בפרשת מקץ יוסף זומן כדי להסביר את המשמעות החלומו של פרעה. חלומו
של פרעה, "מן היאר עלת שבע פרות בריאות בשר ויפת תאר . . . הנה שבע פרות אחרות עלות אחריהן דלות ורעות תאר
מאד ורקות בשר . . . ותאכלנה הפרות הרקות והרעות את שבע הפרות הראשנות הבריאת ותבאנה אל קרבנה ולא נודע כי באו אל
קרבנה ומראיהן רע כאשר בתחלה", (בראשית מאי ח כא). הנושא חוזר על עצמו,
אבל עם שבלים חיטה ולא עם פרות.
![]() |
אימחותפ נחשב להיות יוסף
|
חלומו של פרעה דומה לחלומו של יוסף על האלומות של אחיו שנכנע
לאלומה שלו בכך שחיטה היא הסמל. בנוסף מה הוא בעצם אותו החלום חוזר על עצמו. זה
דומה לחלום של ציפורים אוכלות את העוגה שנערם על ראשו של האופה המלכותי בכך שהוא מבשר
להשמדה. זה שונה מהחלום של מלצר יין הנחת כוס יין ביד פרעה וחלומו של יעקב של סולם
לשמים שבאלה יש עניין של עלייה.
אפשר לפרש את חלומו של פרעה ואירועים שלאחר מכן כתאורה של
מחזור צדיק, במיוחד כאשר נחשבו עם החלומות האחרים בחומש. המספר שבע סמל של
הקב"ה שברא את העולם בשבעה ימים. יופי אם זה שוורים או שעורה בחינת דביקות לצדיק.
מתחיל ללמוד תורה יש שמחה והתלהבות בגלל הרעיונות גבוהים ומעודנים הרבים שלה.
במשך שהזמן מתחיל להרגיש חובה בקשור לרעיונות שלא כל כך
נעימים. אחד מהם הכרת הטוב לצדיק. בנקודה זה מתחיל לבעוט. לאט לאט מתחיל לנטוש את
התורה שכבר למד עד כאילו מעולם לא למד תורה בכלל.
זוהי המשמעות של המכוער אוכל את כל מה היפה, אבל המכוער משאר
כמו שהיה. יש רמז בזה בפרקי האבות ו ג שאומר חיוב לכבד את כל האנשים שלמדו אותו
משהו ולא משנה כמה קטן. הוא מתאר את שבחיו של דוד המלך אחיתופל שלימדו אותו שתי
הלכות. המקור הוא תהילים נה שבו דוד מלך מקונן על נופת רוחני של אחיתופל. הבגידה
האישית מריר במיוחד כפי שהוא אומר, "אשר יחדו נמתיק סוד בבית אלהים נהלך ברגש",
(שם טו).
בגלל שחיתות חברתית, הצדיק השמיץ ומבודד. זו קנאתם של האחים
כלפי יוסף קורצא נגדו על ידי אשת פוטיפר. אחרי הם המכירת יוסף לעבדות במצרים והמאסר
שם. עם זאת, אף בסביבה האומללה הזה, הוא ממשיך להצטיין ומפרש את החלום של משרתיו
של פרעה כראוי.
אחרי שנתיים יוסף הובא מהכלא לפתר את חלומו של פרעה נסערת. החלום
מנבא רעב אחרי זמן של שפע. להוקיר החוכמה והבנתו של יוסף, הוא נותן לו שליטה
מוחלטת של האומה. גם הרעב וניסיונות הביאו את אחי יוסף אל מבט שלו. כאשר המשפחה
מתאחדת, הם גם קיבלו את מנהיגותו. יוסף ואז נותן זרעים לעם והרעב נגמר.
רואים העלייה וירידה של הצדיק ולאחר ה הממסד חזק שלו. מסקנה הוא
שאפילו הרעיונות הקשים של הצדיק א אפשר לדחוף לעולם. אדרבא סופו של דבר יהיה רעב לדברים
שבהתחלה נדחו.
To view on YouTube click:
http://youtu.be/pJzDL2w6K40
To read on Blogger click:
http://dyschreiber.blogspot.com/2013/11/mikayts-famine-for-word-of-g-d.html
תרגום
לעברית
http://dyschreiber.blogspot.com/2013/11/blog-post_27.html
No comments:
Post a Comment