Wednesday, September 11, 2013

יום כפור – שעיר המשתלח # 35

יום כפור – שעיר המשתלח

אחת מהמצוות ליום כיפור, בימי הבית המקדש היה מצות השעיר המשתלח. בו לקח את שני השעירם והעמיד אתם לפני הכהן הגדול פתח אהל מועד. ונתן על שני השעירם גורלות גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל. רש"י: "ונתן אהרן על שני השעירים גרלות" - מעמיד א' לימין וא' לשמאל ונותן ב' ידיו בקלפי ונוטל גורל בימין וחברו בשמאל ונותן עליהם את שכתוב בו לשם הוא לשם ואת שכתוב בו לעזאזל משתלח לעזאזל. לאחר מכן סמך את שתי ידיו על ראש השעיר החי והתודה עליו את כל עונת בני ישראל ונתן אתם על ראש השעיר ושלח ביד איש עתי המדברה. החומש מסקן שהשעיר לעזאזל לקח את כל פשעיהם לארץ גזרה (ראה בספר ויקרא טז ז - ט, כ – כב).

מה פירוש "עזאזל? רש"י: "עזאזל" - (יומא ס"ז ת"כ) הוא הר עז וקשה צוק גבוה שנא' ארץ גזרה חתוכה. פירוש המילה עצמה "עז" "אזל" שהוא "לצאת לעזות". רמז שהעזות קשורה עם חטא. הרמב"ן ואחרים שהוא שמו של מזיק.

להכלי יקר והרמב"ן יש בזה כנגד יצר הרע. הכלי יקר אומר השני שעירים כמו השני גדיי עזים שיעקב הכין ליצחק אביו, כשהוא קיבל את ברכה המיועדת לעשו במרמה. הרמב"ן דורש את המילה "שעיר" ואומר זה כנגד הצד הרע של עשו, אשר יושב בארץ שעיר. והוא גם דורש "שעיר" כמו "ולא יזבחו עוד את זבחיהם לשעירם אשר הם זנים אחריהם" (ויקרא יז ז). פרש"י: "לשעירם" – לשדים. הרעיון הבסיסי בפתגם אנושי "לתת לשטן בשלו".
    
העניין העקרי הוא השעיר לעזאזל להאשים מישהו אחר, לא רק לכל החטאים שלו, אבל לכל דבר רע שבעולם. כביכול החוטא הוא אומר, "לא הייתי חוטא חוץ בגללו ועכשיו שהוא יצא אני אתנהג כהוגן". לכן הכהן הגדול בכובד ראש מאשים את כל חטאי העם בעז הזו לאחר מכן שולחת את עז לתוך ג'ונגל. כביכול כל מה שלא בסדר בעולם הוא באשמתו של עז הזו. בדרך זו מקיווה שהרשע יחזור בתשובה, אע"פ השתמשו הערמה.

יש עוד לקת להתלמד מזה. מהמילה עזאזל אנו למדים כי חוצפה היא לעתים קרובות רכב על חטא. בנוסף מי ששקוע בחטא נוטה להיות מונע למדבר קשה עד כדי בקצו של צוק. בישוב אנשים הם אמון ומנומס לכן החוצפה יכולה להימשך די הרבה זמן. עם זאת השטיק האלה לא יצליח נגד חיות פרא במדבר במיוחד אם נעשה על ידי טלה.

הספורנו דורש: "גורלות" - כי הגורל בפרט על ידי איש חסידו הוא כאשר ישאל איש בדבר האלקים כאמרו, בחיק יוטל את הגורל, ומה' כל משפטו (משלי טז לג). "ועשהו חטאת" -  גורל יעשה את השעיר חטאת כאמרם ז''ל הגורל עושה חטאת ואין השם עושה חטאת. רש"י על משלי טז לג: "בחיק יוטל את הגורל" - בינו לבין עצמו אדם מטיל גורל, "ומה' כל משפטו" - לברור לכל אחד ואחד חלקו. העיקר שיש בחירה חופשית דווקא בין טוב ורע. כמו ברירת האיש ה' יברור הגורל שלו. אפשר להיות בארץ גזרה או בקודש קדשים בבית המקדש.




לע"נ מאיר בן חיים ז"ל, אחו של האמה -  כה בתשרי תשנ"ב                   
                                          
וגם בדואר אלקטרוני      http://dyschreiber.blogspot.co.il ניתן באתר  



To view on YouTube click:
The High Holiday piyut HaYom (היום) is sung at 8:32

No comments:

Post a Comment