Wednesday, April 17, 2013

אחרי מוות - קדושים: לב טוב לבוש במצות


פרשת קדושה מתחילה בטפה, " דבר אל כל עדת בני ישראל ואמרת אלהם קדשים תהיו כי קדוש אני ה' אלקיכם" (ויקרא יט: ב). בדרך כלל המילה "קדוש" נרדפת לדת. עם זאת נראה שזה כולל הרבה יותר.מהמצות בפרשת הקדוש ומי שקדם באחרי מות נקבל תובנות נוספות.

פרשת קדושים מכילה 61 מצוות והסעיף הקודמים זה באחרי המוות יש 24 עבור לסכום 85. הפתוחה הראשונה עוסק במפורש בקדושה. רוב המצוות הם איסורים על מה היא באמת התנהגות מתועבת.

זה מתחיל עם מצוות לכבד את ההורים, לשמור שבת, ואיסור על עבודת אלילים. דיון בקורבנות כדלקמן אמר במפורש שהסעודה מהקרבו נאכל ביום שהוא הובא ולאחר השנייה אסור להשתמש בו לשאריות. נראה הרעיון להיות שלוקח אוכל מסעודת מצווה בבית לשימוש יומיומי מחלל קדושתו.

הקטע הבא עוסק במה שיכול להיקרא באופן רופף מצות הטליות בארץ. בפרת בשדה תבואה לא לקצור את הפאותו או לאסוף את גבעולים בודדים פזורים אשר נפלו לקרקע. כמו כן הוא אחד למסוק גידול ענבים בנפרד או לאסוף את אלה שנפלו. אלה חייב לעזוב אותם לעניים. הענין המאחד הוא שאין להיות קמצני ביותר. בעסק לא נכון שהבעל כל הזמן ספור פרוטות. הבטוי העממי הוא לסחוט את פרוטה עד שהנשר עליו צורח.

הפרשה ממשיכה עם סוגים שונים של התנהגות ממוני בלי עול כגון רמאות ולא משלמים לאנשים בזמן שסוכמה. יש איסור על שובבות כגון לביש או להטות פתים. בנוסף אין לצחוק על ספורי גנאי אחרים. עם זאת אין להתפתל את זה לצדקה לשקט המאפשר לגנב לשדוד את קורבנו.

גם יש איסור לתסרוקת מגעילה או מרץ הגוף. וגם אין להיות נכלן או אפילו להתעסק איתם. חייב לירא זקן וחכם. חייב לכבד גרים ולפגע ברגישותם. הפקרות גינה בפירוט. בעלי חיים טהור מותר לאכול וה מגעילים לא.

של הפרשה היא שאף אחד  לא תשנא את אחיך בלבבך (ויקרא יט:יז). זה כמכוון לשמור על טינה. אלא מצווה להוכיח העבריין. יש תקוה שהוא ישתנה, אבל לפחות הגערה תביא ישוב דעת להעליב. הכי טוב הוא ואהבת לרעך כמוך (ויקרא יט:יח)

הנושא המאחד של קדושה כפי ההבנה בקטע הזה הוא שיהיה לו לב טוב שהוא לבוש בעקרונות. בנוסף אחד חייב להיות מוקדש לה' ולקהילה. רוב אלה נמצאים ברבי אלעזר בן ערך כמתואר בסוף הפרק השני של פרקי אבות. אליו דרך הטוב שידבק בה האדם הוא לב טוב והדרך הרע ה שיתרחק ממנה האדם הוא לב רע. העיקרון שלו היה "הוי שקוד ללמוד תורה, [ ודע ] מה שתשיב לאפיקורוס. ודע לפני מי אתה עמל. ונאמן הוא בעל מלאכתך שישלם לך שכר פעלתך ."וזה כמו שהוא קדושה כמעין המתגבר (סוף מש' שבות פ"ב).



אזכור הכבוד של תורמים ליד יוסף
אבי מורי פיליפ שרייבר, יוחנן הולצברג, אברהם שמרלר

לע"נ סבא רב יואל לייב בן אליהו ז"ל, ה סיון תרצ"ט                                               לתרומות והנצחות: 08/9791824

Achare Mos – Kidoshim: Good Heart Clothed in Principle

Parshas Kidoshim begins with the exhortation, "Tell the entire community of the children of Israel saying to them holy you will be because holy I am Hashem your G-d" (Leviticus 19:2). The word holy (קדוש) typically is a synonym for religion (דת). However it seems to include much more. From the laws in parshas Kidoshim and those preceding this verse in Achare Mos we receive additional insights.

Parshas Kidoshim contains 61 mitzvahs and the section preceding it in Achare Mos has 24 for a total of 85. The first pesucha (paragraph) deals explicitly with sanctity. Many of the mitzvahs are prohibitions against what is really heinous behavior.

It starts with commandments to honor parents, to observe Shabbos and a ban on idolatry. A discussion of the sacrifices follows specifically saying that the sacrificial meal should be eaten on the day it is brought and after the second one can not use it for leftovers. The idea seems to be that taking food from a seudas mitzvah home for mundane use profanes the sanctity of the offering.

The next section deals with what can be loosely called agricultural laws. Specifically, not to harvest the edges of one's field of grain or to pick up scattered individual stalks which have fallen to the ground. Likewise one is not to harvest grapes growing individually or pick up ones that have fallen. These are to be abandoned to the poor. The unifying concept is that one should not be excessively efficient and that there are limits to cost accounting and strict allocation. In a business the owner should not be constantly counting pennies. The popular pejorative is to squeeze a penny until the eagle on it screams.

The parsha continues with various types of unscrupulous financial behavior such as cheating people out of their money and not paying people at the agreed upon time. There is a ban on mischief such as humiliating or misdirecting the unsuspecting. In addition one should not take pleasure by recounting the disgrace of others. However one can not twist this into a justification for silently allowing a crook to rob his victim.

It is also prohibited to have a disgusting hairstyle or mar the body. One may not be a charlatan or even deal with them. One is required to respect the old and wise. Converts are to be respected and treated with sensitivity. Licentiousness is condemned in detail. Only animals that are reckoned as pure may be eaten and ones that are disgusting may not.

The essence of the parsha is that one should not hate his comrade in his heart. This refers to intentionally harboring a grudge. Rather one is commanded to rebuke the offender. Hopefully he will change, but the victim will at least have gotten the issue off his chest. Ideally one should love his fellow as himself

The unifying theme of holiness as understood in this passage is to have a good heart which is clothed in principles. In addition one must be dedicated to G-d and the community. To a large extent these characteristics are found in Rabbi Elezar ben Arach as described in the end of the second chapter of Ethics of our Fathers. To him the best characteristic a person could have was a good heart and the worst a bad heart. His guiding principle were to diligently learn Torah, know how to respond to an apostate, and to know the Master before which he was laboring, and trust that He will give just compensation. This is like kidusha which is a well spring which overpowers.



אזכור הכבוד של תורמים ליד יוסף
אבי מורי פיליפ שרייבר, יוחנן הולצברג, אברהם שמרלר

לע"נ סבא רב יואל לייב בן אליהו ז"ל, ה סיון תרצ"ט                                               לתרומות והנצחות: 08/9791824



To view on YouTube click:             http://youtu.be/VxGW3cJ9lVA

To download Audio click:        https://www.box.com/s/hz9lvzn9qu8gf5d045yc


Wednesday, April 10, 2013

תזריע-מצרע: הסרת הרוע


הפרשה הכפולה תזריע-מצרע עוסקת עם הלקוי התנ"כית צרעת. זה לא מחלה במובן הרגיל בכך שהוא לא כואב או מזיק את הגוף. עם זאת, הוא גם מכוער או מורגש. תסמין הוא נקודה אשר בולט, מכוער, או בהיר. במקרים החריפים המקום נראה כאילו זה מתחת לפני השטח או בתוך בדיקה הוא מתפשט. בדרך כלל יש לו שיער שחור שהפך לבן, אבל יש יוצאים מן הכלל. לפעמים זה מראה על בגדים או בניינים.

במקרה קל האיש החשוד הסגר. אם המצב לא יגרע נדרש רחצה היחידה לשחזר טהרה. במקרה חמור המצורע הוא דחוי והקלון עד ה פצע מרפא והוא עובר את הטקסים הטיהור המתאימים. יש גם מקרים שיש לאדם שינוי צבע בעור שאינו משמעותי בכל הקשור לטוהר.

מהציון של החומש מצורע לא היה נדיר ושאנשים בדרך כלל מבינים אותו. מנקודת המבט של היום כבר דורות רבים מאז ראה אותו, ובדרך כלל אנשים לא מתייחסים אליו. יכולות שרואים אותו אבל לא מזהים אותו. עם זאת יכול להשתמש הקטע כמליצה.

המשמשת הפצע בלשון הקודש המילה נגע, שהוא צורה של המילה למגע. עתים קרובות הפירוש מכה או פצע, במקרה זה מוזר או משוגע. יש תיאור בתהילים פט:לא-לג. אם יעזבו בניו תורתי ובמשפטי לא ילכון, אם חקתי יחללו ומצותי לא ישמרו,  ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם". הגמרא מסבירה את הפסוק הזה ואומרת אין יסורין בלא עון (שבת נה.). נראה הרעיון להיות שיש למצורעים כמה רעיונות רעים ועשה כמה דברים רעים ולכן הוא צריך להיות מנודה ומבוזה.

יש פעמים שאחרים שאחרים באמת לא רואים את העבירות. במקרים אחרים תעלוליו נראים משעשעים וגורמים לחלקת כבוד  לרשע ועושים אותו דוגמה. נגע הוא רמז משמים שהאדם הזה עבר  לחוץ הגבול. סיפור ממחיש נמצא בגמרא פסחים ג. "הנהו תלתא כהני חד אמר להו הגיעני כפול וחד אמר הגיעני כזית וחד אמר הגיעני כזנב הלטאה בדקו אחריו ומצאו בו שמץ פסול".

הפרשה תדבר גם על ריפוי המצורע מצרעתו. מה אנו למדים מזה, אם כי, הוא שלעתים התנהגות לא רגילה תעורר חשד. כאשר זה קורה נדרשת בדיקה על ידי מומחה. לפעמים יש משהו, אבל זה לא נורא, ושחשיפה מספיקה כדי לשפר את המצב. בפעמים אחרות הוא המצב ממאיר ועקשן. במקרה שהמפר חייב להיות מגורש וחרפה.


אזכור הכבוד של תורמים ליד יוסף
אבי מורי פיליפ שרייבר, יוחנן הולצברג, אברהם שמרלר

לע"נ סבא רב יואל לייב בן אליהו ז"ל, ה סיון תרצ"ט                                               לתרומות והנצחות: 08/9791824

Tazria-Metzorah: Removing the Evil


The double parsha Tazria-Metzorah deals with the Biblical malady of metzorah commonly called leprosy. It is not a disease in the conventional sense in that it is neither physically disabling nor painful. However it is either ugly or noticeable. The disorder takes the form of a spot which is protruding, ugly, or bright. In acute cases the spot looks as if it is beneath the surface and upon examination it spreads. Typically it has a black hair that has turned white, but there are exceptions. Sometimes it shows up on clothing or buildings.

In a light case the affected party is quarantined. If the situation does not deteriorate only bathing is required to restore ritual purity. In an acute case the leper is ostracized and stigmatized until the sore heals and he undergoes the appropriate purification rituals. There are also times a person has a sore which means nothing in regards to purity.

From the tone of the Chumash metzorah was not a rare condition and people commonly understood it. From the standpoint of today it has been many generations since anybody has seen it and generally people don't relate to it. It can be, also, that we do see it but do not recognize it. In any case the passage can easily be used as an allegory.

The word used for spot in loshon hakodesh is נגע (negah), a form of the word touch. It often refers to a whack or a knock, however, in this case the one afflicted is unbalanced or touched. A description of the condition is found in Psalm 89:31-33. "If his sons forsake My Torah and in My laws they do not walk, if My wishes they profane and do not keep My commandments. I will tend to their transgression with a rod, and their iniquity with stripes (ובנגעים)". The Gemara expounds this verse saying that there is no suffering without iniquity (Shabbos 55a). The idea seems to be that the leper has some bad ideas and has done some bad things therefore he should be shunned and scorned.

In some situations others genuinely may not be aware of the transgressions. In other cases the antics may be amusing causing a rasha to be lionized and imitated by others. The negah is a tipoff from heaven that this person has gone outside that which is acceptable. An illustrative story is found in Gemara Pesachim 3b. "There were three cohanim [discussing their priestly gifts]. One said I received something the like a bean, one said I received something like an olive, one said I received something the like a lizard tail. The checked him out and found a blemish in his lineage".

The parsha also will talk about curing the leper of his leprosy. What we learn from this, though, is that there are times unusual behavior will arouse suspicions. When this happens an examination by an expert is required. Sometimes something is there but it is not too severe and exposure is sufficient to make the necessary changes. Other times the situation is malignant and stubborn. In that case the violator must be expelled and disgraced.


אזכור הכבוד של תורמים ליד יוסף:     אבי מורי פיליפ שרייבר, יוחנן הולצברג, אברהם שמרלר

לע"נ סבא רב יואל לייב בן אליהו ז"ל, ה סיון תרצ"ט                                               לתרומות והנצחות: 08/9791824


>>>>>>> ##### ^^^^^^^^ ##### <<<<<<<


To view on YouTube click:             http://youtu.be/kuNm9OUVF3w                    

Recognizing hints from heaven of concealed evil

To download Audio click:        https://www.box.com/s/rkhaaug78l3pogcit6sy

   

Wednesday, April 3, 2013

שמיני: שלהוב דתי


הפרק הראשון (ויקרא ט) של פרשת שמיני של מתאר את הסמכתו של אהרן להיות כהן גדול. הדבר אירע ביום השמיני של חנוכת המשכן. מבחינה סדר הזמן הוא אחרי הסיפור בפרשה פקודי. אבל החומש זאת מפסקת כדי לתאר את הסוגים השונים של קרבנות שחלקם לבוא כאשר הסיפור יתחדש. ההסמכה גם פועל במקביל לספור של הקרבנות השבטיות בפרשה נשא (במדבר ז). כמות גדולה בחומש מעין לנושא זה, והוא מגיע להפחות להעלית שבט לוי לעבודת קודש בפרשת בחעלתך (במדבר ח). בנקודה הזאות הסיפור ממשיך לכניסת בני ישראל לארץ קודש.

שיאו של סיפורו של בית המקדש נראה את התקנתו של הכהן הגדול. לאחר שאהרן מותקן קורבנות שונים שיוצע בהכנה להופעתו של קב"ה לעם, כמו שכתוב בחומש, " כי היום יהוה נראה אליכם", (ויקרא ט:ד).בטכס ההקרבה מספר בעלי החיים מובאים בשמו של אהרון הכהן הגדול ואחרים שהוגשו בשם העם. חלקם שנשרפו כולו באש על המזבח. החומש דווקא מזכיר שוחט אותם, זרקת הדם, ומתאר את הקצבות שלהם בפירוט.

עבודה הקרבנות עתים קרובים מבולבל. עם זאת, בהתבסס על צביון והקשר זה הוא חלק משמח של אירוע מאוד שמח. אחרי הקורבנות מונחים על המזבח, אהרון מרים את הידות ומברך את העם, "  יברכך ה' וישמרך, יאר ה' פניו אליך ויחנך, ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום". אז משה ואהרון יכנסו לאהל מועד ועם יציאתם משה מברך את העם ואמר " ויהי נעם אדני אלהינו עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו ומעשה ידינו כוננהו". בנקודה זאת את הכבוד ה' מופיעה לעם. אש בא מלפניו ואוכל את הקורבנות. האנשים רואים את המחזה הזה ונופל על פניהם וירנו בהתלהבות. המצב רוח הוא עליצות גמורה.

הקושי נשאר, כיצד להבין את הקורבנות. תנ"ך רואה ברור בם התלהבות והוסיף באופן כללי לשמירת מצוות ובמקרה הזה באופן פרטי. במהלך חנוכת המקדש על ידי שלמה המלך שהוא ספר בעליזות שהמזבח הרגיל היה קטן מדי כדי לקבל את הזבחים וקורבנות אחרים שהובאו (מלכים א ח:סד).דילמה נמצאת בתהילים נא סתירה. הוא מסכם עם העלה שיובא אע"פ אמר שקודם שהקב"ה לא חפץ קורבנות.

באמת הרצון לטכסי דם עבר. אנשים רבים מתקשים הפרק הרביעי של מס' תמיד שהמפרט את הטבח של הקרנות. גם להתעמעם היבטים מסוימים של התהילה של לוחם. הרבים מתקשים עם התלהבות בתהילים קי:ו,"ידין בגוים מלא גויות מחץ ראש על ארץ רבה". במקום זאת הגישה הרווחת היא כי נצחון שמגיע מעל הר של פגרים לא ניתן לחגג. מה שנותר הוא התרוממות רוח שמגיעה לאדם מדברים שאינם מטבעו קדושים.

יש דוגמה מחתונה. בדרך כלל מתחיל עם כיבוד קל של עוגה וסודה, שמביאה קצת שמח, למרות שזה לא ממש קדוש. החופה עצמה קדוש ועוקבת ומוסיפה תשומת לב. בסיומו של הטכס יש שירה שהוא באמת שמח. אז אנשים לשבת לארוחה, אלא רק לאכול את הפרפרות. זה מרכך את השמחה. אז הזוג צעיר מכנס לאולם וריקודים מאוד שמחים פורצים. אחרי זה אנשים חוזרים לשולחנות ולאכול את המנה העיקרית בזה רומם את החגיגה נוספת. בסיומה של ארוחת ריקודים יתחדשו עם בני זוג, הוריהם, ורבנים. אורחים יבצעו כדי לבדר את בני הזוג החדש. זה בשיא עליזות שזה מתרחשת.

יש דומה תהליך של העלאה בהלל. בתהילים קיג, הראשון נאמר בלבד. תהילים 114, אשר עוקב אחר, לעתים קרובות מושרים. הרעיונות הכלולים בתהילים הם קדושים אבל, הנגונים, בעוד נעימות לאיש, לא. עם זאת, הם מוסיפים יופי ועומק. תהילים קטו מפוצל.החלק הראשונה נאמרת, אולם תשומת לב מוספת באמצעות חזרה על צורות דקדוקיות וביטוים. "פה להם ולא ידברו עינים להם ולא יראו אזנים להם ולא ישמעו", וכו' נוספות הן, ישראל בטח ביהוה עזרם ומגנם הוא בית אהרן בטחו ביהוה עזרם ומגנם הוא".החלק השנייה לעתים קרובות מושרת ומאוד קצבי. מקצב וחריזה אינם מקודשים בפני עצמם אבל אעפ"כ הם אמצעי לקדושה. תהילים קיח אשר מסכם גדוש באמצעים ספרותיים.בזה את שיאו הוא הגיע עם שירה של הפסוק, "אנא יהוה הושיעה נא אנא יהוה הצליחה נא". קב"ה כביכול נראה לנו בעליזות של הפסוק הזה.

אנחנו לומדים מכל זה הוא שההתלהבות הדתית היא עליה בת צעד אחר צעד. קדושה היא מעורבת עם דברים שהם רגילים או אולי אפילו וולגריים, אעל"כ נותו שמחה לאדם. בסופו של האלוקים נראה לנו בפסגת הששון שלנו.


אזכור הכבוד של תורמים ליד יוסף
אבי מורי פיליפ שרייבר, יוחנן הולצברג, אברהם שמרלר

לע"נ סבא רב יואל לייב בן אליהו ז"ל, ה סיון תרצ"ט                                    לתרומות והנצחות: 08/9791824


>>>>>>> ##### ^^^^^^^^ ##### <<<<<<<



To view on YouTube click:            http://youtu.be/NAHmX4HyXpM          
Discussion of revelation of heaven through joy
 דיון התגלות שמים דרך שמחה


To read on Blogger click
http://dyschreiber.blogspot.com/2013/04/shmini-religious-rapture.html



To download Audio click:         https://www.box.com/s/rkhaaug78l3pogcit6sy


Shmini: Religious Rapture

The first chapter (VaYikra 9) of parshas Shmini (eighth – (שמיני describes the investiture of Aharon as Cohen Gadol. This took place on the eighth day of the dedication of the Mishkan. Chronologically it follows after the narrative in parshas Pekuday. The Chumash however pauses to describe the various types of sacrifices some of which are to come when the story resumes. The inverstiture also runs concurrently with the account of the tribal inaugural offerings in parshas Naso (BaMidbar 7). A substantial amount of text in the Chumash is devoted to this topic and I'd say that it probably ends with the induction of the tribe of Levy into sacred service in parshas B'halosacha (BaMidbar 8). At that point the narrative segues into the entry of the children of Israel into the Holy Land.

The climax of the story of the Temple seems to be the installation of the High Priest. After Aharon is installed various sacrifices are to be offered in preparation for the appearance of Hashem to the nation, as it says in the Chumash, "for today Hashem will appear to you (Pl)", (VaYikra 9:4). The sacrificial rite is enumerated. A number of animals are brought on behalf of Aharon, the Cohen Gadol, and others are brought on behalf of the nation. Some are to be entirely consumed by the fire on the altar. The Chumash specifically mentions slaughtering them, sprinkling the blood, and describes their butchering in detail.

This entire sacrificial ceremony tends to leave the reader befuddled. However, based on tone and context, it is a joyous component of a very happy occasion. After the sacrifices are placed on the altar, Aharon raises his hands and blesses the nation, "May Hashem bless you and keep you, may He shine His face on you and give you grace, May He lift His face toward you and give you peace". Moshe and Aharon then enter the sanctuary of the Mishkan and upon exiting Moshe blesses the nation saying, "may the serenity of the L-rd our G-d be upon us, and the labor of our hands should benefit us, and the labor of our hands should be of benefit". At this point the glory of G-d appears to the people. Fire comes from before Him and consumes the sacrifices. The people see this spectacle then fall on their faces and shout in rapture. The whole scene is one of euphoria.

The difficulty remains as to how we are to understand the sacrifices. The Tanach clear sees them as generally adding enthusiasm to observance and in this case specifically. During the dedication of the Temple by King Solomon it is cheerfully recounted that the regular altar was too small to accept the burnt offerings and other sacrifices that were brought (Kings 1 8:64). A quandary is found in penitential Psalm 51. It concludes with the burnt offering that will be brought even though it earlier states that G-d does not desire sacrifices.

In truth the desire for blood rituals has passed. Many people find difficult the fourth chapter of Mesechta Tamid which details the butchering of the daily offering. So to has dimmed some aspects of the glory of a warrior. Many have difficulty with the passionate expression in the Psalm 110:6, "he will judge nations by filling them with corpses, He will crush many heads on the ground". Rather the prevailing attitude is that a victory that comes over a mountain of dead bodies cannot be celebrated. What does remains is the elation that comes to man from things that are not inherently holy.

A wedding provides an example. It typically starts with light refreshments of cake and soda, which brings some joy, even though it is not really holy. The chupa, which is holy, follows and adds drama. At the conclusion of the ceremony there is singing which is truly joyous. People then sit down for a meal but only eat the appetizers. This mellows the joy. The newlyweds then enter the hall and very joyous dancing breaks out. People than return to the tables and eat the main course further elevating the celebration. At the meal's conclusion the dancing resumes with the couple, their parents, and rabbis. Guests will perform to entertain the new couple. It is at this peak that euphoria occurs.

There is a similar process of elevation in the Hallel (הלל). Psalm 113, the first, is only recited. Psalm 114, which follows, is often sung. The ideas contained in the Psalms are holy but, the melodies, while pleasing to man, are not. However, they add beauty and depth. Psalm 115 is split. The first half is recited; however drama is added through repetition of grammatical forms and phrases. ". . . eyes that have but see not. Ears they have but hear not", etc. Another is, "Israel trusts in Hashem, their help and their shield he is. The house of Aharon trusts in Hashem, their help and their shield he is". The second half is often sung and is very rhythmic. Rhythm and rhyme are not sacred in and of themselves but never the less are vehicles for sanctity. Psalm 118 which concludes is replete with literary devices. In it the climax is reached with the chanting of the verse, "Please Hashem, deliver please. Please Hashem, success please". So to speak G-d appears to us in the euphoria of this line.

We learn from all of this is that religious rapture is a step by step elevation. Sanctity is mixed with things that are ordinary or perhaps even vulgar, but never the less give joy to man. In the end G-d appears to us in the zenith of our joy.


To view on YouTube click:            http://youtu.be/NAHmX4HyXpM          
Discussion of revelation of heaven through joy





:אזכור הכבוד של תורמים ליד יוסף
אבי מורי פיליפ שרייבר
 יוחנן הולצברג
אברהם שמרלר

For Donations and dedications     Phone in Israel 08 / 979 1824

In Memory of my great grandfather
Yoel Leib Booth ז"ל
לע"נ סבא רב יואל לייב בן אליהו ז"ל
5 Sivan 5699 ה סיון תרצ"ט

Thursday, March 28, 2013

חול המועד פסח: שחט הטלה


האזכור הראשון של המילה פסח בחומש הוא בשמות יב:יא. בזה קב"ה מורה משה לפקד על בני ישראל לקחת שה, לשחוט אותו בפומבי, ולאחר מכן להגיש אותו כארוחה בלילה במכה בכורות מצרים.דם החיים של הטלה הוא לזרום לתוך קערה. לאחר מכן אשכול סופג של אזוב טבול בקערה והדם ונמרח על שתי מזוזות והמשקוף. בגלל זה, את המשחית למצרים יפסח, הבתים שיש עליהם האות הזה. העבודה הזה נחשב כקורבן והכבש נקרא "קרבן פסח". וחיב להקריב הקרבן ההוא מדי שנה ואכל אותו עם מצה ומרור. החומש ממשיך כי בשנים שלאחר מכן ילדיהם יבקשו את המשמעות של הטכס הזה. התשובה שנקבעה היא שכאשר הקב"ה הכה את המצרים שהוא הציל את בתיהם של בני ישראל (שמות יב:כז.

קטעים אלו מעוררות שאלות. השימוש במילה "הציל" מרמז מעשה מיוחד של חנינה במה שהוא באמת מצב אדיש מבחינה טוב ורע. שהמצרים רודפים באכזריות את עם ישראל נראית חסרת משמעות. הדבר שחשוב לגרסה הוא שישראל טבח בכבשים, הניחו את דמו על הפתח, ואז היה סדר פסח בביתם. מסיבות אלה הם נגאלו.

נראה מהמבט של הטבע, רדיפות ואכזריות הן לא רעות. לדוגמה חתול שהרוג עכבר הוא לא רע, אם זה, וחתול שני הוא לא רע אם זה לוקח הנבלה מהחתול שהרג אותו. להתעלל לאכוף את סדר עדיפויות מותר. בעולם, שבה השלטון החזק, הרדיפה החלשה הוא לא רשעות.

גם מצד של טוב ורע הנשמה הסבל אינו צריך להיות רע. אם הרוע סובל בגלל שהם נצמדים לרוע שלהם אז הסבל שמגיע בגלל שזה טוב. אפשר לטעון שאם אדם מניח את העבודה לייצור כלי שזה שלו. גם מציאה צריך להיות רכוש לראשון שהרים אותו. עם זאת, אלה הם עמדות דתיות ולא בדיוק מטבע.

הרמב"ן והכלי היקר מפרשים את המשמעות של הבחירה של כבש כקורבן. הם מסבירים כי הכבש מזל של חודש ניסן והאליל של מצרים. מצד טבעית כניסת השמש למזל טלה מציינת את תחילתו של האביב ואתו פריון האדמה. מסיבה זו סמלים אלה נתפסים כבעל כוחות למעלה מהטבע וניתן להנאות מהם באמצעות עבודה. טבח הכבש העיני כל על ידי בני ישראל נועד להשמיץ אמונה דתית בכלל בטבע ובדת של מצרים בפרט.

זכות העיקרי של בני ישראל היה המורשת של אמונה בקב"ה מהאבות והציפייה לקבלתם את התורה. הלקח שניתן ללמוד הוא שהתנהגות אנושית צריכה להיקבע על ידי הנשמה ולא כל כך על ידי הגוף. זה אחד מהדברים שאנו לומדים מחג ​​הפסח וסיבת זה הקיום הראשון שלה הפך את ישראל ראויה לגאולה.



אזכור הכבוד של תורמים ליד יוסף
אבי מורי פיליפ שרייבר, יוחנן הולצברג, אברהם שמרלר, בנימין לוי, אליהו גליק, ישראל וכהולדר


לע"נ אמי מלכה בת חיים ז"ל, טז ניסן תשנ"ח                                                     לתרומות והנצחות: 08/9791824

To view on YouTube click:            http://youtu.be/2LWLYE4nk4Q