זמן קצר לפגישת את אחיו עשיו, יעקב שולח את בני המשפחה ואת
כל רכושו שלו, מעבר לנהר יבוק. הוא, עצמו, נשאר בלבד. שם הוא פוגש את השטן, שנאבק
עימו כל הלילה. כאשר ברור שיעקב ינצח, המלאך אגרוף בהצלחה לירך הפנימית שלו. עם
עלות השחר מתקרב, המלאך המוות מבקש להשתחרר. אז יעקב דורש שהוא יברך אותו. בויתור
המלאך של עשו, "ויאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל כי שרית עם אלקים ועם
אנשים ותוכל", (בראשית לב כט).
רמברדט - יעקב ומלאך |
לאחר זה שלושה אסונות מעורבים אהבה נשית. הבת של יעקב דינה
נאנסת., בנו הבכור ראובן שוכב עם פילגשו בילה, ורחל אשתו האהובה גועה בלידה. מוות
רחל עצוב ביותר כי יעקב עבד ארבעה עשר שנים לקבילה, היה נשוי רק לה ארבעה עשר
שנים, שבמהלכו היא הייתה עקרה במשך שנים רבות. אחרי היא מתה צעירה. מעולם לא יעקב
הזדמנות להציג אותה ליצחק, אביו, והיא לא נקברה בב"ע המשפחה במערת מכפלה.
פירוש הכלי יקר - ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו עד עלות
השחר. הסכימו רוב המפרשים שמלאך זה הוא
סמא"ל שרו של עשו הנקרא סמא"ל עשו, כי כל חפצו וישעו לסמא עיני האדם
ולהכותו בעורון ולעשותו סומא מעין השכלי, עד אשר לא יוכל הרואה לראות במראות האמת,
לבא ולראות פני ה' ולבוא בסוד ה' ליראיו בסתרי התורה. כי הוא שטן, הוא מלאך המות,
הוא יצה"ר (ב"ב טז). ורמז לדבר כי סמאל שותפו של ענב"ם
באלפ"א ביתא ואותיות שניות, כי כמו שהיין היוצא מן הענבים כשהוא משכר את האדם,
הרי הוא עור בסתם עיניו, כמו שנאמר (בראשית מט יב) חכלילי עינים מיין. וסתם שיכור
הולך כעור וסומא, כך סמאל זה שותפו, כל מזימותיו לסמא עיני האדם עד אשר לא יוכל
לראות את השמש. ואם כן הענבים מסמאים עין הגשמי, וזה סמאל שותפו מעור עין השכלי,
שלא יראה במראות האל וזהו סמאל מלה מורכבת.
רב שלי אלי 'חיים קרליבך הסביר מאבק עם השטן. שהשטן דרש אם
יעקב באמת מאמין בתורה. בשים לב למקום של פציעה, הקרוב לאיברים או ההולדה, הוא
הסביר שיש לשטן קצת הצלחה. העם היהודי, הרב המשיך, הם גופו של יעקב, ומסיבה זו יש התבוללות.
כאשר רחל היא עומדת למות בלידה היא קוראת את נער בן אוני,
פרש"י - בן צערי. פשוטו כמשמעו, בנו של הצער שלי. אבל יעקב
קרא לו בן ימין. פירוש ה הרמב"ן: בן אוני - ואביו עשה מן אוני כחי
מלשון ראשית אוני (בראשית מט ג). פרש"י: בנימין. נראה בעיני, לפי שהוא
לבדו נולד בארץ כנען, שהיא בנגב כשאדם בא מארם נהרים, כמו שנאמר בנגב בארץ
כנען, הלוך ונסוע הנגבה . . . בן ימים, שנולד לעת זקנתו, ונכתב בנו"ן כמו לקץ
הימין (דניאל יב יג).
פירוש הרמב"ן: ) ולכן קרא אותו בנימין -
בן הכח או בן החוזק כי הימין בו הגבורה וההצלחה . . . . [כדכתיב] ימין ה'
רוממה (תה' קיח טז) . . . . רצה
להיות קורא אותו בשם שקראתו אמו כי כן כל בניו בשם שקראו אותם אמותם יקראו והנה
תרגם אותו לטובה ולגבורה.
נראה כי הניסיון של אהבה אבודה חזק ביותר לגרום אדם לעזוב הדת.
לעומת זאת, אם אדם מתמקד בדברים שיגשימו את התקוות והמטרות שלו, אע"פ שהם רק זרע,
תוכל לעמוד בניסיון הזה. בנימין היה היחיד של יעקב שנולד בארץ הקדש. מותה של רחל מרמז
על הייסורים קשים של עם ישראל לאורך דורות. הולדתו של בנימין מבשרת שבני ישראל ירשו
את ארץ ישראל בתפארת הקדושה.
לע"נ אהרן בן יוסף
ז"ל, סבא, נלב"ע כז טבת תשכ"ו
To view on YouTube click:
http://youtu.be/fDR_TN0bMDY
To read on Blogger click:
http://dyschreiber.blogspot.com/2013/11/vayishlach-fighting-satan.html
No comments:
Post a Comment