Wednesday, January 20, 2016

בשלח \ תה' קכד # 158 - הצלה בשם ה'

א. שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי ה' שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל
ב. לוּלֵי ה' שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם
ג. אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ
ד. אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ
ה. אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים
ו. בָּרוּךְ ה' שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם
ז. נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ
ח. עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם ה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ

בתהילים קכד דוד המלך מטיף לעם ישראל לספר בהתלהבות כיצד, אם האלוקים לא היה איתם הם היו בהחלט נסחפו בשיטפון של רשעות בהמון של האנושות. עוצמת מבול של רוע הוא הדגיש על ידי ארבעה משמונה פסוקים המזמור. זה מתחיל עם האנושות הקמים על ישראל. העוינות הופכת כועסת ומאיימת לבלוע את האומה בחיים. זה הופך להיות נהר הצפה שעומד לטבוע הנפש של העם. בשיאה המלחמה נגד ישראל הופכת חצופה ומזיד.

מסביר מכילתא: ויושע ה' ביום ההוא את ישראל מיד מצרים, כצפור שהיא נתונה ביד אדם שאם יכבוש ידו מעט מיד הוא חונקה שנ' נפשנו כצפור נמלטה מפח יוקשים הפח נשבר ואנחנו נמלטנו. לגבי פרקי תהלים כזה מפרש תקוני הזהר: וְכַד אִסְתַּכַּל דָּוִד בְּרוּחָא דְקוּדְשָׁא, וְחָזָא . . . בְּגָלוּתָא בַּתְרָאָה. פי ספורנו על דברים: מגן עזרך הוא שעזר אותך בזמן החורבן שלא כלית כאמרו לולי ה' שהיה לנו אזי המים שטפונו עזרנו בשם ה'.

הפרשנות המקובלת ביותר כמו מצודת דוד: "בקום" - בעת אשר קם עלינו אדם להרוג ולאבד . . . כי התאב לאכול לא ימתין עד יבושל כי אם אוכלו חי ואמר כאילו מרוב תאותם לבלענו היו ממהרים לבלענו חי . . . השוטפים בזדון וברשע וכפל הדבר פעמים ושלש להתחזקות וכדרך המליצה בכל מקום. פ' מאירי: "המים שטפונו" - משל על הצרות שהם כשטף מים. פ' רש"י: "נחלה" - לשון חולי.

פ' מלבי"ם: "שיר המעלות", ספר איך חסד ה' הצילם משני מיני האויבים, אויבי הגוף ואויבי הנפש. . . "שנפשנו כצפור נמלטה מפח יוקשים", כי במה שרצו לצוד נפשנו לכפירות הדת נדמינו כצפור שפורשים לפניו כל מיני מאכל לצודו עי"כ בפח, ונפשנו נמלטה ולא נכנסה אל הפח ועמדנו בנסיון, עי"כ "הפח נשבר", נשברו האויבים ונשמדו.

המשך מלבי"ם: "עזרנו הוא בשם ה'", מה שאנחנו בוטחים בה' ומחזיקים בו הוא עזרנו, מצד "שהוא עושה שמים וארץ", ר"ל שמנהיג הטבע ואשר למעלה ממנה ולכן היה עזרנו השגחיי נסיי לא טבעי. פ' מאירי: ואנחנו נמלטנו ומצד של רוב השתקענו בגלות תהיה הגאולה כעין  מופת  אמ' "עזרנו בשם ה' עושה שמים וארץ" כלומ' שהוא בעל היכולת והמופת ובשנוי הטבע והוא ענין עושה שמים וארץ. פי זוהר: רִבִּי יְהוּדָה אָמַר, זְכוּתָא דְּיַעֲקֹב אַגִּין עָלַיְיהוּ דְּיִשְׂרָאֵל, הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (תהלים קכד) לוּלֵי ה' שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל, יִשְׂרָאֵל סָבָא.

כאשר גרתי במנהטן הייתי חבר בבה"כ של השלמה רסקין. הוא דרש ענייני עמלק. הוא הסביר פעמים ה' מגן עלינו ופעמים הצטרכנו להגן על עצמינו. הוא המשך שפעמים עמלק כמו אריה ופעמים כמו זבוב. כאשר עמלק בא כמו אריה לוחם מלחמה שלנו. כאשר עמלק בא כמו זבוב אנחנו צריכים ללחם המלחמה. עם זאת, זבוב נמשך לזוהמה, ולכן כאשר יהודי מלוכלך זבובים מתקיפים אותו. ההגנה הראויה היא להיות נקי כמו שצריך.

כמו כן יש פעמים היהודים צדיקים ומותקפים בגלל שהם מלמדים אחרים כראוי על ה'. במקרה תפילה היא מספיק לה' להילחם המלחמה שלהם. פעמים אחרות היהודים מותקפות על ידי הגוים, כי הם הזניחו דת. במקרא זה צריך לקרא קראית שמע וזוכר שיש רק אלוקים אחד ושמו השם שנקרא בתורת משה. אחרי זה יבאו נסים ונפלאות להצילנו. וזה הצלה בשם ה'.



לע"נ הסבא אהרן בן יוסף ז"ל נלב"ע כז בטבת תשכ"ו
העלון ניתן לקבל גם בדואר אלקטרוני וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il 






No comments:

Post a Comment