Sunday, May 5, 2019

פר' קדושים - האמת הקירחת # 309

בפרשת קדושים יש מצוה, "לֹא תַקִּפוּ פְּאַת רֹאשְׁכֶם וְלֹא תַשְׁחִית אֵת פְּאַת זְקָנֶךָ", (ויקרא יט כז). פירוש רש"י, "זה המשוה צדעיו לאחורי אזנו ולפדחתו, ונמצא הקף ראשו עגול סביב, שעל אחורי אזניו עקרי שערו למעלה מצדעיו הרבה". פירוש ספורנו, "וצוה שלא נחללם בהקפת הראש כמעשה שוטים ושכורים או כומרים, ולא בגלוח הזקן כאמרם הדרת פנים זקן ולא בשרט לנפש כמחשיבים מאד מיתת האדם ומתאבלים מאד עליה. וכן בכתובת קעקע לתת אות בבשרנו מלבד אות הברית".
הרעיון של טיפוח נאות חשוב לחומש. כאשר יוסף, הצדיק, נלקח מהכלא, נאמר במפורש כי הוא לקח תספורת. זה נעשה כמו סימן של כבוד פרעה לעשות רושם טוב עליו. לעטר ביצירת הפרשנות הראויה לחלומו של פרעה, התוצאה היתה שיוסף הלך ישר מאסיר בצינוק כדי לנהל את האומה החשובה ביותר בעול.

ההפך הוא הנכון, כלומר, להיות פרוע נתפסת שלילית. מסיבה זו כהן עם שיער פרוע אסור לשרת בבית המקדש. יש זמנים שבהם זה מתאים להיראות רע, למשל בזמן האבל. לכן אסור להסתפר או לקצץ את הזקן כאשר מתאבלים על קרוב משפחה, על חורבן בית המקדש בין הי"ז לתמוז ותשעה באב, או בעד תלמידיו של רבי עקיבא בזמן ספירת העומר.
כמו כן מצורע, שהוא חוטא חשוד, גדל בשיער פרוע. כמו כן, נזיר, שחשש לנצל את היופי שלו, גדל בשיער פרוע, כדי להיות פחות יפה. את הברכה, "כי הוא שם את זה לתוך העולם שלו", הוא אמר על דברים שהם יפים להפליא. לעומת זאת, על דברים מזעזעים או מכוערים, מברכים את הברכה, "הוא מעוות את הבריאה", והיא מתייחסת למספר דברים כמו פריקים וקופים, גם היא כוללת גם אדם עם שיער מחוספס.

יש גם הלכה כי בעת שטיפת הגוף, ראוי לשטוף את הראש הראשון כי הראש הוא מלך הגוף. דרך המוח ניתן להתחבר אל הקדוש ברוך הוא. לכן על ידי היופי של הראש, הוא מכבד את המקום. תספורת יפה מייפה את הפנים. כמה תספורות להביא את היופי של אדם ייחודי. אחרים מביאים את היופי של כל האנשים. כמו כן כמה תספורות מכוערות לכולם. שיער על הפנים - זקן, ועל הקרקפת - תספורת יפה, להביא את היופי של הראש. עם זאת הוא בעצם קישוט במיוחד לעור החשוף. השפתיים יפות. העיניים יפות; ואת המצח יפה.

המקובלים במיוחד משבחים מצח יפה, במיוחד שלווה ושלווה. הם אפילו טוענים כי האישיות יכולה להתגלות באמצעות תצפית על מצחו של אדם. על פי צורת הצורה והמכות על הראש, אמנות הפירנולוגיה משמשת לחשוף את המנטליות של האדם ואפילו לחזות את העתיד. עם זאת הוא נחשב בדרך כלל באבע מעשיה. שיער נחשב קישוט יפה. הרעיון של זקן ולא עיגול הראש יכול להיות להדגיש את הקרקפת העליונה. בספרות הפופולרית, לעתים קרובות רואים את זקני הקהילה החכמים והנדיבים כקירחים. זה יכול להיות כי הקדוש ברוך הוא רואה אדם קירח להיות מכובד. לכן משאירים כיסוי על החלק העליון של הראש תוך גילוי כי הוא מתחת אולי נחשב כמו מסתיר כי הוא יפה וחושף משהו בעל חשיבות פחותה. כתוצאה מכך גילוח הפנים ואת הצד של הראש תוך השארת הראש העליון מוסתר עשוי להיות כמו לרדוף אחרי הטפל ומניח העיקר.

לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com

No comments:

Post a Comment