Wednesday, November 10, 2021

Month of Kislev - The Two Olive Trees

בס"ד

There is a connection between the prophet Zechariah and the festival of Hanuka and the month of Kislev in which it falls. The dates of three of his prophecies are explicitly mentioned. The first one occurs in the eighth month which is Heshvon. This is the month before Kislev. It would seem that there has been repentance in Israel in that they admitted that the Lord of Hosts has indeed carried out His threats to deal with them according to their ways and deeds. G-d responds that if they return to Him, follow the Torah, listen to the prophets, and eschew their wickedness, then He will return to them. 


The next prophecy is in Shvat which is two months after Kislev. The day is the 24th which in the  evening, 25, would be the same date of the month as Hanuka. This one has the form of a lucid dream. In it G-d speaks to him, several angels speak to him, and there are a number of visions. The message is upbeat that the Jews will be returning to Judea including Jerusalem and that the Temple will be rebuilt. There is a detailed vision of the menorah in which it is being supplied with oil from two nearby olive trees.  


Another prophecy occurs on the fourth of Kislev. It is a response to a question by distinguished members of the community concerning if they should fast on the days commemorating the destruction of the first temple. The answer is that once the Temple is rebuilt these days should be celebrations. 


Hanukkah marks the highest fulfillment of these prophecies. Even though the Jews returned to Zion, Judea remained a province of one empire or another. However with the victory of the Maccabees full sovereignty was regained. 


Part of the vision of the menorah is two olive trees which supply it with oil. Zecharia asks what do they represent and the angel replies these are the two ‘sons of oil’ (בְנֵי־הַיִּצְהָר) who stand with the Lord of all the world”, (Zecharia 4:14). Various explanations are given to explain this verse. Until the commercial harnessing of electricity, candles were used to provide light and these often were fueled with olive oil. Because of this, olive trees symbolized perception, education, and intelligence. Many commentaries say that here it was Zerubavel, the political leader, and Yehoshua, the high priest. Using a similar theme others say it was Moshe rabenu and King David. Some like Aharon because he was actually annointed.


Conceptually it may be religious insights gained through internal meditation to the depths of the soul and external meditation to the heights of science. Similarly it could mean sound ideas which are manifested in sound actions. Here it could be the Tanakh and the land of Israel. The hint may be for the Jews to truly be sovereign and independent, they must be experts in scripture and even with this, it must be in the land of Israel. 




לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com




Wednesday, November 3, 2021

חודש כסלו - אות ברית נח # 390

בס"ד

כשהתחלתי ללמוד דת בתור מבוגר, שמעתי רב מספר סיפור משעשע. הוא הסביר שהאדם נוצר כצמחוני. יום אחד ראה הקדוש-ברוך-הוא את אדם האדם הראשון זועף. הוא שאל למה אתה כל כך עצוב. אדם הסביר שהוא לא יכול לחיות רק על ירקות, הוא צריך קצת בשר. ה' השיב בחביבות שעליו לצאת ולתפוס דג לארוחת ערב. אדם עשה זאת אבל הדג מחה באומרו שאדם אתה יצירה עליונה איך יכולת להרוג אותי בשביל בשרי. עם זה אדם זרק את הדג בחזרה למים. זמן לא רב לאחר מכן הוא שוב נזוף וה' שאל אותו שוב על כך. כאשר אדם חזר על המחאה על הדג, אלוקים אמר לו לשתות ואז לתפוס את הדג. אדם עשה זאת ולפני שהדג הספיק להוציא מילה הוא היה על הצלחת של אדם. זמן קצר לאחר מכן, אדם היה נגוע ברגשות אשמה. כאשר ה' ראה שהיצירה האהובה עליו עצובה הוא הבין את הסיבה ואמר לאדם לקחת עוד משקה ולשכוח מכל העניין. מסיבה זו יהודים עושים קידוש על יין לשבת, אוכלים דגים, ואז שותים וויסקי.

יש בזה היבט בחודש כסלו. בכסלו מתחילה באמת העונה הגשומה בישראל. בסיפור נח, כשנגמר המבול הגדול הוא עזב את התיבה ונכנס שוב לעולם בכ"ח בחשוון. לאחר מכן הוא הביא קורבנות לה' כביטוי להודיה על כך שהניסיון הזה הסתיים ושניתנה לו המשימה להניע מחדש את המין האנושי. ביום הראשון של כסלו הגיב ה' על מעשה זה בברכת נח ומשפחתו. בו מקבל ה' את ההשלכות של העובדה שיש באדם פס של רוע. לאחר מכן הוא נותן לאדם את הזכות לאכול בשר ואומר שלא יביא עוד מבול. הקשת מיועדת כסימן להבטחה זו. לכן כאשר עננים מתאספים וגם אם יש סופת הוריקן נוראית, האדם צריך להסתכל על הקשת ולהזכיר שזה לא סוף העולם.

זו מצווה כאשר רואים קשת בענן לומר את הברכה, "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֶלוֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם זוֹכֵר הַבְּרִית וְנֶאֱמָן בִּבְרִיתוֹ וְקַיָם בְּמַאֲמָרוֹ". ישנן שתי דעות בגמרא שיש להציץ רק בקשת (ראה שולחן ערוך, אורח חיים רכט). מקורות מובאים אבל הם בעצם דרשה. הספרות המודרנית נוטה להיות מקלה. למי שרוצה לבלות קצת זמן בהתפעלות מיופיה של קשת בענן, אפשר להיות קוצני ולנקוט בעמדה שההלכה אינה כמו כל דעה המובאת בתלמוד וגם לא תמיד כמו המשנה ברורה. אולם הכינוי בן תורה והחרדי נשען ביתר שאת על מי שמקפיד על כך.

הוריקן מאוד הרסני אבל הוא מסתיים בקשת יפה. הרעיון הוא שכמו שהאדם יכול להיות מאוד מכוער, בכל זאת יש לו גם צד מאוד יפה. לגבי הכיעור יתיר ה' לזמן מה. החכמים והצדיקים בכוחות עצמם יזהו בסופו של דבר את הרע ויתרחקו ממנו. עבור האנשים הדבקים ברוע יבוא אסון. האנשים שלא יכולים לחיות בלי הרוע הזה יושמדו במידה רבה, אבל אחרים יפיקו את הלקח המתאים. התוצאה תהיה שכל האנושות תהיה טובה יותר והאדם ימשיך לגורל יפה.


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טו ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com


 

Month of Kislev - Sign of Noah’s Covenant

 בס"ד


When I started studying religion as a young adult, I heard a rabbi tell an amusing story. He explained that man was created as a vegetarian. One day the Holy One, blessed be He, saw Adam the first man sulking. He asked why are you so sad. Adam explained that he couldn't live on just vegetables, he needed some meat. G-d replied kindly that he should go out and catch a fish for supper. Adam did so but the fish protested saying Adam you are a higher creation how could you kill me for my flesh. With that Adam threw the fish back into the water. Not long after that he was sulking again and G-d asked him about it again. When Adam repeated protest of the fish, G-d told him to take a drink then catch the fish. Adam did so and before the fish could utter a word he was on Adam’s plate. Shortly after that though, Adam was plagued by feelings of guilt. When G-d saw that his favorite creation was sad He understood the reason and told Adam to take another drink and forget about the whole thing. For that reason Jews make kiddush on wine for Shabbos, eat fish, then have a shot of whiskey.


There is an aspect of this in the month of Kislev. Kislev is when the rainy season in Israel really starts going. In the story of Noah, when the Great Flood is over he left the ark and re-entered the world on the 28th of Cheshvan. After that he brought sacrifices to Hashem as an expression of thanksgiving that this ordeal was over and that he had been given the mission of restarting the human race. On the first day of Kislev, God responded to this act by blessing Noah and his family. In it G-d accepts the implications of the fact that man has a streak of evil in him. He then gives man the right to eat meat and says that He will not bring about another flood. The rainbow is designated as a sign of this promise. Therefore when clouds gather and even if there is a terrific hurricane, man should look at the rainbow and be reminded that this is not the end of the world.


It's a mitzvah upon seeing a rainbow to say the blessing, “Blessed are you Hashem our G-d, king of the universe, who remembers His covenant, is faithful to His covenant, and keeps His word”. There are two opinions in the Gemara that one should only glance at a rainbow (see Shulchan Aruch, Orech Chaim 229). Sources are brought but are basically homilies. Modern literature tends to be lenient. For those who wish to spend some time admiring the beauty of a rainbow, it’s possible to be thorny and take the position that the halacha is not like every opinion expressed in the Talmud nor is it always like the Mishna Brura. However the appellation ben Torah (בן תורה - member of the yeshiva community) and Haredi (חרדי, ultra-Orthodox) more strongly rests on those who are meticulous about this.


A hurricane is very destructive but it ends with a beautiful rainbow. The idea is that just like man can be very ugly, he nevertheless has a very beautiful side too. Concerning the ugliness G-d will permit for a while. The wise and righteous on their own will eventually recognize the bad and turn away from it. For the people who cling to evil a calamity will come. The people who cannot live without this evil will be largely destroyed, but others will draw the appropriate lesson. The result will be that all humanity will be better and man will proceed to a beautiful destiny.


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טו ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com
 




Thursday, October 28, 2021

מה השעה? # 389

 בס"ד

כאשר הקב"ה ברא את החפצים השמימיים הוא קבע שהם יהיו לסימנים, לעונות, לימים ולשנים. זריחת השמש יוצרת דפוס יומיומי. ספירת שבעה ימים היא שבוע. הירח החדש מתחיל את החודש. השנה הטרופית הממוצעת היא בערך 365 ימים, 5 שעות, 48 דקות, 45 שניות. יש הרבה מה לספור, בנוסף צריך חישובים. קבוצות הכוכבים של גלגל המזלות אכן מספקות מדריך שימושי מאוד. ניתן להשתמש בגרסאות של שעון שמש כמו המלאכים בהכרזה על הולדת בן לשרה. רש"י מעיר שעשו סימן על הקיר ואמרו שכשהשמש תגיע לנקודה זו בעוד שנה, שרה תלד. עונות השנה מתואמות לגלגל המזלות, למרות שהן משתנות במשך אלפי שנים. הופעתו של הכוכב הבהיר סיריוס עולה בקנה אחד עם עליית נהר הנילוס וסימנה למצרים העתיקה שהגיע הזמן לשתול. אברהם ראה בכוכב הלכת צדק סימן מבשר להרפתקאות חייו.

הירח חשוב למחשבה הדתית היהודית. הירח החדש מתחיל את החודש החדש. כאשר בית המקדש עמד הועלו לכבודו קרבנות מיוחדים. כעת מכבדים אותו באמצעות תפילות מיוחדות. תחילתו מוכרז רשמית בבית הכנסת כחלק מהתפילות. לאחר הופעת הירח החדש הוא נצפה ומתברך על ידי הקהילה. בברכה מודגש מושג ההתחדשות כי הירח מתגדל ומתקטן. לאחר מכן יש שירה וריקודים בקהילה. העם היהודי מושווה לירח כי לפעמים נדמה שהם לא קיימים ובפעמים אחרות זה כאילו מאירים את שמי הלילה.

השקיעה חשובה כי היא משמשת לקביעת תחילת וסיום השבת והחגים. בנוסף זריחה, צהריים ואפילו חצות משמשות לקביעת זמני התפילה. הרעיון הוא שהזמן והדייקנות חשובים ושיש להשתמש בכלים הזמינים לסיוע.

אפשר להעריך את הזמן על סמך מיקום השמש בשמים. רוב האנשים, עם זאת, לא יטרחו להבין את זה וזה לא עובד ביום מעונן. ניתן להשתמש במיקום קבוצות הכוכבים הקוטביות כדי לקבוע את שעת הלילה אך יש להן בעיות דומות. הזריחה והשקיעה די ברורות אבל הן משתנות.

הרעיון הוא שהכרת הזמן היא שימושית ולעתים קרובות חיונית. ה' נתן לאדם את המאורות ככלים, אולם לאדם יש את היכולת להתקדם בהם. שעון שמש עדיף מאשר לשפוט לפי מיקום השמש והכוכבים. שעון עדיף במיוחד אם יש לו אזעקה. מחשב עם הרבה שעונים מעוררים ולוח שנה עם התראות הוא טכנולוגיה מתקדמת.

זה משמע מישעיהו ס יט, "לֹא־יִהְיֶה־לָּךְ עוֹד הַשֶּׁמֶשׁ לְאוֹר יוֹמָם וּלְנֹגַהּ הַיָּרֵחַ לֹא־יָאִיר לָךְ וְהָיָה־לָךְ ה' לְאוֹר עוֹלָם וֵאלֹקיִךְ לְתִפְאַרְתֵּךְ". פירוש רש"י, "לא תצטרכי לאור השמש". האם זה יכול להיות? האם ייתכן שהחיים יתקיימו אפילו ללא השמש? אולי זה אם נמציא משהו אחר. הסבר אפשרי נוסף הוא שבמקום להשתמש במקל ובצל שלו שעון ולוח שנה יהיו הרבה יותר טובים. הכוונה היא שאור ה' הוא אור החכמה. באופן כללי, גדולתו של האדם היא יכולתו ללמוד ולהשתמש בכלים, וחכמים וקדושים אמיתיים משתמשים בכלים הטובים ביותר שעומדים לרשותם.



לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טו ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com




What Time is It?

 בס"ד

When G-d created the celestial objects he decreed that they should be for signs, seasons, days, and years. The rising of the sun creates a daily pattern. Counting seven days is a week. The new moon starts the month. The mean tropical year is approximately 365 days, 5 hours, 48 minutes, 45 seconds. This is a lot to count plus it involves calculations. The constellations of the Zodiac do provide a very usable guide. Variants of a sundial can be used like the angels in announcing the birth of a son to Sarah. Rashi comments that they put a mark on the wall and said that when the sun reaches this point in one year, Sarah will give birth. The seasons are aligned with the Zodiac, even though they do change over thousands of years. The appearance of the bright star Sirius coincides with the rising of the Nile River and signaled ancient Egypt that the time to plant had arrived. Abraham saw the planet Jupiter as an omen for his life’s adventures.


The moon is important to Jewish religious thought. The new moon starts the new month. When the Temple stood special offerings were made in it's honor. Now it is honored through special prayers. It's onset is formally announced in synagogue as part of the liturgy. After the new moon appears it is viewed and blessed by the congregation. In the blessing the concept of renewal is stressed because the moon waxes and wanes.This is followed with communal singing and dancing. The Jewish people are compared to the moon because at times it seems like they don't exist and other times it is as if they light up the night time sky.


Sunset is important because it is used to determine the start and the end of Shabbat and holidays. In addition sunrise, noon, and even midnight are used to set the times of prayer. The idea is that time and punctuality are important and that the tools available should be used for assistance. 


It’s possible to estimate the time based on the position of the sun in the sky. Most people, though, wouldn't bother to figure it out and it doesn’t work on a cloudy day. The position of the polar constellations can be used to determine the time of night but they have similar problems. Sunrise and sunset are pretty clear but they change. 


The idea is that knowing the time is useful and often essential. G-d gave man the luminaries as tools, however man has the ability to make advancements on them. A sundial is better than judging from the position of the sun and the stars. A clock is better especially if it has an alarm. A computer with many alarm clocks and a calendar with notifications is cutting edge technology. 


This is implied in Isaiah 60:19, “The sun will no more be your light by day, nor will the brightness of the moon shine on you, for the LORD will be your everlasting light, and your God will be your glory”. Rashi: You shall no longer have - You shall not require the light of the sun.


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  h

ttp://dyschreiber.blogspot.com




Sunday, October 24, 2021

Key Points: וירא VaYera

  1. וירא - Angels herald that a son will be born to Sarah within a year א
  2. לוֹט
    1. Pleading for Sedom
    2. סדום Adventure
    3. Lot's daughters ב
  3. אבימלך, מלך גרר snatches Sarah ב ג
  4. Birth of Yitzchak ג
  5. Expulsion of Ishmael ג
  6. Avimelech at Be'er Sheva
  7. עקידת יצחק
  8. Birth of Rivka


א Astronomy about the stick, line , and shadow

ב Avraham travelled away from Sedom because the action of Lot ended the relationship

ג Joke about Sarah and Avimelech


Thursday, October 14, 2021

אברהם אבינו - ויליאם שייקספיר והיהודים

 בס"ד

ויליאם שייקספיר (1564 עד 1616) נחשב בדרך כלל למחזאי הגדול ביותר בשפה האנגלית. הוא אהב את התנ"ך וזה השפיע רבות על יצירותיו. יש המרחיקים לכת ואומרים שכל מחזותיו הם פרשנויות דתיות. קיימת מחלוקת מתמשכת אם הוא אהב או שנא את היהודים.

חלק ניכר מהוויכוח סובב סביב מחזהו "הסוחר מוונציה". גיבורו הוא בנקאי יהודי בשם שיילוק. קומדיות מפחידות היו פופולריות מאוד באותה תקופה וזה במיוחד. שילוק הוא בעצם ליצן וכנראה הנבל המצליח ביותר של שייקספיר.

הסיפור הוא ששיילוק מלווה לגבר נוצרי כסף. חלק מהחוזה קובע שאם הכסף לא יוחזר עד למועד מסוים על הלווה לתת למלווה קילו בשר. הוראות כאלה אכן התקיימו באותה תקופה. אולם הם פשוט נתפסו כביטויים להבטחת החייב כי הוא ישלם את ההלוואה. כאן הוא מזמין השוואה לתהילים ז שבה דוד המלך בעצם אומר שאם ההאשמות הנוראיות שמוגשות נגדו נכונות אז כל מיני טרגדיות איומות צריכות לפקוד אותו. גישתו של שיילוק לדת כפרודיות עשויה להיות משעשעת ואף מושכת, אך כמציאות תהיה אימה. ההלכה היא שאדם לא צריך לקלל את עצמו. מבחינה משפטית הוראות לא מוסריות של חוזה אינן תקפות.

ההלוואה מובטחת על ידי ספינות בים שאמורות להגיע בקרוב. באופן בלתי צפוי יש סערה ונראה כאילו הספינות טבועות. לאחר מכן תובע שילוק בבית המשפט לאסוף את קילו הבשר שלו ואף מופיע עם סכין. לאחר מכן מתקבלות חדשות לפיהן הספינות לא נהרסו אלא רק יגיעו באיחור מעט. שיילוק לא זז. הוא מתייחס אליו באהדה מסוימת מכיוון שסבל מאנטישמיות אכזרית הרבה ובנוסף הוא מוטרד מאוד מכיוון שבתו ברחה לאחרונה והתחתנה עם נוצרי בתנאים משפילים מאוד. ניסיונות להסדר אינם מוצלחים.

אנו מתוודעים לאברהם כשהוא עדיין גר עם אביו באור כַּשְׂדִּים‎. אם לומר, הוא מתחיל את לימודיו כשהקדוש ברוך הוא אומר לו ללכת לארץ כנען. חינוך הכרוך באהבה מתרחש כאשר שרה נתפסת על ידי פרעה והוא מקבל את הגר כפילגש. אברהם הופך לחייל כשהוא יוצא למלחמה כדי להציל את אחיינו לוט. עקידתו של יצחק עוסקת באידיאליזם וכך גם ברצונו של אברהם להוליד אומה קדושה ולגור בארץ הקודש. הוא השופט הצדיק כשהוא מתחנן ומעריך את המצב בסדום בצורה הוגנת. הוא הזקן החביב והמלומד כאשר הוא מחפש אישה לבנו יצחק. לבסוף הוא הזקן כשהוא לוקח את קטורה כאישה.


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טו ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com