א. בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל
מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז: ב. הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל
מַמְשְׁלוֹתָיו: ג. הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר: ד. הֶהָרִים
רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן: ה. מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן
תִּסֹּב לְאָחוֹר: ו. הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן: ז. מִלִּפְנֵי
אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב: ח. הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם
חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
בפסח כמו חגים אחרים אומרים הלל. הוא נכלל
בסדר פסח, שחרית, ויש שאומרים אותו בערבית של יום טוב ראשון. הוא קבוצה של ששה
פרקי תהלים שמתחיל עם תה' קיג וסיימו תה' קיח. עניינם השיתוף הודאה לה' על תשועה
ממצב מאוד קשה. עניינו של תה' קיד הודאה על התשועה העבדות מצרים. הרבה אשכנזים
עושים כמנהג הגר"א ואומרים אותו ביום א' של פסח כשיר של היום. חסידים אומרים
אותו בערבית.
תהילים קיד הוא
שיר של שמחה עבור הגאולה ממצרים במיוחד להינצל על ידי קריעת ים סוף. זה כולל גם
רמיזות מתן עשרת הדיברות בהר סיני גם את הנס של קבלת מים מסלע. יש גם רמזים על
התפקיד המיוחד של ישראל בעולם , גם כן את השליטה הגמור של הקדוש ברוך הוא.
המזמור מתחיל,
"בצאת ישראל ממצרים בית יעקב מעם לעז". פירוש המלבי"ם: יספר כי
ההשגחה הפרטית הזאת התחיל בישראל מעת שיצאו מארץ מצרים, שמאז הפלם ה' לחלקו ויצאו
מהנהגת המערכת ואז הפליא עמהם בהנהגה נסית באותות ומופתים עד שראו כולם שה' משגיח
בעולם. "בצאת ישראל ממצרים" אז נעשה דבר זה מהנסים והנפלאות
וההשגחה הפרטית, "בית יעקב", מורה על ההמון, וזה הבדלו מן ישראל שמורה
על אנשי המעלה, עכ"ל.
"היתה יהודה לקדשו ישראל ממשלותיו". "קדוש" פשטותו
ענייני הדת. אבל בפרט מחובר ומשעובד. יהודה מיוחד כי זה שבט מלכות שיוציא ממנו דוד
מלך וביתו. פ' רד"ק: והיתה ממשלה וממלכה בפני עצמה לא ברשות אחר אלא
ברשות האל יתברך, וכן אמר להם כשיצאו ממצרים (שמות יט, ו) ואתם תהיו לי ממלכת
כחנים וגוי קדוש, כלומר תהיו ממלכה בפני עצמה, ותהיו לי כהנים ומשרתים, לא עבדים
לעם אחר, ותהיו לי גוי קדוש, נבדלים מטומאת העמים. ומה שאמר יהודה וישראל, כי מעת
צאתם ממצרים היה יהודה לראש, ונוסע ראשונה . . . כי הוא
קידש שם האל יתברך בקרב כל ישראל, עכ"ל.
אגדתה בגמ' סוטה לז.: ר"מ אומר כשעמדו ישראל על הים היו שבטים
מנצחים זה עם זה זה אומר אני יורד תחלה לים וזה אומר אני יורד תחלה לים . . . אמר
לו רבי יהודה לא כך היה מעשה אלא זה אומר אין אני יורד תחילה לים וזה אומר אין אני
יורד תחילה לים קפץ נחשון בן עמינדב וירד לים תחילה . . . אותה שעה היה משה מאריך
בתפלה אמר לו הקב"ה ידידיי טובעים בים ואתה מאריך בתפלה לפני אמר לפניו רבונו
של עולם ומה בידי לעשות אמר לו דבר אל בני ישראל ויסעו ואתה הרם את מטך ונטה את
ידך וגו' לפיכך זכה יהודה לעשות ממשלה בישראל שנאמר היתה יהודה לקדשו ישראל
ממשלותיו מה טעם היתה יהודה לקדשו וישראל ממשלותיו משום דהים ראה וינוס,
עכ"ל.
"הים
ראה וינס הירדן יסב לאחור". פ' רד"ק: על דרך משל, כי נבקעו המים, כאילו
פחד הים ונס מפניהם בעוברם וכן הירדן יסוב לאחור, כשעברו בירדן (יהושע ג, טז־יז),
עכ"ל. גם יש מדרש כאשר ים סוף קרע כל המים בעולם גם קרע.
"ההרים רקדו כאילים גבעות כבני צאן". לעתים קרובות זה מובן כמו
בהתייחסות למעמד הר סיני. אומר החומש כי ההר חרד לקראת האלוקים המופיע לדבר עם
ישראל. עם זאת אפשר גם להבין שלא רק ים סוף נקרע אלא גם הארץ רעדה באותו זמן.
כביכול ההרים משיבים כי הן רועדים מלפני האלוקים שעשו הנסים הגדולים האלו
ושולט לא רק בטבע אלא בכל העולם.
השורה האחרונה באה להדגיש את השליטה של ה' על כל דבר בבריאה בהזכירו את הנס של משה מקבלים מים מן הסלע.
חלמיש הוא סלע קשה מאוד. אעפ"כ הוא הפך למקור של בריכה של מים מתוקים לעם
כשהיה צמא. המזמור נועד לעורר שמחה ופלא כדי להוסיף משמעות ויופי לחג פסח וסדר
פסח.
לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז בנוסן תשנ"ח
העלון
ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il
Blogger Hebrew http://dyschreiber.blogspot.com/2016/04/blog-post_21.html
YouTube
https://youtu.be/pr_x_zGKJHQ
No comments:
Post a Comment