בפרשת ויגש יהודה רוצה לקחת את מקומו של בנימין להיות עבד
במצרים. המשנה למלך מצרים, שאינו מוכר על ידי אחיו כיוסף, האשים את בנימין בגניבת
גביע יקר מהשולחן שלו, ובכך שתעורר את
העונש של עבדות. עמדות השתנו במהירות במהלך הפרק הזה. כשהאשים את האחים הראשונים
מכחיש בתוקף אשמה ואמר, "אשר ימצא אתו מעבדיך ומת וגם אנחנו נהיה לאדני
לעבדים", (בראשית מד ט).
יהודה מגיב עם אימה להצעה זו. הוא מסביר, "כי עבדך ערב
את הנער מעם אבי לאמר אם לא אביאנו אליך וחטאתי לאבי כל הימים", (בראשית מד
לב). הוא ממשיך כי בנימין הוא בנו שהמת האחרון של אשתו האהובה ביותר של אביהם.
יעקב הסכים רק כדי לשחרר אותו תחת האיום של רעב ואמר שאם,"וקרהו אסון והורדתם
את שיבתי ברעה שאלה", (בראשית מד כט). בשלב זה יוסף חושף את עצמו לאחיו ואומר
להם שהוא סלח להם על שמכר אותו לעבדות. הוא מצווה עליהם להביא את כל המשפחה
למצרים, שבו הוא יתמוך בהם עם לחם לפי הטף משום שנותרו חמש שנות רעב.
פירוש "כי איך אעלה אל אבי והנער איננו אתי פן אראה ברע
אשר ימצא את אבי" (בראשית מד לד):
·
הרמב"ן : ואמר כי איך אעלה אל אבי. להודיעו כי יבחר
להיות עבד עולם מעלותו אל אביו בלתי הנער שלא יוכל לראות ברעתו כי יבכה תמיד
ויתאונן עליו כל היום.
·
תרגום יונתן: אֲרוּם הֵיכְדֵין אֶסַק לְוַת אַבָּא וְטַלְיָא
לֵיתוֹי עִמִי דִלְמָא אֶחֱמֵי בְּבִישְׁתָּא דְתִבְרַז יַת אַבָּא. פירוש יונתן:
דְתִבְרַז – ל' דקירה ונעיצה . . . מחרוזות של גדים
·
ספורנו: לפיכך אני
מבקש להיות עבד תחתיו כדי שלא אחטא לאבי כל הימים כמו שקבלתי עלי
בעיקר יש ליהודה יראת חטא בזה. ההשפעות של חטא נראות בסיפורו
של שאול המלך. אחרי שהוא מבזבז את דבר ה 'בכך שלא להרוס את עמלק לגמרי. כמ"ש,
"וְרוּחַ ה' סָרָה מֵעִם שָׁאוּל וּבִעֲתַתּוּ רוּחַ רָעָה מֵאֵת יְהוָה",
(שמואל א טז יד). פ' המצודת ציון: ובעתתו.
מלשון בעתה וחרדה : רוח רעה. רוח מחריד ומרעיד. פ' הרד"ק - בעתה אותו, עד שלא
הי' בדעתו.
המצב מחמיר על שאול. הוא עוסק במרדף משוגע אחרי דוד, הוא
הובס בקרב על ידי הפלשתים, ומתאבד שלא להיתפס וסביר להניח שעונה על ידי אויב אכזרי
מאוד. שאול המלך, אם כי, לא נחשב איש רע. אדרבה נחשב צדיק. הגורם להשמדתו היו
רגשות אשם.
הלקח שיש כוח בשמים שממלא את העולם, כולל תעלמות לב האדם. השקר
השטחי שיוסף נררג על ידי חיה רעה הביא למצב אומלל ליהודה. היה בחינת חסד שתוכחה
מיוסף למד יהודה משהו. בנוסף לא רק את חטא של מכירתו יוסף היה נמחל, אלא הוא זכה
גם להנהיג את המשפחה למצרים, ולהיות האב לשושלת המלוכה של ישראל.
To view on YouTube click: http://youtu.be/DlbiHvuVtz0
To read on Blogger click:
http://dyschreiber.blogspot.com/2013/12/vayigash-pangs-of-conscience.html
תרגום לעברית
No comments:
Post a Comment