Thursday, November 26, 2020

ויצא - לא תגנב #358

 

בס"ד

טריקים הם אחד הנושאים בסיפורו של יעקב אבינו. בפרשת ויצא לאחר שעבד 14 שנים עבור לבן בעיקר בחינם, יעקב מבקש שכר. הם מבצעים עסקה שכבשים ועזים שיש בהם שחור ילכו ליעקב. לאחר מכן מספר החומש כיצד יעקב הניח עץ מנומר לפני בעלי החיים החזקים יותר בזמן שהם מזדווגים, וכתוצאה מכך נולדו להם צאצאים שחורים ולבנים. עם זאת הוא לא הציג מוטות אלה כאשר החיות החלשות הזדווגו. בדרך זו החלשים יותר נפלו ללבן והחזקים יותר ליעקב וגרם לו לשגשג יותר מאשר לבן. כאשר לבן מזהה את המצב, הוא מתנגד ליעקב.

בשלב זה נראה כאילו רימו את לבן. עם זאת הסיפור ממשיך כי הקדוש ברוך הוא גילה את הפעולה הזו ליעקב, אמר לו לעשות זאת, ומסביר כי הוא שם לב לרמאותיו הרבות של לבן. יוצא שבמצב זה היה מתאים להיות ערמומי.

זה מנוגד ליעקב בערמומיות לגרום לעשיו למכור לו את זכויותיו של הבכור. הדברים הולכים רע אחרי זה. ראשית יעקב נדחק לגנוב את הברכה שאביו ייעד לאחיו. בשלב הבא עליו להתמודד עם לבן שמושך כל הזמן סוגים של רמאות. בשני המקרים הטריקים מצליחים. עם זאת אצל לבן נראה שהם היו הולמים, אך לא עם עשו. הסיבה לכך היא שנכסים אלה למעשה הועברו מלבן ועשיו ליעקב. יעקב הרוויח אותם, הם טרפו אותם.

השאלה היחידה הייתה הדרך שבה היה ראוי שיעקב יתפוס את המתנות הללו. במקרה של עשו הוא אומר לימים ליעקב, "אָחִי, יְהִי לְךָ אֲשֶׁר-לָךְ", (בראשית לג ט), כלומר שהוא לא רצה להיות מנהיג עם קדוש ועדיף שהדברים האלה ילכו לאחיו. אלא שהתנגדותו של עשו הייתה למניפולציה שיעקב הפעיל להשגתם. באמת היה מגיע לו טוב מזה. מצד שני מתגלה מאוחר יותר שלבן אינו מקבל שיעקב מחזיק בדבר, לא את בעלי החיים, לא את נשותיו, לא את ילדיו. כתוצאה מכך התנהגות סמויה נגדו הייתה ראויה. לבן אכן מקבל את זה ונפרד מיעקב בשלום.

הקדוש ברוך הוא מקדיש תשומת לב למה שקורה באמת ועובר דרך ההִתפַּלפְּלוּת. בסיפור בת-שבע, כאשר דוד המלך מורה ליואב, "הָבוּ אֶת־אוּרִיָּה אֶל־מוּל פְּנֵי הַמִּלְחָמָה הַחֲזָקָה וְשַׁבְתֶּם מֵאַחֲרָיו וְנִכָּה וָמֵת", (שמואל א יא טו), אומר לו הנביא בשם אלוקים, "וְאֹתוֹ הָרַגְתָּ בְּחֶרֶב בְּנֵי עַמּוֹן", (שם יב ט). בעשרת הדיברות כתוב "לא תגנב". בהמשך כתוב אל תשדוד, תרמה, תשקר, תן למישהו להתרוצץ, תקע, אזמל, תהיה קסום, השתמש בתזמון חכם, שוחד. כל אלה הם מעשים גרועות בפני עצמן. אבל כולם דרכים לומר שאדם מחויב להיות כנה לא רק עם הכסף שלו, אלא גם עם המיקום החברתי שלו, ובעיקר גם כל השאר. במקרה של יעקב הוא היה, לכן הוא הצליח.


לע"נ  סימע בת אליעזר ז"ל נלב"ע יט חשון תש"ל

העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com








No comments:

Post a Comment