Tuesday, December 14, 2021

צום עשרה בטבת - כל כך רחוק

 בס"ד



זמנים לצום עשרה בטבת בישראל: התחלה: שלישי, 5:14 בבוקר, מסתיים: 17:07.

עשרה בטבת הוא אחד מארבעת ימי הצום המציינים את חורבן בית המקדש. בעשרה בטבת החל נבוכדנצר מלך בבל במצור על ירושלים. המצור הסתיים שנתיים וחצי לאחר חורבן ממלכת יהודה, חורבן ירושלים וחורבן בית ראשון. הצומות חלות גם על אירועים שהתרחשו ב-9 וב-8. כמו כן - עשרה בטבת הוגדר על ידי הרבנות הראשית לישראל לקדיש כללי לזכר קורבנות השואה, שתאריך פטירתם אינו ידוע. פרקטיקות קשורות יהיו לימוד המשנה, הדלקת נרות היארצייט, אמירת קדיש ותפילה לנפשם של הנספים.

לפי השולחן ערוך, בט' בטבת קרה משהו, אבל אנחנו לא יודעים מה היה. הסליחות להיום קובעות שזהו היארצייט של עזרא הסופר, נביא שיבת היהודים לארץ הקודש מגלות בבל, ומי שהביא את עידן בית שני.

בשמיני בטבת במאה ה-3 לפנה"ס, הורה תלמי מלך מצרים על תרגום התנ"ך העברי ליוונית, יצירה שלימים נודעה בשם השבעים. שבעים ושניים חכמים הוכנסו לבידוד ונאמר להם לתרגם את התורה ליוונית. האגדה היא שכל התרגומים היו זהים, כולל כולם עשו את אותם 13 שינויים בעריכה. זה נחשב לנס. התנ"ך היה אמור להיות ממוקם בספרייה הגדולה של אלכסנדריה, שהייתה מוסד הלימוד הגבוה ביותר של ימיו.

הסיבות שניתנו מדוע זה צריך להיות יום צום ולא יום של שמחה נוטות להיות קשות. ישנם מקורות דתיים שאומרים שכל תרגום של התנ"ך אינו מספק. עם זאת, להרחיק לכת ולהכריז על יום צום נראה קיצוני. מובאות דעות שהבעיה הייתה שהתרגום נעשה עבור היהודים. ייתכן שזה היה הזמן שהעברית הפכה לשפה מתה עבור ההמונים כולל עבור הטקסטים הדתיים הבסיסיים ביותר.


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טו ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com

Monday, December 13, 2021

Fast of the Tenth of Teveth - So Far Away

 בס"ד



Times for the Fast of the Tenth of Tevet in Israel


Starts: Tuesday, 5:14 am, Ends: 5:07 pm


The Tenth of Tevet is one of the four fast days that mark the destruction of the Temple. On the tenth of Tevet, Nebuchadnezzar, King of Babylon began his siege on Jerusalem. The siege ended two and a half years after the destruction of the Kingdom of Judah, the destruction of Jerusalem and the destruction of the First Temple. The fasts also apply to events that occurred on the 9th and the 8th. Also the tenth of Tevet, has been designated by the Chief Rabbinate of Israel for a general kaddish in memory of the victims of the Holocaust, whose date of death is unknown. Related practices would be the study of the Mishnah,the lighting of  yahrzeit candles, the recitation of Kaddish, and prayer for the souls of those who perished. 


According to the Shulchan Aruch, on the ninth of Tevet, "something happened, but we do not know what it was...". The selichot liturgy for the day states that it is the yahrzeit of Ezra the Scribe, the prophet of the return of the Jews to the Holy Land from Babylonian exile, and who ushered in the era of the Second Temple.


On the eighth of Tevet in the 3rd century BC, Ptolemy, King of Egypt, ordered the translation of the Hebrew Bible into Greek, a work which later became known as the Septuagint. Seventy two sages were placed in solitary confinement and told to translate the Torah into Greek. The legend is that all of the translations were identical, including them all making the same 13 editorial changes. This was reckoned as a miracle. The Tanakh was to be placed in the Great Library of Alexandria, which was the highest learning institution of its day.


The reasons given why it should be a fast day rather than a day of joy tend to be difficult. There are religious sources that say that any translation of the Tanakh is inadequate. However, to go so far as to declare a fast day strikes me as extreme. Opinions are stated that the problem was that the translation was made for the Jews. It seems to me that this was the time that Hebrew became a dead language for the masses including for the most fundamental of religious texts. 



לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com



Key points: VaY'Chee ויְחִי He Lived

 PARSHA: 

  1. מערת מכפלה
  2. Last words of Jacob
  3. ברכה
  4. repeats מערת המכפלה
  5. Funeral
  6. Yosef


HAFTARA:

1st Kings chapter 2

Last Words of  דוד המלך spoken to שלמה
  1. Keep the Torah
  2. yoav
  3. Be kind to the family of ברזלי הגלעדי
  4. שמעי בן-גרא

HISTORY:
  1. Buried in the family plot in the city of David
  2. Reigned 40 years
  3. Soloman received the throne in good order

Thursday, December 9, 2021

Key Points: VaYigash ויגש He Approached

PARSHA:

1. Judah's plea for Benjamin

2. Joseph reveals his identity

3. Family moves to Egypt

4. Beit El

5. Seventy members of the Family

6. Introduction to Pharaoh / Goshen

7. The Famine 


HAFTARA:

1. unification of Judah and Efriam. Efriam is Joseph and the kingdom of Israel

2. Return to the land of Israel under one king who will be from the house of David.

3. this verse needs elucidation

וְלֹא יִטַּמְּאוּ עוֹד בְּגִלּוּלֵיהֶם וּבְשִׁקּוּצֵיהֶם וּבְכֹל פִּשְׁעֵיהֶם וְהוֹשַׁעְתִּי אֹתָם מִכֹּל מוֹשְׁבֹתֵיהֶם אֲשֶׁר חָטְאוּ בָהֶם וְטִהַרְתִּי אוֹתָם וְהָיוּ־לִי לְעָם וַאֲנִי אֶהְיֶה לָהֶם לֵאלֹהִים׃ 

Nor shall they ever again defile themselves by their fetishes and their disgusting, and by their other violations. I will save them in all their settlements where they sinned, and I will cleanse them. Then they shall be My people, and I will be their God. (Ezekiel 37:23)

4. Everyone will be frum

5. The Temple will be rebuilt

4. Needs Elucidation:

וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי אֲנִי יְהֹוָה מְקַדֵּשׁ אֶת־יִשְׂרָאֵל בִּהְיוֹת מִקְדָּשִׁי בְּתוֹכָם לְעוֹלָם׃ {פ}
And when My Sanctuary abides among them forever, the nations shall know that I the LORD do sanctify Israel. (Ezekiel 37:28)


Tuesday, December 7, 2021

מלכים א פרק ג - לֵב שֹׁמֵעַ # 394

 בס"ד


ההפטרה לשבת חנוכה היא הסיפור המפורסם של שלמה המלך השופט את המחלוקת בין שתי זונות מי מהן הייתה אם האמיתית לתינוק. הסיפור, עם זאת, באמת מתחיל קצת לפני. הוא מתרחש זמן קצר לאחר ששלמה הפך למלך ישראל. הוא עדיין היה נער ואולי אפילו קצת תמים. כביטוי לדבקותו בה' ולהודיה על קבלתו למלך, הלך למשכן והביא אלף קרבנות.

באותו לילה ה' מופיע לשלמה בחלום ואומר לו להגיש בקשה. שלמה מבקש, לֵב שֹׁמֵעַ לשפוט את עמך, להבחין בין טוב ורע", (מלכים א' ג, ט). הקדוש ברוך הוא מרוצה מאוד מבקשה זו ונותן לו בשמחה לב חכם ומבין שהוא גדול מכל מה שנראה קודם וגדול מכל מה שיראה בכל עת. לא רק זה אלא שהוא נותן לו עושר וכבוד. גם לשלמה מובטח אורך ימים בתנאי שהוא שומר תורה.

כאשר שלמה המלך מתעורר הוא נקרא להכריע בתיק בין שתי זונות. שתיהן אמהות לילדים תינוקות. אחת מהן טוענת ששכנתה הרגה בטעות את הילד הטבעי שלה ואז החליפה בחשאי את התינוקות. השכן אומר שזה לא נכון. עיוות הדין למקרה של רכוש במחלוקת, שלמה מתכונן לחתוך את הילד לשניים ולתת חצי לכל צד. בשלב הזה אישה אחת אמרה תן את זה ליריבה שלי פשוט תן לזה לחיות. האישה השנייה אומרת להרוג את זה. האם האמיתית התגלתה לכולם ושלמה נותן לה את הילד.

ניתן ללמוד מהסיפור הזה דברים רבים, ביניהם תפקידו של המלך בהקמת חברה צודקת. ראשית להיות שופט ראוי מצריך את היכולת להקשיב בכנות ולהיות בעל תחושה טובה של נכון ולא נכון. אחרי זה השופט חייב להיות חכם וערמומי. לבסוף הצדק חייב לכלול גם את האומללים ביותר בחברה.

יוצא שבסיס אנושי הוא חברה צודקת וזה נובע מערכי תורה. בנוסף להשגת מטרה זו יש לאמץ אותה על ידי האנשים החשובים ביותר בארץ ולהרחיב אותה גם לאלה שנמצאים במצב נמוך מאוד. זה יעניק לאומה אריכות ימים, עושר וכבוד.


לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טו ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com

Monday, December 6, 2021

1 Kings Chapter 3 - A Heart that Hears

 בס"ד

The haftorah for Shabbos Hanuka is the famous story of King Solomon judging the dispute between two prostitutes as to which one was the true mother of a baby. The story, though, really starts a little before. It takes place shortly after Solomon became King of Israel. He was still a teenager and perhaps even a bit naive. As an expression of his devotion to G-d and thanksgiving for becoming king, he went to the Tabernacle and brought a thousand burnt offerings. 


That night Hashem appears to Shlomo in a dream and tells him to make a request. Shlomo asks for, “a hearing heart (לֵב שֹׁמֵעַ) to judge Your people, to distinguish between good and bad”, (1 Kings 3:9). HaKadosh Baruch Hu is very pleased with this request and cheerfully gives him a wise and understanding heart that is greater than anything that was seen before and is greater than anything that will be seen at any time. Not only that but He gives him wealth and honor. Shlomo is also promised length of days on the condition that he keeps the Torah.


When King Solomon wakes up he is called upon to decide a case between two harlots. Both of them are mothers of infant children. One is claiming that her neighbor accidentally killed her natural child then surreptitiously exchanged the babies. The neighbor says that it is not true. Distorting the law into a case of disputed property, Shlomo prepares to cut the child in two and give half to each party. At that point one woman says give it to my rival just let it live. The other woman says kill it. The true mother has been revealed to all and Shlomo gives her the child. 


Many things can be learned from this story, among them the king’s role in establishing a just society. First being a proper judge requires the ability to sincerely listen and to have a fine sense of right and wrong. After that the judge must be wise and cunning. Finally justice must include even the most unfortunate in society. 


It comes out that a human basic is a just society and this comes from Torah values. In addition to achieve this goal it must be embraced by the most important people in the land and extend to those in a very unfortunate state. This will give the nation longevity, wealth and honor.

לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל גם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com



Friday, December 3, 2021

Key points: Toldot תולדות Generations

 תולדות

  1. יעקב ועשו
  2. בכורות
  3. אבימלך
  4. נשי עשו
  5. ברכה
  6. לבן

הפטרה: מלאכי

  1. גבול רשע
  2. שולחן ה' מגעל
  3. ארותי את ברכותיכם
  4. תורת אמת היתה בפיהו