בפרשת תהר רבקה אמנו אחרי שהיה עקר במשך עשר שנים. ללא
הידיעה שהיא נושאות תאומים שכל הזמן יתרצצו. לכן ההריון הוא חריגה מאוד וכל כך קשה
שהיא מודאגת מהפלה. בנוסף היא תוהה למה זה קורה ו ללך לדרש את ה' (ר' בראשית כה
כב).
פירוש "לדרוש את ה'". האבן עזרא: ותאמר אם כן.
הדבר והמנהג למה זה אנכי בהריון משונה. האור החיים: ותלך לדרוש את ה'- פי' לבקש
רחמים על קיום הריונה ולדעת דבר הסובב הפסדם כי מן השמים לא יעשו נס
לשקר שתפקד בדבר שאינו מתקיים, ולעולם לא הקפידה על צער ההריון כי הצדיקים יסבלו
צער גדול בעולם הזה לתכלית טוב הנצחי. תרגום יונתן: וְאַדְחִיקוּ בְּנַיָא בְּמֵיעָהָא הֵי כְּגוּבְרִין עָבְדוּ קְרָבָא
וַאֲמָרַת אִם כְּדֵין הוּא צַעֲרָא דִילִדְתָּא לְמָא דֵין לִי בְּנִין
וַאֲזָלַת לְבֵי מֶדְרָשָׁא דְשֵׁם רַבָּא לְמִבְעֵיהּ רַחֲמִין מִן
קֳדָם ה'. תרגום אונקלוס: וְדַחֲקִין
בְּנַיָּא בִּמְעָהָא וַאֲמֶרֶת אִם כֵּן לְמָה דְּנַן אֲנָא וַאֲזָלַת לְמִתְבַּע
אוּלְפַן מִן קֳדָם ה'. רש"י: שיגיד לה מה תהא בסופה. רש"י (שם כג):
ויאמר ה' לה. על ידי שליח, לשם נאמר ברוח הקדש.
![]() |
רמברנדט: יעקב ועשו |
ויאמר ה' לה שני גיים בבטנך ושני לאמים ממעיך יפרדו ולאם
מלאם יאמץ ורב יעבד צעיר (בראשית כה כג). שני גוים זה שני גזעים. התחרות התחילה
ברגע ההתעברות. פרש"י ויתרוצצו.
כשהיתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר, יעקב רץ ומפרכס לצאת, עוברת על פתחי
עכו"ם, עשו מפרכס לצאת.
מאוחר יותר, כאשר התאומים בוגרים, יצחק, אביהם מתכוון לתת
עשו ברכה. יצחק מודאג לגבי מוות ורוצה להביע את רצונו בנוגע לצאצאיו. הוא מתכנן
להכריז על עשיו, הבכור, והתולדות שלו להיות המנהיגים של ממלכת כהנים שהיא לבוא.
רבקה מצווה בשלווה יעקב להערים על אביו העיוור לנותן לו את ברכת הזו. יעקב מחאת ואומר
אולי הייתי, "בעיניו כמתעתע והבאתי עלי קללה ולא ברכה", (בראשית כז יב).
רבקה לא מתרגשת ומשיבה, "עלי קללתך", (בראשית כז יג), ואומר לו להמשיך.
כאשר הטריק מצליח יצחק מזועזע ועשו, כצפוי, הוא עצוב ומר.כאשר
עשו מתחיל לדבר על רצח יעקב, רבקה בעצם אדישה.
היא אמרה, "ועתה בני שמע בקלי וקום ברח לך אל לבן אחי
חרנה. וישבת עמו ימים אחדים עד אשר תשוב חמת אחיך. עד שוב אף אחיך ממך ושכח
את אשר עשית לו ושלחתי ולקחתיך משם,"(בראשית כז מג-מה). . ואז היא רומזת
ליצחק שיעקב צריך להתחתן בן דוד. יצחק מסכים, נותן יצחק שלח נחמד, ונותן לו את
ברכתו של אברהם ולצאצאיו גם כן. הוא לא נותן לעשיו ברכה זו, אלא הוא נותן לו את
ברכת של גבורה במלחמה ועשרות
אחרי עשרים שנה יעקב מתכנן לחזר, אבל, הוא פחד על הפגישה
עשו. עם זאת, כאשר הם יפגשו עשו מקבל אותו בחום ואפילו בעדינות המענקים יעקב
שהברכה, הבכורה, וכדומה כולם שלו .הסיבה לכך שעשו לא רוצה להיות הכהן הגדול של
ישראל. אלא הוא רוצה צבאות ועושר. זוהי התגשמות הנבואה רבקה קיבל ששני עמים יהיו
להיפרד ממנה.
ייסוריה של רבקה, החיפוש, וקבלת דבר ה 'עשו רושם עליה.
כתוצאה מכך היא הבינה היטב את המצב, ואיך דברים יתגלגלו. זוהי משמעותו של הפסוק,
" רבקה אם יעקב ועשו",
(בראשית כח ה). היא גם התנהגה באופן שונה מאוד מאחרים לעתים באופן קיצוני. זהו בחינת
הנביאים שלפעמים שהם מתואר עזות מצח ומשוגע.
מסיפור זה לומד על דרשת ה' ואת התוצאות. אפשר שהחיפוש מתחיל
כאשר ייסורים באים. הסבל גורם חיפוש בלב שלם. חלק מהחיפוש לדרוש הסיבה לקשייו
וכיצד זה מסתדר לתכניתו של הקב"ה. בנשמה יש להכיר הדבר ה'. הניצוץ מלמעלה
נותן הבנה, רגוע, וביטחון. משבר יתוקן בשלווה עם פתרונות פשוטים. יש לראות "לכל
מה דאשתדל ואשתכל חמיתי סיפא פתייא תפקדתך לחדא", (תה' קיט צו). אשתדל זה
ייסורים. אשתכל זה סכלות.
To view on YouTube click:
http://youtu.be/MJr8R3qnnZE
A discussion of a search for Hashem and the understanding
and confidence it brings
Mizmor L'David Havu LAdonai מזמור לדוד
הבו לה' YouTube Link http://youtu.be/8Lk1tbDZl2g
Psalm 29 in
Hebrew with English translation http://www.chabad.org/library/bible_cdo/aid/16250
To read on Blogger click:
A discussion of a search for Hashem and the understanding
and confidence it brings
http://dyschreiber.blogspot.com/2013/10/toldos-what-do-i-need-this-for.html
לע"נ שמואל בן יואל לייב ז"ל, אח הסבתא, נלב"ע ר"ח כסלו תשד"מ
No comments:
Post a Comment