Thursday, November 11, 2021

חודש כסלו - שני עצי הזית

בס"ד


יש קשר בין זכריה הנביא לחג החנוכה וחודש כסלו בו הוא חל. התאריכים של שלוש מנבואותיו מוזכרים במפורש. הראשון מתרחש בחודש השמיני שהוא חשון החודש שלפני כסלו. נראה שהייתה תשובה בישראל בכך שהם הודו שאכן מילא ה' צבקות את דבריו לנהוג בהם על פי דרכיהם ומעשיהם. הקב"ה משיב שאם ישובו אליו, ילכו בתורה, ישמעו לנביאים וימנעו מרשעותם, אז הוא ישוב אליהם.

הנבואה הבאה בשבט שהוא חודשיים אחרי כסלו. היום הוא ה-24 שבערב, 25, יהיה אותו תאריך בחודש כמו חנוכה. לזה יש צורה של חלום צלול. בה ה' מדבר אליו, מספר מלאכים מדברים אליו, ויש מספר חזונות. המסר אופטימי שהיהודים ישובו ליהודה כולל ירושלים וכי בית המקדש ייבנה מחדש. ישנו חזון מפורט של החנוכייה בה היא מסופקת בשמן משני עצי זית סמוכים.

נבואה נוספת מתרחשת ביום ד' בכסלו. זוהי תשובה לשאלת חברי הקהילה הנכבדים האם עליהם לצום בימים לזכר חורבן בית המקדש הראשון. התשובה היא שברגע שבית המקדש נבנה מחדש בימים אלה צריכות להיות חגיגות.

חג החנוכה מציין את ההתגשמות הגבוהה ביותר של נבואות אלו. למרות שהיהודים חזרו לציון, ארץ יהודה נותרה פרובינציה של אימפריה כזו או אחרת. אולם עם ניצחון המכבים הוחזרה הריבונות המלאה.

חלק מחזון המנורה הוא שני עצי זית המספקים לה שמן. זכריה שואל מה הם מייצגים והמלאך משיב אלו הם שני בְנֵי־הַיִּצְהָר העומדים עם ריבונו של עולם" (זכריה ד יד). ניתנים הסברים שונים להסבר פסוק זה. עד לניצול המסחרי של חשמל, נרות שימשו לספק אור ולעתים קרובות דלקו אותם בשמן זית. בשל כך, עצי זית סימלו תפיסה, חינוך ואינטליגנציה. פירושים רבים אומרים שכאן היו אלה זרובבל המנהיג הפוליטי ויהושע הכהן הגדול. תוך שימוש בנושא דומה אחרים אומרים שזה היה משה רבנו ודוד המלך. יש כאלה שאוהבים את אהרון כי הוא ממש נמשח.

מבחינה קונספטואלית זה עשוי להיות תובנות דתיות שנרכשו באמצעות מדיטציה פנימית למעמקי הנשמה ומדיטציה חיצונית לפסגות המדע. באופן דומה זה יכול להתכוון לרעיונות נכונים שבאים לידי ביטוי בפעולות תקינות. כאן זה יכול להיות התנ"ך וארץ ישראל. הרמז יכול להיות שהיהודים יהיו באמת ריבונים ועצמאיים, הם חייבים להיות מומחים במקרא וגם עם זה, זה חייב להיות בארץ ישראל.

 

לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טו ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com


No comments:

Post a Comment