Wednesday, January 17, 2018

בא - שכל וסכלות # 251

שכל וסכלות
פרשת בא ממשיך את סיפור העשר מכות אשר בא על מצרים. בתחילת הפרשה מסופר המגפה השמינית, בהוראת משה. הקב"ה אומר למשה שהוא עשה את פרעה עקשני כדי שהוא יסרב. הסיבה לכך היא פרעה יהפוך טיפש. רש"י מציין כי פרעה הוא מבויש כי הוא ומצרים הכחישו את לבם הקשה על הדת. לכן הדת עומדת ללכוד אותם, להכות בהם ולצחוק עליהם. בנוסף, לא יהיה להם מושג למה זה קורה, כך שההשפלה תימשך לדורות (ראה הפרדס ע' קלו).
הרכב המביא את המגיפה יהיה הבוז וההכחשה של מומר המבטא את האמונה האמיתית. ראשון אומר משה לפרעה בשם אלוקי העברים, כמה זמן אתה מסרב להשפל לפני? תן לעמי לעזוב ולשרת אותי. זה הקול של הבוס האנטי-דתי אומר למאמין, כמו כמה זמן אתה ממשיך לעשות את השטויות האלה, אין לי סבלנות לשבת, לחגים ולכל כזה. אם אתה לא נכנס לעבודה אתה מפוטר. פרעה מזהה במהירות את הלעג ובוודאי לא יסכים לאחר הלעג הזה. המילה "עברים" מזכיר הבוז של גאים על דתים.
משה ממשיך לומר לו שאם הם לא מסכימים הם יהיו מוכים עם המגפה הגרוע ביותר של ארבה שאפשר להעלות על הדעת. פרעה יודע שזה אמיתי. התגובה שלו היא להתמקח ולשאול משה מי ישתתף. תשובתו של משה; צעירים וזקנים, גברים ונשים, בקר וכבשים, זה חג גדול. זה לועג את הפלפול שניתן אל הוכחות דתיות ופילוסופיה נכונות.
התגובה של פרעה היא לתת רשות רק לגברים, לשים מילים בפיו של משה, ולגרש אותו. אלה הם פעולות של גאָוגער חסרי תקנה. כתוצאה מכך גם בזמן משבר וממצב חולשה עדיין ישחק עבור גאווה. יותר גרוע הוא יביא אסון בניסיון כושל לסחוט כמות קטנה של כסף.
הקדוש ברוך הוא לא מקבל הצעת פרעה ומכה מצרים עם ארבה. ואז פרעה אומר למשה שאם המגפה נעצרה הוא ישחרר את עם ישראל. משה מסכים, אבל ברגע שהמגפה נגמרה, פרעה בשביעות רצון חוזר. זוהי גישה של תפרן שלא משלם עבור הסחורה שכבר נמסר. הבעיה שזה יוצרת את מצרים למגיפה הבאה.
איך פרעה ומצרים נכנסים הבלגן הזה? התשובה, "ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף". פירוש רש" י: "ויקם מלך חדש" - רב ושמואל - חד אמר חדש ממש, וחד אמר שנתחדשו גזרותיו (בבלי סוטה יא.) "אשר לא ידע" - עשה עצמו כאלו לא ידע (כ"ג רא"ם).
מסתבר שבלי קשר לצדיק, מצרים נטשה את מצפן המוסר. עם זה הם יכלו לחשוב שהם היו גדול ולעשות כל דבר שהם רוצים כולל כל מיני דברים מגעילים נורא. בסופו של דבר לא היה להם מושג מה קורה וחשבו שהם מתוחכמים מאוד אבל למעשה הם היו טיפשים מאוד.
מכאן אנו למדים שאם אדם מתנהג מטופש ושכחני, הוא נוטה להיות מטופש ושכחן באמת. הדרך הנכונה היא לרדוף אחרי חוכמה ואמון בטוב ה' שהוא יתמודד עם יצירותיו בחביבות ובהגינות.

לע"נ  הדוד מאיר בן חיים ז"ל נלב"ע כה תשרי תשנ" ב.   
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com

No comments:

Post a Comment