פרשת האזינו בעצם פיות אגדה .ההקדמה מספרת חסדו הקב"ה
ואת עקרוניותו של עם ישראל במשפחות בני אדם. לאחר מכן הוא צופה שישראל תהיה משגשגת
ובתוך עושרם ודחה ומבזבז את הברית.
הקב"ה יכעוס ומטילי עונשים גדולים על האומה. עם זאת, הוא לא יחסוך עבדיו
מהסבל והגויים ישמחו ביראו את נקמת עם ה'.
הפסוק המתאר מצב זה הוא, "כי ידין יהוה עמו ועל עבדיו
יתנחם כי יראה כי אזלת יד ואפס עצור ועזוב", (דברים לב לו). זה מתאר את יחס
בין האומה שסר מן הדרך והצדיקים המעטים שנותרו. דווקא, שהחטא של העם לא רק מהביא יסורים
רבים, אלא גם תגרום לצדיקים הפכה לשוליים. התרגום ירושלמי מוסיף שהם יהיו ללא
פרנסה ותמיכה. ורש"י מסביר שהסיבה הצדיקה תינצל היא כי הם מבודדים ונטושים.
משמע מי האור תפקידו של הצדיק,"ליסר בשבט מוסר למרגיזי
קל", ויהו, "למדריכים בדרכי ה' להדריכם". כישלון לעשות ככה יתחשב
כחטא מצידם. עם זאת, כי אין להם כוח לעשות זאת, הם נחשבים נקי מעבירה.
סופו של דבר הישועה
של הצדיקים מבשרת את תחילתו של ימי המשיח כמובא בגמרא, "ת"ר (דברים לב,
לו) כי ידין ה' עמו [וגו'] כי יראה כי אזלת יד ואפס עצור ועזוב אין בן דוד בא עד
שירבו המסורות ד"א עד שיתמעטו התלמידים ד"א עד שתכלה פרוטה מן הכיס
ד"א עד שיתייאשו מן הגאולה שנאמר ואפס עצור ועזוב כביכול אין סומך ועוזר
לישראל", (סנהדרין צז.).
הצדיק גם ככוח החיים של האומה. בקשר זה השיר מסתיים בפסוק, "הרנינו
גוים עמו כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו", (דברים לב מג).
פירוש הספורנו, "הרנינו גוים. שיכירו כולם כי ישר ה' ולא עולתה בו כאמרו
ישמחו וירננו לאומים כי תשפיט עמים מישור: . . . עמו. ויכפר ג''כ עמו כל מה
שעשו מחלול ה' וזולתו". האור החיים מוסיף, "תכפר עליהם הארץ אשר היתה לשמה
ולחרפה שנים רבות זה יהיה לכפרת עון עם ה'".
אור החיים ממשיך, "{לו} כי ידין ה' עמו וגו'. אחר שגמר
ענין מכעיסי אל עד סופם חזר להבטיח לכללות ישראל שלא לעולם יריב אתם . . . ועל
עבדיו יתנחם - פירוש בשבילם יתנחם לומר די צרות הגלות". בנוסף, "יבא
בטענה לפני האלהים הרמוז בתיבת צור, והוא חסיו בו כי ישראל הגם שירשיעו ויעברו על
חלק ממצות ה' אף על פי כן כל מחסיהם בה', ועליו סובלים דלות ושפלות, ונהרגים על
קדושת שמו, ועומדים ומצפים לצור גואלם והוא אומרו חסיו בו".
כיפורים הוא בעצם לא עניין של עונש. זה יותר דווקא רעיון של
תיקון. עם זאת תיקון מרמז איזה נפילה. בקנה אחד עם הספורנו מפרש, "עמו. ויכפר
ג''כ עמו כל מה שעשו מחלול ה' וזולתו באופן שישיב שכינתו בתוכם כאמרו 'יחדו
ירננו כי עין בעין יראו בשוב ה' ציון'", (ישעיה נב, ח)".
To view on YouTube click:
A discussion of how the tsadikim
are the vital core even of a sinful nation and how they beckon it to redemption
To read on Blogger click:
A discussion of how the tsadikim
are the vital core even of a sinful nation and how they beckon it to redemption
http://dyschreiber.blogspot.com/2013/09/haazinu-atonement-of-his-servants.html
No comments:
Post a Comment