ל"ג בעומר הוא יום משמעותי על לוח השנה היהודי ועל ידי החסידים הוא מצוין בהתלהבות. אנשים מדליקים מדורות ושרים את שבחי רבי עקיבא ורבי שמעון בר יוחאי.
ספירת העומר היא התקופה שבין פסח לשבועות. עומר הוא צרור תבואה. ביום השני של חג הפסח מתקרבת עומר של שעורה בבית המקדש ובשבתות מובאים שתי כיכרות לחם מחיטה איכותית. יש מצווה לספור את 49 ימים מפסח לחג השבועות, ומכאן המונח "ספירת העומר".
במקור היו ימי העומר נחשבים מאושרים. אבל, מגיפה שהכה את תלמידיו של רבי עקיבא בתקופה זו, יש היבט של אבל הקשורים אליהם עכשיו.
המגיפה הסתיימה ביום השלושים ושלושים לעומר, ולכן הלכות האבל מסתיימים באותו יום, והיום עצמו נחשב כמו חג. באותה עת היה רבי עקיבא, צעיר יחסית, והיה לו 24 אלף תלמידים, אך אחד מהם לא הצליח. כזקן היו לו קומץ תלמידים: רבי שמעון, רבי מאיר, רבי יהודה, ורבי יוסי, והתלמוד מזכיר אותם כל הזמן.
רבי שמעון בר יוחאי נחשב לגמרא הענקית, והוא היה העורך של עבודת הקבלה הגדולה, הזוהר. משמעתו כפשוטו. ובגלל ברק תורתו של רבי שמעון נהוג להדליק מדורות בל"ג בעומר ולשיר את שבחו. אחד הפופולריים, המכונה פשוט "בר יוחאי", פורש את שמו באמצעות האות הראשונה של כל בית. הוא עשיר בדימויים ויש לו מטאפורות רבות מן הקבלה.
החֲרוּזָה הראשונה משבח אותו על קדושתו ומשווה אותו לכהן הגדול. בין כל חכמי הגמרא, רבי שמעון הוא מוכר להיות המומחה הגדול ביותר על החומש וזה כנראה המקור שלו לקדושה. הבית השני מתמקד במסתוריו במערה מהרומאים. הוא מכנה זאת "מוֹשַׁב טוֹב" כי שם הוא קנה את יוקרתו ויופיתו. ונראה שבמצוקתו הוא זכה לגדולה, ולאחר מכן מתפתחים היבטים שונים של אישיותו, במיוחד האינטלקט שלו: מטאפורות תכופות הם המקדש כהן גדול, ואור.
הבית הקשור ליופי (תפארת), תוך שימוש ברמז קבלי, מעמיד אותו בשדה של עצי תפוח, שם הוא יכול לקטוף תבלינים ריחניים. בו סודות התורה זמינים כמו פרחים וצמחי בר. רבי שמעון הוא שיבח באומרו, "נעשה אדם" נאמר בשל אותו. סעיפים אחרים מזכירים את תובנותיו הגבוהות ואת התפתחותן. הוא מורם לכוכבים במיוחד לגולת הכותרת הגדולה (הדוב הגדול כולל הכוכב הצפוני) ולפניו אל האריה. הוא גם נחשב לוחם חזק עם חרב שלו נמשך כלפי אויביו.
השיר מסתיים אַחֲרִית דָבָר: "בַּר יוֹחַאי אַשְׁרֵי יוֹלַדְתֶּךָ אַשְׁרֵי הָעָם הֵם לוֹמְדֶךָ וְאַשְׁרֵי הָעוֹמְדִים עַל סוֹדֶךָ לְבוּשֵׁי חֹשֶׁן תֻּמֶּיךָ וְאוּרֶיךָ".
לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment