בכמעט מילותיו האחרונות, משה מברך את שבט ישראל. יש לברכה
לשבט לוי משמעות מיוחדת משום שהוא השבט הכוהני. היא פותחת עם יופי פיוטי אפילו הכי
הוא נסתר. כמיו שכתוב, " וללוי אמר תמיך ואוריך לאיש חסידך", (דברים לג
ח).
המילים "אורים ותומים" קשים. השימוש הראשון שלהם
בחומש הוא בקשר בגדי הכהן הגדול (ראה שמות כח ל), כמו שכתוב "ונתת אל חשן
המשפט את האורים ואת התמים". פ' "נתת" – לשים. אין להם תיאור גשמי
דווקא בסעיף העוסק בהרחבה בתיאורים גשמיים. לכן יש רמז שהם לא גשמי בכלל.
המילה "תֻּמִּים" היא לשון תם פירוש יושרה
ותמימות. לדוגמה יעקב אבינו "תם יושב אהלים" (בראשית כה כז). פרש"י:
כלבו כן פיו מי שאינו חריף לרמות קרוי
תם.משמעות, הוא אומר את מה שהוא באמת מרגיש או הוא שהוא כנים.המילה
"אורה" היא לשון אור. הגמרא משתמשת בגרסה שלו, אורייתא, כביטוי לדת.
הגמרא (יומא עב) גם דורש, "למה נקרא שמן אורים ותומים אורים שמאירין את
דבריהן תומים שמשלימין את דבריה".
הספורנו מספביר: "תומיך ואוריך לאיש חסידך. הנה חתומים
וגם האורים נתתם לאהרן שהיה איש וראש לשבט החסיד שהוא שבט לוי. ובזה התבאר
שהיה מדבר ברוח הקדש ושכינה שורה עליו כאמרם ז''ל כל כהן שמדבר ברוח הקדש
ושכינה שורה עליו נשאלים בו באורים ותומים". הרבינו בחיי מסביר את אורים
ותומים כמו שלבוש בצדק. כביכול החומש אומר ששבט לוי מחונן באור של דת ומהם יכולים
ללמוד את מה שבאמת מרגיש הקב"ה.
ברכה אז מזכירה את הנאמנות הלויים לבורא עולם כאשר שאר עם
ישראל הלכו שולל אחרי עגל הזהב. השבח שהם הניחו את דבר ה ' והקשר לדת מעל יחסי
משפחה. בגלל נאמנות זה הם נעשו להיות שבט הכוהני. זה יותר משהכהן הגדול נמשך מתוכיהם,
אלא שכולם הפכו לקצינים בסולם דרגות של האמונה.
בשכר זה הם, "יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל ישימו
קטורה באפך וכליל על מזבחך", (דברים לג י). מילת האף הוא מטבע לכעס. עם זאת,
ניחוח נעים וארוחה עם חבר רוגע הכעס. כלומר הלויים סנגורים של בני ישראל כאשר הם
חוטאים. חלק מהגישה שלהם הוא על ידי יצירת אווירה חמה של ידידות כלפי שמים. בתמורה
הם קבלו את הברכה, "פעל ידיו תרצה", (דברים לג יא) ואויביהם יושמדו בראשיתם.
הלויים הם האצולה הרשמית של עם ישראל. פירוש שהברכות יבואו
אליהם ראשונה. לאחר שהם מפיצים לכל האום. עם זאת ישראל עצמה נחשבת כאומה של כהנים.
משמעות דבר כי לאחר שהאור מעל נקלט על ידי העם כולו הוא מגלה לכל בני אדם.
To view on YouTube click:
אנו עמך הפיוט 7:59
To read on Blogger click:
No comments:
Post a Comment