Thursday, March 28, 2013

חול המועד פסח: שחט הטלה


האזכור הראשון של המילה פסח בחומש הוא בשמות יב:יא. בזה קב"ה מורה משה לפקד על בני ישראל לקחת שה, לשחוט אותו בפומבי, ולאחר מכן להגיש אותו כארוחה בלילה במכה בכורות מצרים.דם החיים של הטלה הוא לזרום לתוך קערה. לאחר מכן אשכול סופג של אזוב טבול בקערה והדם ונמרח על שתי מזוזות והמשקוף. בגלל זה, את המשחית למצרים יפסח, הבתים שיש עליהם האות הזה. העבודה הזה נחשב כקורבן והכבש נקרא "קרבן פסח". וחיב להקריב הקרבן ההוא מדי שנה ואכל אותו עם מצה ומרור. החומש ממשיך כי בשנים שלאחר מכן ילדיהם יבקשו את המשמעות של הטכס הזה. התשובה שנקבעה היא שכאשר הקב"ה הכה את המצרים שהוא הציל את בתיהם של בני ישראל (שמות יב:כז.

קטעים אלו מעוררות שאלות. השימוש במילה "הציל" מרמז מעשה מיוחד של חנינה במה שהוא באמת מצב אדיש מבחינה טוב ורע. שהמצרים רודפים באכזריות את עם ישראל נראית חסרת משמעות. הדבר שחשוב לגרסה הוא שישראל טבח בכבשים, הניחו את דמו על הפתח, ואז היה סדר פסח בביתם. מסיבות אלה הם נגאלו.

נראה מהמבט של הטבע, רדיפות ואכזריות הן לא רעות. לדוגמה חתול שהרוג עכבר הוא לא רע, אם זה, וחתול שני הוא לא רע אם זה לוקח הנבלה מהחתול שהרג אותו. להתעלל לאכוף את סדר עדיפויות מותר. בעולם, שבה השלטון החזק, הרדיפה החלשה הוא לא רשעות.

גם מצד של טוב ורע הנשמה הסבל אינו צריך להיות רע. אם הרוע סובל בגלל שהם נצמדים לרוע שלהם אז הסבל שמגיע בגלל שזה טוב. אפשר לטעון שאם אדם מניח את העבודה לייצור כלי שזה שלו. גם מציאה צריך להיות רכוש לראשון שהרים אותו. עם זאת, אלה הם עמדות דתיות ולא בדיוק מטבע.

הרמב"ן והכלי היקר מפרשים את המשמעות של הבחירה של כבש כקורבן. הם מסבירים כי הכבש מזל של חודש ניסן והאליל של מצרים. מצד טבעית כניסת השמש למזל טלה מציינת את תחילתו של האביב ואתו פריון האדמה. מסיבה זו סמלים אלה נתפסים כבעל כוחות למעלה מהטבע וניתן להנאות מהם באמצעות עבודה. טבח הכבש העיני כל על ידי בני ישראל נועד להשמיץ אמונה דתית בכלל בטבע ובדת של מצרים בפרט.

זכות העיקרי של בני ישראל היה המורשת של אמונה בקב"ה מהאבות והציפייה לקבלתם את התורה. הלקח שניתן ללמוד הוא שהתנהגות אנושית צריכה להיקבע על ידי הנשמה ולא כל כך על ידי הגוף. זה אחד מהדברים שאנו לומדים מחג ​​הפסח וסיבת זה הקיום הראשון שלה הפך את ישראל ראויה לגאולה.



אזכור הכבוד של תורמים ליד יוסף
אבי מורי פיליפ שרייבר, יוחנן הולצברג, אברהם שמרלר, בנימין לוי, אליהו גליק, ישראל וכהולדר


לע"נ אמי מלכה בת חיים ז"ל, טז ניסן תשנ"ח                                                     לתרומות והנצחות: 08/9791824

To view on YouTube click:            http://youtu.be/2LWLYE4nk4Q


No comments:

Post a Comment