הפרשה הכפולה תזריע-מצרע עוסקת עם הלקוי התנ"כית צרעת.
זה לא מחלה במובן הרגיל בכך שהוא לא כואב או מזיק את הגוף. עם זאת, הוא גם מכוער
או מורגש. תסמין הוא נקודה אשר בולט, מכוער, או בהיר. במקרים החריפים המקום נראה
כאילו זה מתחת לפני השטח או בתוך בדיקה הוא מתפשט. בדרך כלל יש לו שיער שחור שהפך
לבן, אבל יש יוצאים מן הכלל. לפעמים זה מראה על בגדים או בניינים.
במקרה קל האיש החשוד הסגר. אם המצב לא יגרע נדרש רחצה היחידה
לשחזר טהרה. במקרה חמור המצורע הוא דחוי והקלון עד ה פצע מרפא והוא עובר את הטקסים
הטיהור המתאימים. יש גם מקרים שיש לאדם שינוי צבע בעור שאינו משמעותי בכל הקשור
לטוהר.

המשמשת הפצע בלשון הקודש המילה נגע, שהוא צורה של המילה
למגע. עתים קרובות הפירוש מכה או פצע, במקרה זה מוזר או משוגע. יש תיאור בתהילים
פט:לא-לג. אם יעזבו בניו תורתי ובמשפטי לא ילכון, אם חקתי יחללו ומצותי לא ישמרו, ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם".
הגמרא מסבירה את הפסוק הזה ואומרת אין יסורין בלא עון (שבת נה.). נראה הרעיון
להיות שיש למצורעים כמה רעיונות רעים ועשה כמה דברים רעים ולכן הוא צריך להיות
מנודה ומבוזה.
יש פעמים שאחרים שאחרים באמת לא רואים את העבירות. במקרים
אחרים תעלוליו נראים משעשעים וגורמים לחלקת כבוד לרשע ועושים אותו דוגמה. נגע הוא רמז משמים
שהאדם הזה עבר לחוץ הגבול. סיפור ממחיש
נמצא בגמרא פסחים ג. "הנהו תלתא כהני חד אמר להו הגיעני כפול וחד אמר הגיעני
כזית וחד אמר הגיעני כזנב הלטאה בדקו אחריו ומצאו בו שמץ פסול".
הפרשה תדבר גם על ריפוי המצורע מצרעתו. מה אנו למדים מזה, אם
כי, הוא שלעתים התנהגות לא רגילה תעורר חשד. כאשר זה קורה נדרשת בדיקה על ידי
מומחה. לפעמים יש משהו, אבל זה לא נורא, ושחשיפה מספיקה כדי לשפר את המצב. בפעמים
אחרות הוא המצב ממאיר ועקשן. במקרה שהמפר חייב להיות מגורש וחרפה.
אזכור
הכבוד של תורמים ליד יוסף
אבי מורי פיליפ שרייבר, יוחנן הולצברג, אברהם שמרלר
לע"נ
סבא רב יואל לייב בן אליהו ז"ל, ה סיון תרצ"ט לתרומות
והנצחות: 08/9791824
No comments:
Post a Comment