אחרי עשר המכות בני ישראל יוצאים ממצרים. החומש אומר כי הקב"ה לא נתן להם ללכת במסלול הקצר לארץ ישראל שמא ישנו דעתם כאשר יראו מלחמה ויחזרו מצרימה. רש"י מפרש שזה מתייחס למלחמות נגד עמלק הכנענים. הרמב"ן מוסיף את הפלישתים ושני מלכי אמורי - סיחון ועוג.
לפירושים אלו יש קושיות מכיון שכל מדבר סיני וכל א"י לא רחוק מאוד ממצרים. זאת נסיעה של עשרים יום מעזה למצרים. להגיע ממזרח כנען דרך מלכות סיחון ועוג מוסיף רק קצת מרחק. כל מדבר סיני כולל רפידים מקום מלחמת עמלק גם לא רחוק מאוד ממצרים. נוסף על כך, גם אם ישראל יצאו לדרך דרך ארוכה ממצרים לכנען, כדי למנוע מלחמה, הם יוכלו לחזור בדרך קצרה. אז איך להבין הפסוק הזה?
יוסיפון (2.15.3) בניתוח מעניין מביא ארבע סיבות. הוא מפרש כי המלחמה להיות ההתקפה על ידי מצרים על ים סוף. מכיוון שישראל התרחקה ישוב המצרית על פני שטח מחוספס, רעיון החזרה היה בלתי-נסבל. הוא מציין כי הפלישתים היו אויבים ידועים והסיכוי המיידי למלחמה היה מרתיע. יותר מכך הוא מעיר כי משה רצה כי הם צריכים להיכנס לארץ הקודש רק לאחר מסע ארוך עם הרבה סבל. הסיבה הסופית היא כי הקדוש ברוך הוא רצה שבני ישראל יבואו לאותו קורבנות בהר סיני.
כנראה שמלכתחילה קנין א"י יבא רק ע"י מלחמה. כמה כנענים היו נמסים בגלל קריעת ים סוף, אבל לאלה שנותרו, המלחמה היתה בלתי נמנעת. לישראל להצליח צריך את הזמן ואת הצרות, כמו גם ידע והערכה של הדת היו חיוניים. היהודי הממוצע היה צריך להיות בטוח שהוא לא יכול לגור במצרים או בכל מקום אחר, הכנענים היו רשעים, וארץ הקודש שייכת לישראל כי השם נתן אותה להם.
למעשה, בני ישראל יצאו ממצרים עם כלי מלחמה ויד רמה. נחשון בן עמינדב קופץ באומץ בים סוף, כאשר הצבא המצרי האדיר נסגר. כאשר חוטאים ישראל עם עגל הזהב, שבט לוי נשאר נאמן לה' במורד ברשע הזה. כאשר עשרת המרגלים הפחדנים דוחים את ארץ הקודש, שניים מהם אומרים שזו ארץ טובה מאוד והעם מסוגל לנצח במלחמה. תחת יהושע הם נלחמים מלחמה שבע שנים לכבוש את ארץ כנען. מה שאנחנו רואים הוא מלכתחילה יש מספר קטן של אנשים עם שכל ואומץ אבל זה מתפשט לאט לאט לכל העם.
הנקודה היא שבעולם של חושך ישראל היא החלוץ של האור. המניע להפיץ את האור הוא לפעמים כי אין ברירה. אין אפשרות לחזור אחורה. להתקדם צריך לעשות מלחמה על כוחות החושך שפלשו לביתנו כדי לטמא אותו. המלחמה יכולה להיות נאבקת אע"פ שיש ייאוש מן המשפחה והחברים. אף על פי כן רצונו של הקדוש ברוך הוא ברור ותפקידנו הוא לבצע זאת מתוך מחויבות ואומץ.
לע"נ הדוד מאיר בן חיים ז"ל נלב"ע כה תשרי תשנ" ב.
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment