Wednesday, November 13, 2013

וישלך - היאבקות עם השטן # 44

זמן קצר לפגישת את אחיו עשיו, יעקב שולח את בני המשפחה ואת כל רכושו שלו, מעבר לנהר יבוק. הוא, עצמו, נשאר בלבד. שם הוא פוגש את השטן, שנאבק עימו כל הלילה. כאשר ברור שיעקב ינצח, המלאך אגרוף בהצלחה לירך הפנימית שלו. עם עלות השחר מתקרב, המלאך המוות מבקש להשתחרר. אז יעקב דורש שהוא יברך אותו. בויתור המלאך של עשו, "ויאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל כי שרית עם אלקים ועם אנשים ותוכל", (בראשית לב כט).   

רמברדט - יעקב ומלאך
לאחר זה שלושה אסונות מעורבים אהבה נשית. הבת של יעקב דינה נאנסת., בנו הבכור ראובן שוכב עם פילגשו בילה, ורחל אשתו האהובה גועה בלידה. מוות רחל עצוב ביותר כי יעקב עבד ארבעה עשר שנים לקבילה, היה נשוי רק לה ארבעה עשר שנים, שבמהלכו היא הייתה עקרה במשך שנים רבות. אחרי היא מתה צעירה. מעולם לא יעקב הזדמנות להציג אותה ליצחק, אביו, והיא לא נקברה בב"ע המשפחה במערת מכפלה.

פירוש הכלי יקר - ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו עד עלות השחר.       הסכימו רוב המפרשים שמלאך זה הוא סמא"ל שרו של עשו הנקרא סמא"ל עשו, כי כל חפצו וישעו לסמא עיני האדם ולהכותו בעורון ולעשותו סומא מעין השכלי, עד אשר לא יוכל הרואה לראות במראות האמת, לבא ולראות פני ה' ולבוא בסוד ה' ליראיו בסתרי התורה. כי הוא שטן, הוא מלאך המות, הוא יצה"ר (ב"ב טז). ורמז לדבר כי סמאל שותפו של ענב"ם באלפ"א ביתא ואותיות שניות, כי כמו שהיין היוצא מן הענבים כשהוא משכר את האדם, הרי הוא עור בסתם עיניו, כמו שנאמר (בראשית מט יב) חכלילי עינים מיין. וסתם שיכור הולך כעור וסומא, כך סמאל זה שותפו, כל מזימותיו לסמא עיני האדם עד אשר לא יוכל לראות את השמש. ואם כן הענבים מסמאים עין הגשמי, וזה סמאל שותפו מעור עין השכלי, שלא יראה במראות האל וזהו סמאל מלה מורכבת.

רב שלי אלי 'חיים קרליבך הסביר מאבק עם השטן. שהשטן דרש אם יעקב באמת מאמין בתורה. בשים לב למקום של פציעה, הקרוב לאיברים או ההולדה, הוא הסביר שיש לשטן קצת הצלחה. העם היהודי, הרב המשיך, הם גופו של יעקב, ומסיבה זו יש התבוללות.

כאשר רחל היא עומדת למות בלידה היא קוראת את נער בן אוני,
פרש"י - בן צערי. פשוטו כמשמעו, בנו של הצער שלי. אבל יעקב קרא לו בן ימין. פירוש ה הרמב"ן: בן אוני - ואביו עשה מן אוני כחי מלשון ראשית אוני (בראשית מט ג). פרש"י: בנימין. נראה בעיני, לפי שהוא לבדו נולד בארץ כנען, שהיא בנגב כשאדם בא מארם נהרים, כמו שנאמר בנגב בארץ כנען, הלוך ונסוע הנגבה . . . בן ימים, שנולד לעת זקנתו, ונכתב בנו"ן כמו לקץ הימין (דניאל יב יג).
פירוש הרמב"ן: ולכן קרא אותו בנימין - בן הכח או בן החוזק כי הימין בו הגבורה וההצלחה . . . . [כדכתיב] ימין ה' רוממה (תה' קיח טז) . . . .  רצה להיות קורא אותו בשם שקראתו אמו כי כן כל בניו בשם שקראו אותם אמותם יקראו והנה תרגם אותו לטובה ולגבורה.

נראה כי הניסיון של אהבה אבודה חזק ביותר לגרום אדם לעזוב הדת. לעומת זאת, אם אדם מתמקד בדברים שיגשימו את התקוות והמטרות שלו, אע"פ שהם רק זרע, תוכל לעמוד בניסיון הזה. בנימין היה היחיד של יעקב שנולד בארץ הקדש. מותה של רחל מרמז על הייסורים קשים של עם ישראל לאורך דורות. הולדתו של בנימין מבשרת שבני ישראל ירשו את ארץ ישראל בתפארת הקדושה.



לע"נ אהרן בן יוסף ז"ל, סבא,  נלב"ע כז טבת תשכ"ו           


To view on YouTube click:     http://youtu.be/fDR_TN0bMDY


To read on Blogger click:
http://dyschreiber.blogspot.com/2013/11/vayishlach-fighting-satan.html

VaYishlach וישלך – Fighting the Satan

Just before he is to meet his brother Esau, Ya'akov sends his family and everything he owns, across the Yabok River. He, himself, remains behind alone. It is there that he encounters the Satan, who wrestles with him all night. When it is clear that Ya'akov will prevail, the Devil successfully lands a punch to his inner thigh. With dawn approaching the angel of death asks to be released. Ya'akov then demands that he bless him. In conceding the angel of Esav says that you have ministered (שר) to G-d (אלוקים) and man and shown yourself able. Therefore they will call you "He will minister to the Almighty (ישראל)".

Rembrandt - Jacob wrestling with the Angel
What follows shortly are three disasters involving feminine love. Ya'akov's daughter Dina is raped. Reuven, his oldest son, lies with his concubine, Bilah, and his beloved wife Rachel perishes in childbirth. Rachel is particularly tragic as Ya'akov worked fourteen years to acquire her, was only married to her for fourteen years, during which she was barren for many years. After that she dies young. Ya'akov never has a chance to introduce her to Yitzchak, his father, and she is not buried in the family crypt in Machpela Cave

To paraphrase the Kli Yakar concerning the fight the banks of the Yabok, most of the commentaries agree that this angel was Samael, the ministering angel of Esav. His total attention and all of his desires are to stun the eyes of man and to strike him with blindness, specifically to bewilder the eye of intelligence. His objective is that a person should not be able to perceive the truth and thereby see the face of Hashem, enter into the council of those that fear Him, and see what is hidden in the Torah. This is the Satan, he is the angel of death, and he is the evil inclination. One of his tools is intoxication and all of his schemes are to daze the perception of man until he can not see the image of the Almighty.

My rabbi Eli Chaim Carlebach discussed the fight with the devil. He said it was about if Ya'akov really believed the Torah. Noting the place of the injury, close to the organs or procreation, he explained that the Satan had a degree of success. The Jewish people, he continued, are the body of Ya'akov, and for that reason there is intermarriage.

When Rachel is about to die in childbirth she names the boy "Ben-oni" (בן אוני), literally son of my sorrow. Ya'akov, however, calls him Ben-yamin (בנימין). The Ramban notes that the word אוני also means "my potentials". Rashi explains yamin (ימין) as meaning south and sees a reference to Ya'akov's travels in the land of Canaan. He also sees a similarity to ימים or days, hinting that this child was the end product of his days. The Ramban understands ימין as an expression of the right side or the right hand as in "The right [hand] of Hashem is exalted", (Psalm 118:16). He continues that Ya'akov saw in Benjamin his might and success.

It seems that an ordeal involving lost love is the one most likely to cause a person to forsake the faith. However if a person focuses on things that will realize his hopes and goals, even if they are only in their infancy, he will be able to withstand this test. Benyamin was the only child of Ya'akov born in the land of Israel. The death of Rachel means that the Jewish people will experience bitter tragedies through out the ages. The birth of Benjamin portends that the children of Israel will possess the land of Israel in the glory of sanctity.



לע"נ אהרן בן יוסף ז"ל, סבא,  נלב"ע כז טבת תשכ"ו


To view on YouTube click:     http://youtu.be/fDR_TN0bMDY

תרגום לעברית              
http://dyschreiber.blogspot.com/2013/11/44.html


Wednesday, November 6, 2013

VaYaytsay ויצא – Attachment to Truth

The exploration of the concept of deceit continues in parshas VaYaytsay. In it Ya'akov flees from the wrath of Esav his brother to the home of Lavan his uncle. Upon arriving he explains what has happened and Lavan graciously tells him that he is welcome to stay in his home for a month. During that time Ya'akov excellently shepherds Lavan's flock. Lavan is impressed and tells Ya'akov to suggest a wage for his services. Ya'akov has fallen head over heels in love with Lavan's younger daughter, Rachel, and replies that he will work seven years for her hand in marriage.

After seven years Ya'akov asks Lavan to fulfill his side of the agreement. Lavan proceeds to make a large party in the evening. When the hour is late, he presents his older daughter Leah, perhaps dressed in burqa so he can't see her, to Ya'akov. The next morning Ya'akov recognizes that he has married the wrong girl. Agitatedly he confronts Lavan and asks, "Why did you deceive me?" (Genesis 29:25). Lavan glibly replies that it's not the practice in the area to marry the younger girl before the older one, and then smoothly suggests, that right after the customary week of celebration, he marry his intended, Rachel. Then revealing his true motive, Lavan adds, of course Ya'akov will work another seven year years for him.
JACOB WITH LABAN'S FLOCKS -
JOSÉ (AUCH JUSEPE) DE RIBERA

Ya'akov subsequently pays Laban back for his trickery. The Holy One, blessed be He, gives Ya'akov a lucrative segulah (lore – (סגולה which he does not share with Lavan. Lavan continues to profit from Ya'akov's natural abilities. However, he becomes jealous of the profits Ya'akov has exclusively gained from his gift from heaven. He notes Lavan's ill will and when he is distracted, Ya'akov slips away to return to the land of Canaan.

Rachel and Leah whole heartedly agree with the tricks. They explain that they are treated as foreigners in their father's house. It's bad enough that he sold them and squandered the money without having him squander away their money as well. They conclude the money they have belongs to them.

Upon discovery Lavan pursues Ya'akov. When they meet Lavan smoothly asks Ya'akov why he hid his intentions, telling him that if he wanted to go, he should have said so. If that was done he would have given him a nice going away party and kissed his daughters and children good-by. Lavan adds that Ya'akov really had acted foolishly. Ya'akov replies that he was afraid that if he had done what Lavan had suggested that he would have robbed him of everything. An argument ensues during which Lavan confirms Ya'akov's worst fears. They do in fact separate in peace.

The phrase used by the Chumash, הסכלת עשו, (Bereshis 31:29) for the accusation of foolish behavior by Ya'akov provides a hint for the source and theme of this adventure. The phrase literally means, "you did foolishly", however it can also be read as, "you were foolish with Esau". The hint is that hoodwinking Esav into selling the rights of the first born was not appropriate.

It's true that Ya'akov was the right one to father the line of High Priests and Esav was not. Likewise Ya'akov should be buried in Machpela Cave with the other patriarchs not Esav. These were the rights of the first born. The proper course of action would have been to discuss the situation with Yitzchak their father and let him make the formal decision. Prior discussions with Rivka and Esau may also have been helpful. It is doubtful that Esav's sale of his birthright at a weak moment for a bowl of lentils would have held up in Din Torah if he challenged it. In any case if it was the will of the Almighty events would have conspired to designate Ya'akov as the first born.

What remains of the issue, is when is lying in order. Adapting an expression from English common law, one can use deceit as a shield but not as a sword. If one needs to lie to defend against a thief or a murderer it's appropriate to do so. However to sell something to another under false pretenses would render the transaction as an erroneous sale. In terms of honor and self respect it would be acceptable to lie in order to avoid embarrassment but not for the purpose of bragging. In addition there are infrequent situations where one can tell an insignificant lie for the benefit of another as it is brought in the Gemara, when we dance before the bride we say she is beautiful and graceful even if she is blind and lame. Also if somebody made a bad purchase we never the less praise if before him. Therefore,  the Sages said: Always should the disposition of man be pleasant with people (see Kethuboth 16b - 17a).

Concerning religious honors and designation, the Kitzur Shulchan Aruch (29:9) brings the halacha that, "one should not quarrel over a mitzvah such as who will act as chazan, or who will get an aliyah, and the like. We find a parallel (in the Temple) with the showbread. Even though it was a mitzvah to eat it, it is related that the modest would withdraw their hands, while the gluttons would grab (their portion) and eat (Yoma 39a)".

Some faith in G-d is needed as it says "From a false matter distance yourself, do not kill a person that is clean or declared innocent, for I will not vindicate a guilty person (Exodus 23:7). The opening phrase sets the tone that a person should be generally very truthful. The center phrase allows for a person who is essentially in the wrong to prevail in a court of law because of a spurious reason. The final phrase is a promise from the Holy One, blessed be He, that heaven will rectify any injustice as brought by Rashi "I have many messengers to execute one who is deserving of death (from Mechilta, Sanh. 33b)".

Concerning being truthful for its own sake, it would seem that it is part of the mitzvah to cling to the ways of Hashem. Therefore, just as He is truthful, you, too, should be truthful, as it says, "[He] is great in kindness and truth", (Shmos 34:6).  The essence of the importance of truth in religion is captured by Rabbi Nachman of Breslav in Sefer HaMidos:

A1. One who wants to attach himself to Hashem may He be blessed, so much so that he can traverse with his thoughts from heichal to heichal (chamber to chamber), and even to see the heichalos (chambers) with the eyes of intellect, must guard himself from saying falsehood, even by mistake.

B2. Through truth, His unity is revealed in the world.

B9. Through truth comes the Redemption


תרגום לעברית              


ויצא – דבקות לאמת # 43

דרשת עניין מרמה ממשיך בפרשה ויצאה. בזה יעקב בורח מפני זעמו של עשו אחיו לביתו של לבן הדוד שלו. כשהגיע, הוא מסביר את מה שקרה ולבן אומר לו באדיבות שהוא מוזמן להישאר בביתו חדש ימים. במהלך זמן זה יעקב רוע מצוין לצאן של לבן. לבן מתרשם ואומר יעקב להציע שכר עבור שירותיו. "ויאהב יעקב את רחל ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה", (בראשית כט יח).

יעקוב עם צאן לבן
 JOSÉ (AUCH JUSEPE) DE RIBERA
"ויעבד יעקב ברחל שבע שנים . . . ויאמר יעקב אל לבן הבה את אשתי כי מלאו ימי . . . ויאסף לבן את כל אנשי המקום ויעש משתה . . . ויהי בערב ויקח את לאה בתו ויבא אתה אליו"    (בראשית כט כ כג). לאה הייתה אולי לבוש בבורקה כפי יעקב לא זיהה אותה. ויהי בבקר והנה הוא לאה ויאמר אל לבן מה זאת עשית לי הלא ברחל עבדתי עמך ולמה רמיתני", (בראשית כט כה). לבן משיב בערמומיות, "לא יעשה כן במקומנו לתת הצעירה לפני הבכירה". לאחר מכן הוא מציעה בצורה חלקה, "מלא שבע זאת ונתנה לך גם את זאת". לאחר מכן חושף המניע האמיתי שלו, לבן מוסיף, "בעבדה אשר תעבד עמדי עוד שבע שנים אחרות" (שם כו כז ).

יעקב לאחר מכן משלם לבן בחזרה רמאות שלו. הקדוש ברוך הוא, נותן יעקב סגולה רווחית - שבו הוא אינו שותף עם לבן. לבן ממשיך להרוויח מהיכולות הטבעיות של יעקב. עם זאת, הוא הופך להיות קנאי מרווחי יעקב 'צבר באופן בלעדי מהמתנה שלו מן השמים. הוא מביט רצון הרע של לבן וכאשר דעתו מוסחת, יעקב חומק לחזור לארץ כנען.

רחל ולאה מסכימים בלב שלם עם הטריקים. ותען . . .  העוד לנו חלק ונחלה בבית אבינו. הלוא נכריות נחשבנו לו כי מכרנו ויאכל גם אכול את כספנו. כי כל העשר אשר הציל אלקים מאבינו לנו הוא ולבנינו", (בראשית לא יד טז).

עם גילוי לבן רודף אחרי יעקב. כשהם פוגשים לבן בצורה חלקה שואל  את יעקב למה הוא הסתיר את כוונותיו, ואמר לו שאם הוא רוצה לעזוב, מומלץ לומר זאת. אם זה נעשה, הוא היה נותן לו מסיבת פרידה נחמדה ונשקה את בנותיו וילדיו לשלום. לבן מוסיף כי יעקב באמת התנהג בטיפשות. יעקב משיב כי הוא פחד שאם הוא עשה את מה שהציע לבן שהוא היה יגזל ממנו הכל. ויכוח מתפתח לבן מאשש את הפחדים הגרועים ביותר של יעקב. הם עושים למעשה נפרדים לשלום.

הביטוי המשמש את החומש, "הסכלת עשו", (בראשית לא כח) לאשמה של התנהגות מטופשת על ידי יעקב, מרמז למקור והנושא של ההרפתקה הזאת. הביטוי פשוטו כמשמעו ", שעשית בטיפשות", אבל הוא יכול גם להיקרא כ, "היית טיפש עם עשו". הרמז הוא שעשה רמאויות למכירה בזכויותיו של הבכור לא הייתה מתאימה.

אמת שיעקב היה הנכון ליסד השורה של כוהנים גדולים ועשו לא. כמו כן נכון לקבור יעקב במערת מכפלה עם האבות אחרים ולא עשו. אלה הן הזכויות של הבכור .פעולה הנכונה היה לדון במצב עם יצחק אביהם ולתת לו לקבל את ההחלטה הרשמית. גם דיונים מוקדמים עם רבקה ועשיו היו אולי מועיל. ספק אם המכירה של עשו את בכורתו ברגע של חולשה לקערה של עדשים הייתה מצליח בדין תורה, אם הוא אתגר אותו. בכל מקרה אם זה היה רצונו של הקב"ה אז האירועים היה קשרה קשר לייעד יעקב כנולד ראשון.

מה שנותר הוא סוגיית המצב שראוי לשקר. התאמת ביטוי מהמשפט המקובל אנגלי, ניתן להשתמש במרמה כמגן אך לא כחרב. אם צריך לשקר כדי להגן מפני גנב או רוצח מותר. אבל למכור משהו בתואנות שווא יהפוך את העסקה שהוא מקח טעות. בענייני כבוד מקובל לשקר כדי להימנע מבושה, אבל לא לשם התרברבות. בנוסף יש מצבים נדירים שבו אפשר לספר שקר חסר משמעות לטובת אחרת כפי שהוא מובא בגמרא (כתובות טז: יז.): תנו רבנן כיצד מרקדין לפני הכלה בית שמאי אומרים כלה, כלה כמות שהיא ,ובית הלל אומרים כלה נאה וחסודה אמרו להן ב"ש לב"ה הרי שהיתה חיגרת או סומא אומרי' לה כלה נאה וחסודה והתורה אמרה "מדבר שקר תרחק" אמרו להם ב"ה לב"ש לדבריכם מי שלקח מקח רע מן השוק ישבחנו בעיניו או יגננו בעיניו הוי אומר ישבחנו בעיניו מכאן אמרו חכמים לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות כי אתא רב דימי אמר הכי משרו קמי כלתא במערבא לא כחל ולא שרק ולא פירכוס ויעלת חן.

בנוגע כבוד וייעודו דתיות, פסק הקיצור שלחן ערוך (כט ט):
אין להתקוטט בשביל איזה מצוה כגון, להתפלל לפני התבה, או לעלת לתורה וכדומה, כדמצינו בלחם הפנים, אף שהוא מצוה לאכלו, שנינו הצנועים מושכים ידיהם והגרגרין חוטפין ואוכלין (גמ' יומא לט.).

צריך אמונה בה' שנאמר, "מדבר שקר תרחק ונקי וצדיק אל תהרג כי לא אצדיק רשע", (שמות כג ז). פסוקית הפתיחה קובע את נושא, כי שצריך להתנהג במדת האמת. פסוקית המרכז מתנהג במצב שטעות מצליח בדין בגלל איזה פלפול. פסוקית הסופי הוא הבטחה מהקדוש ברוך הוא, ששמים יתקן כל עוול כהובא ברש"י: כי לא אצדיק רשע: אין עליך להחזירו, כי אני לא אצדיקנו בדיני, אם יצא מידך זכאי, יש לי שלוחים הרבה להמיתו במיתה שנתחייב בה. 

בנוגע אמת לשמה, נראה שזה במצווה לדבוק בדרכי ה'. לכן, כשהוא אמת, גם אתה אמת, כשנאמר, "רב חסד ואמת", (שמות לד ו).עיקר של החשיבות של אמת בדת הוא נתפס על ידי רבי נחמן מברסלב בספר המידות:

א.א: מי שרוצה לדבק את עצמו בהשם יתברך עד שילך במחשבתו מהיכל אל היכל ויראה את ההיכלות בעיני השכל ישמור את עצמו מלומר שקר אפילו בטעות

ב.ב: על ידי אמת נתגלה יחודו בעולם

ב.ט: על ידי אמת בא הקץ



לע"נ אברם מכדל בן הירש לייב ז"ל, חברי טוב,  נלב"ע ד כסלו תשנ"ז


To read on Blogger click:

Wednesday, October 30, 2013

Toldos תולדות – What do I Need This For?

In parshas Toldos Rivka, our matriarch, conceives after being barren for ten years. Unbeknownst to her she is carrying twins which are constantly jostling with each other. Therefore the pregnancy is very unusual and so difficult that she is concerned about a miscarriage. In addition she wonders why this is happening and goes to seek the word of Hashem.

Rembrandt - Ya'akov and Esau
The Or HaChaim in effect gives two explanations concerning seeking the word of Hashem. The first is that it was a prayer requesting mercy that the child should survive. The second was to seek a reason as to why this was happening. She saw that her conception was a miracle and reasoned that G-d does not do a miracle for naught.

Concerning seeking the word of Hashem (Genesis 25:22), the commentaries give various complementary explanations. The Targum (translation of) Yonason says that she put her question to the Yeshiva of Rav Shem (the son of Noah). Targum Onkelos says that she requested an audience with Hashem. Rashi says that she wanted to know what things would be like in the end. He continues, concerning the reply, (Ibid 23) that it was given to her by means of an envoy with Divine inspiration.
Rivka receives a reply that two races are in her stomach and after birth they will separate into two different nations. They will constantly be competing against each other. In the end the nation that is numerous will be subservient to the nation that is young. This contest started at the moment of conception. When she passed a yeshiva, Ya'akov began kicking to be born (see Rashi Bereshis 25:22), and when she passed the places to serve the planets and the constellations Esau began kicking to be born (see Ba'al HaTorim Bereshis 25:22).

Later on when the twins are mature, Yitzchak, their father intends to give Esav a blessing. Yitzchak is concerned about dying and wishes to express his will concerning his progeny. He plans to declare Esau, his first born, and his line to be the leaders of the nation of priests that is to come. Rivka calmly tells Ya'akov to trick his blind father into giving him this blessing. Ya'akov objects saying this may not only fail but result in him becoming cursed as well. Rivka is unfazed and replies, "Let the curse fall on me", (Genesis 27:13), and tells him to proceed.

When the trick succeeds Yitzchak is shaken and Esav, predictably, is upset and bitter. When Esav starts talking about murdering Ya'akov, Rivka basically shrugs it off. She tells Ya'akov to flee to Lavan, her brother, in Haran and advises him that Esav will calm down in a few days and after that he can come back. She then intimates to Yitzchak that Ya'akov should marry a cousin. Yitzchak agrees, gives Yitzchak a nice send-off, and gives him the blessing of Avraham and to his descendents as well. He doesn't give this blessing to Esau; rather, he gives him a blessing of military might and financial prosperity.

Twenty years later Ya'akov plans to returns, but, is frightened about meeting Esav. However when they do meet Esav receives him warmly and even subtly grants Ya'akov that the blessing, birth right, etc. are all his. The reason is because Esav does not wish to be the High Priest of Israel. Rather he wants armies and wealth. This is the fulfillment of the prophesy Rivka received that two nations will separate from her.

Rivka's travail, search, and the receiving of the word of G-d made an impression on her. As a result she clearly understood the situation and how things were going to turn out. This is the meaning of the verse, "Rivka was the mother of Ya'akov and Esau", (Bereshis 28:5). She also behaved very differently from others sometimes in the extreme. This is an aspect of the prophets who are at times described as brazen and crazy.

From this story we learn something about what it means to search for Hashem and the results. The search can start when things go very wrong. The suffering makes a person search with a full heart. Part of the quest is a search for the reason for a person's difficulties and how does this fit into G-d's plan. There is something in us that recognizes the word of G-d. The gleam of light from Above gives a person understanding, reassurance, and confidence. Dire situations are calmly remedied with simple solutions. A person sees that, for every struggle there is a purpose, the mitzvahs are very deep (see Psalm 119:96).





To view on YouTube click:    http://youtu.be/MJr8R3qnnZE
A discussion of a search for Hashem and the understanding and confidence it brings
Mizmor L'David Havu LAdonai מזמור לדוד הבו לה'    YouTube Link    http://youtu.be/8Lk1tbDZl2g
Psalm 29 in Hebrew with English translation     http://www.chabad.org/library/bible_cdo/aid/16250



תרגום לעברית              
דיון בחיפוש אחר ה' ואת ההבנה וביטחון שהוא מביא
http://dyschreiber.blogspot.com/2013/10/blog-post_30.html


לע"נ שמואל בן יואל לייב ז"ל, אח הסבתא,  נלב"ע ר"ח כסלו תשד"מ


תולדות - פֿאַר וואָס דאַרף איך דאס # 42

בפרשת תהר רבקה אמנו אחרי שהיה עקר במשך עשר שנים. ללא הידיעה שהיא נושאות תאומים שכל הזמן יתרצצו. לכן ההריון הוא חריגה מאוד וכל כך קשה שהיא מודאגת מהפלה. בנוסף היא תוהה למה זה קורה ו ללך לדרש את ה' (ר' בראשית כה כב).

פירוש "לדרוש את ה'". האבן עזרא: ותאמר אם כן. הדבר והמנהג למה זה אנכי בהריון משונה. האור החיים: ותלך לדרוש את ה'- פי' לבקש רחמים על קיום הריונה ולדעת דבר הסובב הפסדם כי מן השמים לא יעשו נס לשקר שתפקד בדבר שאינו מתקיים, ולעולם לא הקפידה על צער ההריון כי הצדיקים יסבלו צער גדול בעולם הזה לתכלית טוב הנצחי. תרגום יונתן: וְאַדְחִיקוּ בְּנַיָא בְּמֵיעָהָא הֵי כְּגוּבְרִין עָבְדוּ קְרָבָא וַאֲמָרַת אִם כְּדֵין הוּא צַעֲרָא דִילִדְתָּא לְמָא דֵין לִי בְּנִין וַאֲזָלַת לְבֵי מֶדְרָשָׁא דְשֵׁם רַבָּא לְמִבְעֵיהּ רַחֲמִין מִן קֳדָם ה'. תרגום אונקלוס:  וְדַחֲקִין בְּנַיָּא בִּמְעָהָא וַאֲמֶרֶת אִם כֵּן לְמָה דְּנַן אֲנָא וַאֲזָלַת לְמִתְבַּע אוּלְפַן מִן קֳדָם ה'. רש"י: שיגיד לה מה תהא בסופה. רש"י (שם כג): ויאמר ה' לה. על ידי שליח, לשם נאמר ברוח הקדש.

רמברנדט: יעקב ועשו
ויאמר ה' לה שני גיים בבטנך ושני לאמים ממעיך יפרדו ולאם מלאם יאמץ ורב יעבד צעיר (בראשית כה כג). שני גוים זה שני גזעים. התחרות התחילה ברגע ההתעברות. פרש"י  ויתרוצצו. כשהיתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר, יעקב רץ ומפרכס לצאת, עוברת על פתחי עכו"ם, עשו מפרכס לצאת.

מאוחר יותר, כאשר התאומים בוגרים, יצחק, אביהם מתכוון לתת עשו ברכה. יצחק מודאג לגבי מוות ורוצה להביע את רצונו בנוגע לצאצאיו. הוא מתכנן להכריז על עשיו, הבכור, והתולדות שלו להיות המנהיגים של ממלכת כהנים שהיא לבוא. רבקה מצווה בשלווה יעקב להערים על אביו העיוור לנותן לו את ברכת הזו. יעקב מחאת ואומר אולי הייתי, "בעיניו כמתעתע והבאתי עלי קללה ולא ברכה", (בראשית כז יב). רבקה לא מתרגשת ומשיבה, "עלי קללתך", (בראשית כז יג), ואומר לו להמשיך.

כאשר הטריק מצליח יצחק מזועזע ועשו, כצפוי, הוא עצוב ומר.כאשר עשו מתחיל לדבר על רצח יעקב, רבקה בעצם אדישה.
היא אמרה, "ועתה בני שמע בקלי וקום ברח לך אל לבן אחי חרנה. וישבת עמו ימים אחדים עד אשר תשוב חמת אחיך. עד שוב אף אחיך ממך ושכח את אשר עשית לו ושלחתי ולקחתיך משם,"(בראשית כז מג-מה). . ואז היא רומזת ליצחק שיעקב צריך להתחתן בן דוד. יצחק מסכים, נותן יצחק שלח נחמד, ונותן לו את ברכתו של אברהם ולצאצאיו גם כן. הוא לא נותן לעשיו ברכה זו, אלא הוא נותן לו את ברכת של גבורה במלחמה ועשרות

אחרי עשרים שנה יעקב מתכנן לחזר, אבל, הוא פחד על הפגישה עשו. עם זאת, כאשר הם יפגשו עשו מקבל אותו בחום ואפילו בעדינות המענקים יעקב שהברכה, הבכורה, וכדומה כולם שלו .הסיבה לכך שעשו לא רוצה להיות הכהן הגדול של ישראל. אלא הוא רוצה צבאות ועושר. זוהי התגשמות הנבואה רבקה קיבל ששני עמים יהיו להיפרד ממנה.

ייסוריה של רבקה, החיפוש, וקבלת דבר ה 'עשו רושם עליה. כתוצאה מכך היא הבינה היטב את המצב, ואיך דברים יתגלגלו. זוהי משמעותו של הפסוק, " רבקה אם יעקב ועשו", (בראשית כח ה). היא גם התנהגה באופן שונה מאוד מאחרים לעתים באופן קיצוני. זהו בחינת הנביאים שלפעמים שהם מתואר עזות מצח ומשוגע.


מסיפור זה לומד על דרשת ה' ואת התוצאות. אפשר שהחיפוש מתחיל כאשר ייסורים באים. הסבל גורם חיפוש בלב שלם. חלק מהחיפוש לדרוש הסיבה לקשייו וכיצד זה מסתדר לתכניתו של הקב"ה. בנשמה יש להכיר הדבר ה'. הניצוץ מלמעלה נותן הבנה, רגוע, וביטחון. משבר יתוקן בשלווה עם פתרונות פשוטים. יש לראות "לכל מה דאשתדל ואשתכל חמיתי סיפא פתייא תפקדתך לחדא", (תה' קיט צו). אשתדל זה ייסורים. אשתכל זה סכלות.



To view on YouTube click:    http://youtu.be/MJr8R3qnnZE
A discussion of a search for Hashem and the understanding and confidence it brings
Mizmor L'David Havu LAdonai מזמור לדוד הבו לה'    YouTube Link    http://youtu.be/8Lk1tbDZl2g
Psalm 29 in Hebrew with English translation     http://www.chabad.org/library/bible_cdo/aid/16250




To read on Blogger click:
A discussion of a search for Hashem and the understanding and confidence it brings
http://dyschreiber.blogspot.com/2013/10/toldos-what-do-i-need-this-for.html


לע"נ שמואל בן יואל לייב ז"ל, אח הסבתא,  נלב"ע ר"ח כסלו תשד"מ

Thursday, October 24, 2013

Chayay Sarah חיי שרה – Peace with Ishmael

In parshas Chayay Sarah, Yitzchak is twice to be found at Be'er L'chai Rowee באר לחי ראי. The phrase can be difficult to translate. Be'er באר is a well. Chai חי means life, but in this context it is referring to the holy One, blessed be He, who is the source of all life. Rowee ראי is a gerund from the word "see" expressed in a possessive form, so to speak my watcher.

Ein Avdat reputed site of Be'er L'chai Rowee
The name of the place is coined by Hagar in parshas Lech L'cha when she is running away from her mistress, Sarah emanu. Hagar is pregnant by Avraham who has taken her as a second wife. Hagar errs by treating Avraham's prime wife, Sarah, lightly. When Sarah abuses her, she flees. On the road to Egypt the angel of Hashem appears to Hagar and tells her to return to Sarah and submit to her afflictions. G-d continues that she is going to give birth to a son. Because G-d has heard her prayer, he is to be namedYishma-el (ישמעאל), literally the Almighty will hear,. The boy will be a wild man who will father a large nation. He will have his hand in everybody's affairs and everybody will have a hand in his (see Bereshis 16:7–14).

Hagar names the place after her vision. Rashi explains Hagar's perception was that of a G-d that sees everything, but nobody sees Him. He specifically sees the insults of the afflicted and, is to be found not only in the abode of the righteous but even in remote places as well. The Sforno explains that this was the place where Hagar really prayed. He then brings Chazal that all of the gates are closed except for the gate of the distressed. The Ibn Ezra explains the word life as meaning that there would be another year of life and adds that the Ishmaelites had an annual celebration at this well.

In parshas Chayay Sarah the well is first mentioned as the place where Yitzchak went out to contemplate or to pray (Hebrew (לשוח (Bereshis 24:62). Rashi comments that the reason he went to Be'er L'chai Rowee was to bring Hagar back to Avraham. The Sforno explains that this was the place where Yitzchak meandered off the road to pour out his thoughts before Hashem. It is in Be'er L'chai Rowee that Yitzchak is consoled for the loss of his mother and finds his wife.

The second time Be'er L'chai Rowee is mentioned in this parsha is as the place where G-d appeared to Yitzchak and blessed him after the death of Avraham. Yitzchak subsequently decides to dwell in that area (Bereshis 25:11). Concerning the death of Avraham the Chumash recounts that he was buried by Yitzchak and Yishmael, specifically placing Yitzchak first (Bereshis 25:9). Rashi explains that from this we see that Yishmael repented. It also hints that he recognized Yitzchak as the legitimate heir to Avraham's mission. However Yishmael is still called Avraham's son and the sons of the concubines are not mentioned.

The parsha ends with the passing away of Yishmael (see Genesis 25:17) saying that he perished (ויגוע). Rashi comments that this word is used to describe the death of the righteous. The parsha also mentions Yishmael's age in the same style that was used for Sarah and Avraham. The Rambam explains this is the way of numbering the years of the righteous. He continues that it is used in connection with Yishmael to say that he really did change his ways and died a righteous man.

The Rambam in Guide for the Perplexed discusses Eastern and Western ways of thinking towards religion. In regards to the east he uses the word Mohammedans. Their approach is essentially introspection until it reveals the soul. They view G-d as close and see the hand of G-d directly controlling the world down to the finest details. The western approach is seeing G-d through observation of the environment and the supernal wisdom in the natural sciences.

When the Mohammedans err it is to say that G-d's providence reaches to the point that everything is done because G-d desires it and that human beings in fact have no free will. The error of the west tends to be the opposite in that it says that a man has complete control over his destiny and that G-d's providence is distant and scant. It seems that the East desires a benevolent society rooted in religion and the west desires material well being.

The Rambam analyzes the role of the Jews in this paradigm. The task of the Jews is to reconcile these two positions and provide a conduit through which the knowledge of one side flows to the other. In addition they are to add depth to this synthesis and relate it to Scripture.

The Arabs and the Jews both have intrinsic belief in G-d. However these feelings are stronger among the Ishmaelites and more greatly revealed. A Jew is more likely to be a lost soul. The message of Ishmael to Yitzchak at Be'er L'chai Rowee is that a person can be a thief and a savage in the wilderness but even so G-d can still be with him. In addition even from this state a person can return to the house of Avraham and die a tsadik.






To view on YouTube click:   http://youtu.be/TbySMiEGLeo
El Adon אל אדון sung at 10:46; Link to lyrics in Hebrew and English:


תרגום לעברית              
http://dyschreiber.blogspot.com/2013/10/41.html