Wednesday, April 13, 2016

מצורע \ עח # 170: תמימות וחינוך

פסק הגר"א מעשה רב קצד: שיר של יום לימי הפסח. יום א׳ י קי״ד בצאת ישראל. ב׳ ע״ח משכיל לאסף. ג׳ פ׳ רעה ישראל. ד׳ ק״ה הודו לה׳ קראו. ה׳ קל׳׳ה הללו את שם. ו׳ ס״ו הריעו לאלהים. כל המזמורים הללו אם חל שבת בא׳ מהם נדחית מפני שיר של שבת ולמחרת השבת מתחיל משיר שפסק ואומר בכל יום כסדר הנ׳׳ל והאחרון נדחה. שביעי של פסח י״ח למנצח לעבד. אחרון של פסח קל״ו הודו לה׳ כי טוב, עכ"ל. אעפ"כ בזה יש הרבה מנהגים וכל קהל לפי מנהגו.

תה' קיד כולל הלל וקוראים אותו בסדר פסח. בעיקר הוא פיוט הרננה על יציאת עבדות מצרים. אומרים תה' יח ביום ז' שהוא האחרון לפי התורה. הוא פיוט של דוד המלך שבו מדובר על הצלתו משאול וכל אויביו. עיקר הנושא דומה להצלת ישראל מפרעה ומצרים ע"י קריעת ים סוף שאירע ביום השביעי של פסח.

יש אומרים תה' קה ביום א' של פסח. הוא שיר היסטורי ארוך של הודיה, אשר בין היתר מפרט את המכות במצרים. תהילים עח גם מפרט את המכות במצרים במתכונת של שיר היסטורי ארוך אשר במובנים רבים מחקה את נושאי ליל הסדר. זהו בעצם הדרשה של דוד המלך.

המזמור מתחיל בכך שקורא לעם ישראל לשים לב לשיעור שלו ולהטות את אוזניהם על מה הוא מדבר. הלקח יכיל משלים ודון באירועים המורכבים של ימי קדם. פ' המלבי"ם:

תיקון קלקול הדורות שלפניו, ותכלית ואחרית ותקוה לדורות הבאים עד עת קץ . . . כי בשיר הזה יספר קורות האבות כפשוטם, אמנם ספורי קורות ישראל נבדלו מאד מקורות יתר העמים, כי כל המוצאות לעם ה' היה בהשגחה פרטית ובנסי ה' ופליאותיו, עד שידיעת קורות ישראל בימי קדם היא עצמה תורה ואמונה, כי בם נודע מציאות ה' יכלתו והשגחתו שכרו וענשו, עכ"ל.

המזמור ממשיך כמו שלמדנו לקחים אלה מאבותינו, שומה עלינו ללמד אותם לילדינו, כולל ילדים שטרם נולדו, עד סוף כל הדורות. העם מוזהר שלא להיות מושחת ומרדני כמו הדורות הקודמים. אלא צריך להדריך בלב שלם להיות נאמנים לאלוקים. מטרת החינוך הזה היא שהאומה תציב את תקוותה וציפיותיה בדת ובידי שמים. במילים אחרות, בסופו של דבר דברים טובים קורים להם כי הם היו אנשים טובים.

המזמור מפרט את החסדים שהקדוש ברוך הוא גמל על ישראל. אלה כוללים נסים גלויים כמו קריעת ים סוף, המן, מכות מצרים, ומים מסהלע. יש מתנות אחרות כמו ארץ הקודש והמקדש. התגובה של בני ישראל, לעומת זאת, בדרך כלל היא מְשׁוּבָה. הם ירימו קולם לאלוקים ביום הצרה שלהם אבל מתעלמים מהגאולה והנסים לאחר זמן קצר.

סיום המזמור הוא שהמתנה הסופית הוא דוד המלך עצמו, וזה קשור לדחיית אהל יוסף. שגשוג חומר קשור ליוסף, אולם המזמור מצביע ששביעות בשפע תוביל לניוון. יוסף קשור גם לחלומות וחוכמה. גישה זו נדחית במקומו פשטות, וכנות ,והכשרה מחוכמת.




לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז בנוסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il






YouTube              https://youtu.be/12YgvRh3ZJ4

  

Metsorah \ Psalm 78 - Sincerity and Schooling

The Vilna Gaon poskins in the “Works of the Rav”, laws of Pesach (section 194): The song of the day for the days of Passover are on the first day Psalm 114 “When Israel Left”, the second day Psalm 78 “Lesson of Asaph”, the third day Psalm 80 “Shepherd of Israel”, the fourth day Psalm 105 “Give Thanks to G-d Call to Him”, the fifth day Psalm 135 “Praise the Name”, the sixth day Psalm 56 “Shout to G-d”. . . the last day of Passover Psalm 18 “To the Conductor for the Servant”, and for the additional day [of the Diaspora] Psalm 136 “Give thanks to Hashem for He is Good”. Different communities have variations of this practice.

Psalm 114 is included in Hallel, a group of Psalms, said during the Passover Seder. It’s basically a poem of jubilation for leaving the slavery in Egypt. Psalm 18, said on the seventh and last Biblical day of Pesach, is King David’s poem in which he rejoices for being rescued from King Saul and his enemies. The theme is conceptually similar to Israel being rescued from Pharaoh and Egypt, by the parting of the Red Sea, which occurred on the seventh day of Pesach.

Some say Psalm 105 on the first day of Passover. It is basically a long historical poem of thanksgiving, which among other things details the plagues in Egypt. Psalm 78 also details the plagues in Egypt in the format of a long historical poem which in many ways mimics the themes of the Passover Seder. It is basically a sermon by King David.

The psalm opens by calling the people of Israel to pay attention to his lesson and incline their ears to what he is saying. The lesson will contain allegories and discuss the complex events of ancient times. The Malbim explains that his intention is to correct the errors of earlier generations and to give a sense of purpose, destiny and hope to future generations until the day of redemption. This song will recount the historical events as they occurred, however the stories of Israel are very different from that of the other nations. This is because Israel is the nation of Hashem; therefore every situation is about divine providence and miracles. The point is to know that the history of Israel is in essence lessons in morality and faith, as well as the existence of G-d, His abilities, providence, rewards, and punishments.


The psalm continues that just like we have learned these lessons from our fathers, it is incumbent upon us to teach them to our children, including children yet to be born, until the final generations. The nation is cautioned not to be depraved and rebellious as were previous generations. Rather they should tutor their hearts and spirits to be faithful to G-d. The objective of this indoctrination is that the nation will place their hopes and expectations in religion and the hand of heaven. In other words that in the final analysis good things happen to them because they were good people.

The psalm then goes through a long list of kindnesses that the Holy One Blessed be He extended to Israel. These include open miracles like the splitting the Red Sea, the manna, the plagues in Egypt, and water from a rock. There are other gifts like the holy land and the Temple. The reaction of the children of Israel, though, typically is backsliding. They will call out to G-d on their day of trouble but disregard the deliverance and the miracles shortly after.

The wrap up of the psalm is that the final gift is King David himself, which is tied to the rejection of the tent of Yosef. Material prosperity is associated with Yosef, however the psalm points to abundant satisfaction as a vehicle for decadence. Yosef is also associated with dreams and wisdom. That approach is rejected in favor unsophistication, sincerity and skillful training.


  

לע"נ ה אמה מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז בנוסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il






YouTube              https://youtu.be/12YgvRh3ZJ4


Wednesday, April 6, 2016

תזריע \ חודש # 169: בהרמוניה עם הטבע

לשבת שלפני חודש ניסן קוראים "שבת החודש". כל שבת שלפני ראש חודש נקראת שבת מברכים. ברכה לשון של תקווה והזמנה.

ירח חדש שמתחיל בניסן יש לו כבוד מיוחד כי זה החודש של יציאת מצרים. בעקבות החשיבות של האירוע הגדול הזה הקדוש ברוך הוא ציווה לעם ישראל להחשיב את זה כמו ראש כל החדשים וראשון לחדשי השנה (ר' שמות יב ב). פסק המשנה קורין בה "החדש הזה לכם" (משנה מגילה ג ד). מסביר המשנה בורה (תרפה א): הרביעית, פרשת החודש בשבת הסמוך לר"ח ניסן כדי לקדש חודש ניסן דכתיב בתורה החודש הזה לכם ראש חדשים אבל אין זה עיקר הקידוש כי עיקר הקידוש הוא בעת ראית הלבנה שמקדשין אותו הב"ד ואין הקריאה הזאת אלא מדרבנן, עכ"ל.

המשנה  למעשה מזכירה ארבעה ראשי שנים. באחד בניסן, ראש השנה למלכים ולרגלים. באחד באלול, ראש השנה למעשר בהמה, באחד בתשרי, ראש השנה לשנים, בע"ו בשבט, ראש השנה לאילן (ר' ראש השנה א א).

במשנה זאת יש מחלוקת בגמרא (ר"ה י:). תניא רבי אליעזר אומר בתשרי נברא העולם . . . בר"ה בטלה עבודה מאבותינו במצרים בניסן נגאלו בתשרי עתידין ליגאל. ר' יהושע אומר בניסן נברא העולם . . . בר"ה בטלה עבודה מאבותינו במצרים בניסן נגאלו בניסן עתידין ליגאל תניא, עכ"ל.

שניהם מביאים ראיות מקראיות והגיוניות. רבי יהושע טוען שהעצים בעת הבריאה היו כמו ניצני עצים באביב. רבי אליעזר טוען כי העצים בעת הבריאה היו כמו העצים עם פרות של הסתיו. הגמרא מביאה אסמכתא מהפסוק שהעצים נבראו במלוא תהילתם, ובכך מחזקת את שיטת רבי אליעזר.

ראש השנה שנופל בראשון של תשרי מזוהה עם השנה לפי העונות והטבע. מצד שני הלוח הירחי קשור לנסים בגלל הנסים של פסח שחל בניסן. מבחינת לוח השנה הטרופי העונות מתחילות באותו תאריך מדי שנה. גם הזריחה והשקיעה תמיד בתאריך זהה. כתוצאה מכך זה מאוד עוזר בקביעת הזמנים לזרוע ולקצור. לוח השנה היהודי מועיל בזה, אבל זה מדויק ורק בתוך חודש אחד, ולכן לוח השנה הטרופי עדיף. לוח השנה היהודי במדויק אומר כמה אור הלבנה יהיה ביום מסוים, אשר היה מאוד מועיל לפני פנסי הרחוב. לוח השנה שהוקם על ידי יוליוס קיסר אינו מנסה להיות מתאים עם הירח.

למעשה הלוח היוליאני מחייב התאמה תקופתית. אחת לארבע שנים יש קפיצה ביום כדי לשמור על דיוקו. עם זאת, זה לא היה מספיק ובסוף  1582 למספרם תחילת אביב היה תאריך ב -31 במרץ, ולא ל -21 במרץ. לתקן את המצב האפיפיור גרגורי ניכה עשרה ימים מתוך לוח השנה, בתוספת אמר יום הדילוג צריך להיות אחת למאה שנים. אבל כל ה400 שנים זה יהיה כלול. אעפ"כ זה עדיין שגוי ב 26 שניות בשנה וגם זה משנה. כתוצאה מכך מעת לעת המודיעין מזג האוויר האמריקני מוסיף חלק זעיר של שנייה ללוח זמנים כדי לשמור על הפעילות של הGPS מערכת ניווט.

שני לוחות השנה דורשים חישוב וראית עיניים. יש לחשבן תאריכים של תחילת העונות. אבל בגלל חוסר הדיוק וחוסר הידע של המדע צריך ראית עיניים מעל לעת לשמור שיהיה נכון. לפני המבול הקדמונים בנו חדרים עם חלונות צרים מאוד כדי שהשמש תזרח בהם רק לתקופות. יש בעיות כזה לחשבן המולד לכן בימי הסנהדרין נצטרך עדים להעיד שראו לילה בלא ירח. למעשה  שני לוחות השנה אינן נכונים כאשר מדובר על מצב הכוכביםלדוגמא תקופת תמוז עכשיו מתרחש כאשר השמש נמצאת במזל תאומים, לא סרטן כפי שהיה לפני 2000 שנה.

לוח השנה היהודי צריך יותר התעסקות. כל קצת פחות משלוש שנים נוסף חודש העיבור. בנוסף כדי להקל על היהודים, נכון להוסיף או למחוק יום אחד ששבת לא יהיה סמוך ליום כפור או תשעה באב. בימי בית הראשון חזקיהו מלך יהודה הזמין את האומה להקריב את קרבן הפסח בירושלים. זה היה פעם ראשונה אחרי שנים רבות שמישהו נתן השראה לעם. כדי לתת זמן לכהנים להיטהר ולבני ישראל זמן לעשות את המסע, הוא עיבר את חודש ניסן, בניסן השני שמרו פסח. אבל בזה החכמים לא הודו לו.

הלקח של שבת החודש הוא שצריך לחיות בהרמוניה עם הטבע אבל לא להשתעבד אליו. לפעמים ראוי להיות קצת בלתי מדעי לעשות החיים נעימים יותר ורוחניים יותר. זה גם ככה ביחס לסביבה, הקב"ה, ובני אדם.


לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז בנוסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il





YouTube              https://youtu.be/HJNCnd8_mZ0


Tazria \ Hodesh - In Harmony with Nature

The Shabbos before the month of Nissan is called “Shabbos HaHodesh”, literally Shabbos of the month. Every Shabbos that falls immediately before the start of a new month is called Shabbos Mevarchim (שַׁבַּת מְבָרְכִים). Mevarchim is the language of blessing or greeting in this case the incoming month.

The new moon that ushers in Nissan has special status, because the exodus from Egypt occurred during this month. Because of the importance of this momentous occasion the Holy One Blessed be He commanded the nation of Israel to reckon it as the head of all the months and, the first of the months of the year (see Exodus 12:2). The Mishna poskins (from the Hebrew פסק to establish, deem, or rule) that the Jews should include the section of the Chumash, which contains this commandment, as part of the normal reading of the Torah during morning service (Megillah 4:2). The Mishna Brura expounds on this saying, this is not the fundamental sanctification [of the new month]. Rather the sanctification is in essence at the time the new moon is seen, after which the new month is declared by the Sanhedrin. Therefore this reading from the Torah is only a rabbinic obligation (see section 585a).

The Mishna in fact mentions four “new years”. The first of Nissan is the new year for kings and holidays. The first of Elul is the new year for the tithing of cattle. The first of Tishre is the new year for years. And fifteenth of Shvat is the new year for trees (see Mishna Rosh Hashana 1:1).

This Mishna is the source of a debate in the Gemara (Rosh Hashana 10b-11a). “Rabbi Eliezer teaches in Tishri the world was created . . . on New Year’s the bondage of our ancestors in Egypt ceased; in Nisan they were redeemed and in Tishre they will be redeemed in the time to come. Rabbi Yehoshua teaches in Nisan the world was created . . . on Rosh Hashana the bondage of our ancestors ceased in Egypt; in Nisan they were redeemed and in Nisan they will be redeemed in time to come”.

Both bring scriptural and logical proofs. Rabbi Yehoshua claims that the trees at the time of creation were like the budding trees of spring. Rabbi Eliezer claims that the trees at the time of creation were like the fruited trees of fall. The Gemara brings an oblique scriptural hint that the trees were created in the fullest of their glory, thereby fixing the doctrine like Rabbi Eliezer.

All of this suggests that the first of Tishre is the first day of fall and the first of Nissan is the first day of spring. At the time of the creation this was most likely so and, from time to time it actually happens that way. This is because the Jewish calendar is only approximately synchronized with the tropical year. The Torah is not meticulous about precisely matching the date with the equinoxes. It requires only that Passover fall sometime in the spring and that Succos fall sometime in the autumn. It comes out that every two or three years an additional month is added.

Rosh Hashana, falling on the first of Tishre, is associated the tropical year and nature. On the other hand the lunar calendar is associated with miracles because of the miracles of Pesach which falls in Nissan. From a natural standpoint the tropical calendar very precisely standardizes the dates of the solstice and the times of the daily sunrise and sunset. As a result it is very helpful in determining the times to plant and harvest. The Jewish calendar is useful for this, but with its one month variations, the tropical calendar is better. The Jewish calendar accurately tells you how much moonlight there will be on a given date, which was very helpful before street lights. The calendar established by Julius Caesar makes no attempt to be synchronized with the moon.

In fact the Julian calendar requires periodic adjustment. Once every four years a leap day is added to keep it accurate. However, this was not adequate and by the year 1582 CE the spring equinox fell on March 31, and not March 21. To remedy the situation Pope Gregory struck ten days from the calendar plus said the leap day should be omitted once every hundred years. However every 400 years it would be included. Never the less it is still off by 26 seconds per year and even that changes. It comes out the United States weather service periodically adds a tiny fraction of a second to the calendar to keep our GPS systems functioning.

Both calendars require calculation and observation. The dates of the solstices can be mathematically derived. However lack of precision and lack of knowledge of science require periodic observation to get it right. Before the Great Flood the ancients constructed rooms with very narrow windows that only allowed the sun to directly shine in them on the days of astronomical importance. Calculation of the time of the new moon also runs into the same problems, and in the days of the Sanhedrin they required witnesses to testify they had seen moonless night. In fact both calendars are off when it comes to the position of the stars. For example the summer solstice now occurs when sun is in the constellation Gemini, not Cancer as it did 2000 years ago.

The Jewish calendar needs more tinkering. A little less then every three years an extra month is added. In addition to make life easier for the Jews, a day can be added or deleted so Yom Kippur and the fast of the Ninth of Av will not fall next to Shabbos. When the first Temple stood, the righteous King Hezekiah invited the nation to come to Jerusalem to celebrate Passover. It was the first time in many years that someone had inspired the people. To give the cohanim time to undergo ritual purification and the children of Israel adequate time to make the journey, he added a second Nissan to the calendar in which Pesach would be observed. The sages, though, did not thank him for this.

It comes out that the message of Shabbos Hahodesh is that we should live in harmony with nature but not be a slave to it. At times it is appropriate to be a little unscientific to make our lives more pleasant and meaningful. So too it is with our relationship with the environment, G-d, and our fellow man.



לע"נ ה אמה מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז בנוסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il





YouTube              https://youtu.be/HJNCnd8_mZ0