בפרשת לך לך ה ' מצווה אברהם אבינו לעזוב את ביתו באור כשדים
ולנסוע לארץ הקודש. לאחר שהגיע יש רעב ולכן אברהם מחליט לחפש מזון במצרים. בשים
הלב ליפיה של שרה, אשתו, ומודאג לגבי מצרים שכולן בעלי זנות (ויקרא רבה כג ז), אברהם
חושש שהמצרים יהרגו אותו כדי לגנוב את אשתו. בעקב זה אומרים כי הם אח ואחות ולא
בעל ואישה.
התחבולה במהירות הולכת עקומה. כתוב במדרש תנחומה (פר' ה): מצרים
שטופים בזנות, דכתיב: אשר בשר חמורים בשרם (יחזקאל כג), אלא נותן אני אותך בתיבה
ונועל בפניך, שמתיירא אני על עצמי. "והיה
כי יראו אותך המצרים". כיון שעשו כך, בא לעבור, נתקבצו המוכסין.
אמרו לו: מה אתה טוען בתוך התיבה?
אמר להן: שעורין.
אמרו לו: אינן אלא חטין?
אמר להם: טלו מכם של חיטין.
אמרו לו הן פלפלין.
אמר להן טלו מכס של פלפלין.
אמרו לו: אינן אלא זהובים.
כיון שדחקו עליו פתחו את התיבה וראו אותה כחמה זורחת.
אמרו לו: אין דרך זו להשתמש בה הדיוט.
דברים קשים לאחרי זה. פרעה וביתו הם נגעו עם נגעים.
פרש"י "במכת ראתן לקה שהתשמיש קשה לו (ב"ר)". בגלל זה הוא
מבין ששרה אשתו של אברהם ומחזירה אותה אליו. לאחר מכן פרעה מוכיחה לאברהם על
התחבולה ומגרשת אותו ממלכותו.
מעשיו של פרעה אינם מתיישבים עם התורה. להתחתן אישה חייב
לקבל את הסכמתה. בנוסף אישור המשפחה לפעמים יש צורך. אפילו למלך אין לתפוס סתם
אישה להרמון שלו כשביה מלחמה.
פירוש הרמב"ן (בראשית יב י): ודע כי אברהם אבינו חטא
חטא גדול בשגגה שהביא אשתו הצדקת במכשול עון מפני פחדו פן יהרגוהו והיה לו לבטוח
בשם שיציל אותו ואת אשתו ואת כל אשר לו כי יש באלקים כח לעזור ולהציל. בבחינת המצב
הזה נראה כי אברהם התנהג יותר מדי חזק לסכנות. פרעה היה מאוד חשוד, אך זה לא נראה
שהוא מוכן להרוג את אברהם כדי לגנוב את אשתו. כמו כן, נראה כי המפגש הזה היה מסודר
על ידי השגחה עליונה, כדי לעקור את התכונות השליליות שנמצאו בצדיק ופחות צדיק.
היה מצב כרזה בין משה ובני ישראל כאשר לא היתה לאומה מים
(ראה שמות יז ד ה). בחושש משה שהעם יסקלונו, הקב"ה אומרים לו לעבור מולם ממש.
רש"י מסביר את זה היה כדי להראות למשה הערכתו השלילית של העם הייתה מוגזמת.
מטרה חשובה של החומש היא הטיהור ושלמותו של האדם. מסיבה זו הוא
נותן דוגמאות חטאים. בעולם הזה הרבונו של העולם מעמיד צדיקים למצבים שיגלו ויעקרו
את החסרונות שלהם, אע"פ שהם מאוד קלים.
סוף הדבר דרך לגאולה מתואר ידי דוד המלך בתהילים קלט. חלק
גדול מהפרק דורש שהקב"ה נמצא בכל
מקום. הוא מסתיים בתפילה שהקב"ה מחפש את לבו, נסה אותו, ויודע את מחשבותיו
כדי לראות אם יש איזו דרך עצובה בו, ושם אותו בדרך עולם.
To view on YouTube click:
Hava NaGila at 6:57
To read on Blogger click:
http://dyschreiber.blogspot.com/2013/10/lech-lcha-path-to-eternity.html
No comments:
Post a Comment