בפרשת וארא משה מתקרב לפרעה ומבקש רשות לבני ישראל לעזוב את מצרים לחגוג חג לה' במדבר. פרעה מגיב בבוז שהוא לא יודע את ה', הוא לא משחרר את ישראל, ועושה את החיים שלהם יותר גרוע. משה שואל את הקדוש ברוך הוא, מדוע הוא רע לישראל.
רש"י מתמקד ברעיון שה' יעשה רע לישראל. הוא אומר שמשה חשב במדות של הקב"ה (הרהרת על מדותי). השאלה היא אם לפעמים רצונו של המקום שיהיה רע ? באופן ספציפי האם ייתכן שאלוקים ישלח את משה למשימה, והוא ידע שזה מחמיר את המצב? האם היה כאן יצירת ציפיות לטוב ואז מתרסק אותם? בגמרא סנהדרין קיא, התשובה היא בוודאי לא, וחשדנותו של דבר מעין זה נחשבת לעלבון.
בכל מקרה הקדוש ברוך הוא משיב כי הוא יודע היטב על רדיפת היהודים, הוא לוקח אותם מעבדות מצרים לחירות בארץ הקודש, ופרעה ומצרים ייענשו על הרשעות. יש להסביר את הקשיים של ישראל כי ה' רוצה לעשות רושם חזק כמה רשעות יש בפרעה ומצרים, וכמה טוב יותר היא מלכות התורה בארץ ישראל.
החכמה הכי חשובה הוא חכמת ה' ואיך הוא מנהל את העולם. הרבה ספרים עוסקים בכך.זה מתחיל עם בריאת העולם וממשיך עד ספרי מוסר וחסידות של היום. ידע זה צריך להביא אותנו לאהבת אלוקים ועולמו; באה לידי ביטוי במחשבות, דיבור ובמעשים שלנו; ואת ההבנה שלנו של ההלכה למעשה.
לע"נ הדוד מאיר בן חיים ז"ל נלב"ע כה תשרי תשנ" ב.
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment