אחרי המבול נח מתחיל להתנהג כאיש האדמה ונטע כרם (ר' בראשית
ט כ - כז). ואז הוא עושה יין, משתכר, ומניח בעירום באוהלו. חם בנו רואה את עליזותו
בעמדה המבישה הזה ואומר לו שני אחים להסתכל בזה. שם לא מרוצה ועם יפת לוקח שמיכה
כדי לכסות את נח וזהירות מונעת מסתכלים על הערוה. במתעורר נח הוא יודע מה קרה. הוא
מקלל את הצאצאים של חם אומר שהם יהיו הנמוכים ביותר של עבדים ומברך את שם ואמר
שהוא הוא איש אלוקים.
Rembrandt- Noah's Ark |
מצד הדת "ואל
תשתדל לראותו [חברך] בשעת קלקלתו", (אבות ד יח). יותר גרוע כדי ליהנות מהצער
של אדם אחר. גמ' מגילה כח, "שאלו תלמידיו את רבי נחוניא בן הקנה במה הארכת
ימים אמר להם מימי לא נתכבדתי בקלון חברי ולא עלתה על מטתי קללת חברי וותרן בממוני
הייתי". פסק הרמב״ם ביסודי התורה הלכות תשובה פ ״ג ה י״ד: ויש עבירות קלות
מאלו ואעפ"כ אמרו חכמים שהרגיל בהן אין להם חלק לעוה"ב וכדי הן להתרחק
מהן ולהזהר בהן. ואלו הן המכנה שם לחבירו והקורא לחבירו בכינויו והמלבין פני חבירו
ברבים והמתכבד בקלון חבירו
לעתים קרובות הגישה של התנ"ך להשמיד את הרוע רק אחרי הוא
גדול ונפוץ כמ"ש, "בפרח רשעים כמו עשב ויציצו כל פעלי און להשמדם עדי עד",
(תהלים צב ח). זה בחינת מגדל בבל. בראשית רבה לח:ו - ועל ה' אלקינו אמרו: לא כל
הימנו לבור לו את העליונים וליתן לנו את התחתונים. אלא, באו ונעשה לנו מגדל, ונעשה
עבודת כוכבים בראשו, וניתן חרב בידה ותהא נראת כאלו עושה עמו מלחמה. בגלל זה הקדוש
ברוך הוא, הופסק את הפרויקט. דומה לתפילה דוד המלך, "פלטה נפשי מרשע חרבך",
(תהלים יז יג).
המהדרין הוא, "יהלמני צדיק חסד ויוכיחני שמן ראש אל יני
ראשי כי עוד ותפלתי ברעותיהם", (תהלים קמא ה). רש"י מסביר ששכר שם ש
"זכו בניו לטלית של ציצית",
(בראשית ט כג). זהו רמז בתגובתו של נח בכך שהוא גזר על צאצאיו, שצוחקים על
הגנאי של אחרת, יפלו לדרגה הנמוכה ביותר. אבל מי שינסה להקל על בושת הזולת יהיה
לבוש בדת עם תזכורות של רצונו של המקום.
To view on YouTube click:
Discussion about how one should not take pleasure from the
disgrace of another
Ay-shet Chayil אישת חיל
A Woman of Valor sang at 6:59
To read on Blogger click:
No comments:
Post a Comment