לאחרונה התחלתי ללמוד את ספר משלי. זהו הספר השני בחלק של התנ"ך שנקרא כתבי הקודש. חלק מתוכנית הלמידה האישית שלי היא ללמוד את התנ"ך באופן קבוע. כי זו הפעם השלישית אני דולג על חומר שחזרתי פעמים רבות, למשל על ספר תהילים.
משלי הוא חקר המושג של חכמה ויישומו על הדת והמוסר. היא מחזיקה מקום ייחודי בספרות הדתית, ורבים לומדים אותה בעוצמה, ובמיוחד תלמידי חכמים גדולים. עבודה הנהדרת של הגר"א היה פירושו למשלי. בהייתי תלמיד בישיבת אור שמח השתתפתי בשיעור במשלי כל מוצאי שבת ע"י הרב אהרן פלדמן, שהיה ראש הישיבה שם באותה עת. לפעמים הוא היה מרצה על רק פסוק אחד. נדרשו לו ארבע-עשרה שנים להשלים את כל הספר, ובסופו של דבר הוא ערך סיום חגיגית, שמכובד היה לי להשתתף בה.
הרב אהרן - סופר פורה הוא, ספריו על שלום בית "הנהר, הקומקום והציפור"; וניתוח בחכמת נסתר של סיפורי רבה בר בר חנה, "הלהטוטן והמלך", היו פופולריים במיוחד. הופעה שלו נאה ומטופחת, זקן רבני אפור וארוך, חליפה ארוכה, אופן רגוע ומבוטא מקרין דימוי של ישיבה חרדית. כיום הוא ראש ישיבת ניר ישראל בבולטימור. רבים, אני ביניהם, מכנים את שמו כ"גדול הדור". אני גאה לקיים מערכת יחסים אישית איתו ולשתף את ההתלהבות שלו עבור ספר משלי.
משלי נכתב על ידי שלמה המלך, אשר נחשב להיות האיש החכם ביותר שחי אי פעם. נראה כי האינטליגנציה הגדולה שלו לא היה תוצר של כישרונות טבעיים, אלא היה מתנה מן ה' שניתנה לו מאוחר יותר. ספר מלכים א מספר כי הקדוש ברוך הוא היה מרוצה משלמה כי הוא הלך בדרך אביו דוד, אשר שמר על האמונה באמת, צדק ויושר. לכן אלוקים אמר לשלמה לבקש מתנה. שלמה המלך ביקש לב שמאזין כדי שיוכל להבחין בין טוב לרע במיוחד כאשר לשפוט את עמו. הבקשה מצאה חן בעיניו של המקום והוא נתן לו לב חכם ונבון, אשר לא־היה לפניו ואחריו לא־יקום. הספר שמתחיל להראות את זה הוא ספר משלי.
בקטע הראשון של משלי, שלמה מבטא את מטרותיו. הגישה היא אמירות שתופס את החכמה ויישום אותה לדת. הם ילמדו את הקורא לדעת חכמה, ביקורת, ולהבין הוכחות הגיונית. חכמה היא ביסודה לימוד הספר וניסיון. הידע הוא היכולת להתאים עניין שכלי עם התרחשותו בעולם הפיזי. ביקורת היא היכולת לקבל תיקון מאחרים, והיא כדי להתקבל כאשר היא נכונה, הוגנת וישרה. הבנה היא הבנה שכלית של מערכות יחסים. הוא ממשיך כי הוא רוצה להפוך את תמים להיות ערום וגם לתת תוכניות אסטרטגיות לצעירים. הרעיון הוא לדעת לשקוט בדברים לא חשובים שגורמים לבעיות. חכם צריך לדעת איך להקשיב וללמוד לקח וההבנה צריכה לרכוש טכניקות חדשות. יש להבין משל, מליצה ולהכיר רמזים מן החכמים.
שלמה מסיים את הקטע הפותח עם פתגם, "יראת ה' ראשית דעת, חכמה ומוסר אוילים בזו". הרעיון הוא, כי כדי למנוע צרות מניע אדם ללמוד. אבל טיפש חושב שאם הוא בורים כי השמים לא יביא אותו לדין וחשבון.
לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח. העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment