדים בעיר אור הגזירה מן השמים עליו היה רע, ולכן הוכרח לעזוב. אבל אחרים אומרים שהוא יצטרך את הזכות של ארץ ישראל.
פירוש הרמב"ן, "ויהי כאשר התעו אותי אלקים מבית אבי (להלן כ יג) כי היה תועה כשה אובד ויתכן לומר כי אברהם מבראשונה ידע כי ארץ כנען היא נחלת ה' ובה יתן ה' חלקו והאמין כי "אל הארץ אשר אראך" ירמוז לו על ארץ כנען, או על כולה או על אחת מכל הארצות האל, ושם פניו אל כלל ארץ כנען כי שם הארץ אשר יראנו באמת". מה זה "יראנו": 1) אתה תראה את האמת, 2)צאתה תוּצג באמת, 3) האמת שלך יוּצג.
כל זה עוזר לנו להבין את אברהם ואת חומש, אבל יש מסר עמוק יותר לכל במיוחד את החשיבות של היחיד. רעיון זה מתואר בסיפור של החסיד הגדול, הרב זושא. כשהוא שכיב מרע התחיל לבכות. תלמידיו שאלו אותו, הרבי, למה אתה כל כך עצוב? עם כל התורה ואת מצוות שלך בוודאי תינתן מקום גבוה בשמים! זושא השיב שאני חושש, כשאני אגיע לשמים, לא ישאלו אותי למה לא הייתי יותר כמו משה רבינו או דוד המלך; אלא כן ישאלו למה לא הייתי דומה יותר לזושא?
הלקח של הסיפור הוא שאנחנו לא מוצאים גדולתו על ידי גניבת השררה, כבוד, או רעיונות של חברו; ולא לחזור בלי מחשבה על דברי בית הספר, האומה, או המקצוע שלנו; אלא על ידי מציאת ארץ ישראל בנפשנו. זה ניתן למצוא על ידי התבוננות וניסיון שלנו. כאן נמצאים יהלומים ופנינים של הקיום שלנו. לא רק זה אבל אלה הם הברכות אשר המשפחה והחברים שלנו רוצים וצריכים ביותר. בנוסף, כאשר מתחיל לחפש את זה, הקב"ה מחייך עלינו ומראה לנו את הדרך.
לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח. העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment