Wednesday, November 20, 2013

וישלך - היאבקות עם השטן

פרשת וישב מציג יוסף אומר, "אלה תלדות יעקב", (בראשית לז ב). פרש"י: ושהיה זיו איקונין של יוסף דומה לו וכל מה שאירע ליעקב אירע ליוסף זה נשטם וזה נשטם זה אחיו מבקש להרגו וזה אחיו מבקשים להרגו וכן הרבה. הלשון דומה בקשור ליצחק שהיה הדור הבא אחרי אברהם. "ואלה תולדת יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק",  (בראשית כה יט). פרש"י: קלסתר פניו של יצחק דומה לאברהם. כמו כן היה לו קשיים עם אחיו ישמעאל.

"וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקנים הוא", (בראשית לז ג). פירוש הרמב"ן: שנולד לו בעת זקנתו ואונקלוס תרגם ארי בר חכים הוא ליה שכל מה שלמד משם ועבר מסר לו דבר אחר שהיה זיו איקונין שלו דומה לו לשון רש"י וכן אמר רבי אברהם כי בן זקונים שהולידו לזקוניו והוא בן תשעים ואחת שנה וגם אחיו בנימין קראו ילד זקונים קטן. ואיננו נכון בעיני כי הכתוב אמר שאהב את יוסף מכל בניו בעבור שהוא בן זקונים וגם כל בניו נולדו לו בזקוניו והנה יששכר וזבולון אינם גדולים מיוסף רק כשנה או שנתים והנראה בעיני כי מנהג הזקנים שיקחו אחד מבניהם הקטנים להיות עמו לשרתו והוא נשען על ידו תמיד לא יפרד ממנו והוא נקרא לו בן זקוניו בעבור שישרתו לזקוניו והנה לקח יעקב את יוסף לדבר הזה והיה עמו תמיד ועל כן לא ילך עם הצאן ברעותם במקום רחוק. ואונקלוס שאמר "בר חכים" ירצה לומר שהיה בן דעת וחכם בעיני אביו וטעמו כטעם זקנים ותרגם בילד זקונים בר סבתין כי לא אמר הכתוב בכאן "כי בן זקונים היה" אבל אמר "הוא לו" שהיה כן בעיניו וזאת כונתם באמרם (ב"ר פד ח) כל מה שלמד משם ועבר מסר לו לומר שמסר לו חכמות וסתרי תורה ומצאו משכיל ובעל סוד בהם כאלו היה זקן ורב ימים עכ"ל. לכן יוסף היה בקי חריף של כל חכמת יעקב הוא היה זקן ומלא ניסיון.

החומש לעתים קרובות יראה קו אבות כגוף עצמאית וחשובה. יוסף הוא ייחודי בין האחים בכך שהוא המשך של האבות בניגוד למייסד של קו חדש ועצמאי. כתוצאה מכך הוא עובד על קידום עניינים המשפחה שבאו לפניו, שחלקם קשים מאוד.

"יוסף בן שבע עשרה שנה היה רעה את אחיו בצאן והוא נער את בני בלהה ואת בני זלפה נשי אביו ויבא יוסף את דבתם רעה אל אביהם", (בראשית לז ב). בקשר עם שיוצבו להשגיח על אחיו יוסף ניתן על ידי אביו חלוק מפוארת. אבל בלהה וזלפה היו פילגשים, וכתוצאה מכך בני לאה, המכונה ילדיהן עבדים. רבה זמן יוסף ואחיו בנימין הוגדלו על ידי בלהה. לכן, לא בלתי צפוי שהוא מתלונן שכל האחים צריך להיחשב אחים ושהאמהות שלהם צריכים להיקרא נשיו של יעקב גם כן.

זה שונה מהמצב של ישמעאל, שאינו יורש אברהם עם יצחק, והגר שנחשב תמיד שפחה. כביכול יוסף אומר שהבנה המשפחתית התקדמה. אף אחד מבניו של האב הוא להתחשב עבד אלא כולם האחים. עם זאת, אחד האחים עכשיו הוא נסיך.

נושא זה בא לידי ביטוי בחלום של השמש, ירח ואחד עשרה כוכבים משתחווים ליוסף. אפשר שהיו כוכבים בהירים כהים וארבעה ירחים. הרעיון הוא שהם צריכים לראות את קצת כמו בנים של רחל. יעקב מבין שהחלום הוא נבואה כמשיחה וקבל יוסף כמנהיג של המשפחה. אבל יש אותו עניין בפנימייתו של עצמו ושל אברהם.
הרעיון שהאמהות יהיו בנויה על ידי מתן שפחות  שלהם לבעלים שלהן נובע מרעיון שהבן מהגוף של הפילגש יהיה בנו המאומץ של הגברת. אחרי הרבה ייסורי האחים מקבלים את הרעיון הזה בלב שלם  ואומרים ליוסף, שהם תופסים בשעתו כמשנה למלך מצרים, "ויאמרו שנים עשר עבדיך אחים אנחנו בני איש אחד בארץ כנען והנה הקטן את אבינו היום והאחד איננו", (בראשית מב יג).

הבעיה היסודית יותר היא כי למרות של דור חדש ומראש חדשים. כאשר אדם מתחיל ראשון שיש ילדים חוסר ניסיונו מאלץ אותו להסתמך על הסיוע של הוריו. לכן את הילדים בוגרים יותר מושפעים ממסורות משפחתיות. עם זאת, עם הצעירים שהוריהם מסוגלים באופן מלא ולגדל אותם כראות עיניהם. זה כולל מתן על החוכמה ואת הערכים שהם רואים חשובים. זה יוצא שידע שההורה לקח כל החיים לרכישה הם חלק מהחינוך הבסיסי של הילד. לא פחות התמימות של בני נוער היא הווה. אולי יש אהבה מיוחדת על ידי ההורה כי הילד הוא לקדם את אמונות עמוקות שהתקיימו אך מוסתרת. זה, אם כי, עשוי לעורר קנאה, בנוסף להתנגדות הרגילה לרעיונות חדשים.

העניין היסודית הוא דור חדש וקידום חדש. כאשר אדם מתחיל להביא ילדים לעולם החוסר ניסיונו מאלץ אותו להסתמך על הסיוע של הוריו. לכן את הילדים בוגרים יותר מושפעים ממסורות משפחתיות. מה שאין כן, עם הצעירים, שהורים מסוגלים באופן מלא ולגדל אותם כראות עיניהם. זה כולל מתן על החוכמה ואת הערכים שהם רואים חשובים. התוצאה היא שלקט שלקח שהאב מכל ימי  חייו הם חלק מהחינוך היסודי של הילד. אעפ"כ התמימות עדיין נמצא בנוער. אולי יהיה אהבה מיוחדת כי הילד מתקדם את אמונות עמוקות שהתקיימו אך מוסתרת. לפעמים זה מעורר קנאה, בנוסף להתנגדות הרגילה לרעיונות חדשים.

סיפורו של יוסף הוא ביטוי של הרעיון הקבלית של אור מלמעלה שהאיר לתוך עולם אפל. הוא הנזיר של האחים. משמעות דבר הוא יכול לבטא רעיונות רחשים שזמנו הגיע. עם זאת התובנה המיוחדת הזה מגיעה עם משא של מתנגדים ופרישות.



לע"נ אהרן בן יוסף ז"ל, סבא,  נלב"ע כז טבת תשכ"ו           


To view on YouTube click:      http://youtu.be/cBoffvzkk5k


To read on Blogger click:

תרגום לעברית              
http://dyschreiber.blogspot.com/2013/11/blog-post.html


No comments:

Post a Comment