בס"ד
יש ויכוח, לפעמים סוער וקוצני, על הקנצלר המצרי העתיק, אימהוטפ, אם הוא יוסף הצדיק. אימהוטפ היה השר הראשי של פרעה ג'וזר ופרעונים אחרים שבאו אחריו. הרבה ממה שאנחנו יודעים עליו מקורו במסורת שבעל פה דתית של מצרים. עם זאת במהלך חייו נוצר פסל של פרעה דג'וזר ועל גבי הכן, מיד לאחר שם המלך, הוא השם אימהוטפ ואחריו רשימת תואריו, ואלו הם: "קנצלר מלך מצרים, דוקטור, ראשון בתור אחרי מלך מצרים עילית, מנהל הארמון הגדול, אציל תורשתי, הכהן הגדול של הליופוליס, בנאי, נגר ראשי, פסל ראשי, ויוצר אגרטלים בראשות ".
יש גם גילוף עתיק במצרים שנקרא "רעב סטלה". בה פרעה דג'וזר מספר את סיפורו של רעב נוראי במצרים. מחפש פיתרון רוחני, הוא מברר עם הכומר הבולט אימהוטפ, בן פטה. אימהוטפ משיב שהוא יעלה לבית החיים ויביא תשובה לפרעה. הוא חוזר לאחר זמן קצר ומספר לו על חזונו, באומרו שיש אלוקים כמעט נשכח בשם חנום, השולט על כל מצרים ואליה. המקדש שלו נמצא בעיירה אלפנטין ופרעה חייב ללכת לשם וללמוד את חוכמתו. דג'וסר עושה זאת וגם מטהר את עצמו ומגיש מנחה.
הסטלה ממשיכה בסיפור המלך באומרו: "כשישנתי, ליבי היה בחיים ובאושר. מצאתי את האל עומד. גרמתי לו הנאה בכך ששרתתי והערצתי אותו. הוא הודיע לי על עצמו ואמר:" אני חנום, היוצר שלך, זרועותיי סביבך, כדי לייצב את גופך, לשמור על הגפיים שלך. . . אני אדון הבריאה. . . , מעצב כולם, מדריך כל גבר לשעתם. . . , אבי האלים. אני מכיר את הנילוס, דוחף אותו לשדה. . . אני אגרום לנילוס לעלות עבורך, בלי שתהיה שנה של חוסר ותשישות בכל הארץ, אז הצמחים יפרחו ויתכופפו מתחת לפירותיהם. ארץ מצרים מתחילה לערבב שוב, החופים זורחים להפליא, ועושר ורווחה [ישכון] איתם, כמו שהיה קודם ".
כאשר תורגם הסטלה בשנת 1953, רבים ציינו את הדמיון לסיפור המקרא על הרעב במצרים והסיקו כי אימהוטפ הוא למעשה יוסף הצדיק. פירוש השם אימהוטפ פשוטו כמשמעו הוא "הוא בא בשלום". אביו פטה מתואר המצרית ונשמע הרבה כמו יעקב אבינו. תמונות שלהם קיימות ושניהם יוצאי דופן בכך שהם חובשים כיפות. ארכיאולוגים חולקים בתוקף על ההשוואה. הם מציינים כי סיפורים בכל תרבויות המזרח הקדומות מתארים רעב של שבע שנים. הם אינם רואים בהם אישוש לחשבון המקראי. במקום זאת הם אומרים שזו הוכחה לזיוף שלה, למרות שההיגיון שלהם אינו תעתוע בעיניי. אין הוכחה חותכת כזו או אחרת, ובכל זאת בעיניי הדמיון כה בולט, כי אני מוצא את זה מאוד הגיוני להאמין שיוסף ואימוטפ היו למעשה אותו אדם.
לאימוטפ היה מוניטין רב כרופא והיה אבי הרפואה. ארכיאולוגים משערים כי טקסט רפואי מצרי קדום בשם אדווין סמית 'פפירוס הוא שריד נוסף של אימהוטפ. זהו מדריך כירורגי לפציעות, שברים, פצעים, נקע וגידולים. הוא כתוב בהירוגליפים מצריים באמצעות דיו שחור לטקסט הראשי ובדיו אדום לצורך הגהות הסבר, ונחשב לטקסט הרפואי הראשון. זו דוגמה לערך בו:
"[הוראות הנוגעות] לפצע פעור בראשו, החודר לעצם (וגם) מחורר את [גולגולתו].
[אם אתה בוחן אדם שיש לו פצע פעור] בראשו, החודר לעצם, (ו) מחורר את גולגולתו; אתה צריך להרגיש את הפצע שלו; [אם אתה מוצא אותו לא מסוגל להסתכל על שתי כתפיו] ועל חזהו, (וגם) סובל מנוקשות בצווארו,
עליכם לומר [בנוגע] אליו: "אחד שיש לו [פצע פעור בראשו, החודר לעצם, (ומחורר) את גולגולתו, בעוד שהוא סובל מנוקשות בצווארו. מחלה שאטפל בה.
כעת [לאחר שתפרת אותו, עליך להניח] בשר טרי על פצעו ביום הראשון. אתה לא צריך לאגד את זה. קשר אותו למשהו כדי שיישאר נייח עד שתקופת פציעתו תחלוף]. עליכם לטפל בזה אחר כך בשומן, בדבש ובמוך כל יום, עד שהוא יחלים. "
זו דוגמה להירוגליפים:
אימהוטפ היה ידוע כי הוא פשוט, אך 2000 שנה לאחר מותו, הוא הועלה לאל, כי ההמונים אהבו את זכרו. הישג נוסף שלו היה לתכנן ולבנות את פירמידת המדרגות השבע מדרגות בסקארה. גם היום זכרונו חי, אך באופן מוזר מצטייר בסרטים כמומיה שחוזרת לחיים. קברו נמצא, אך הוא היה ריק.
אני מוצא מספר דברים מרתקים בניתוח זה. זה שינה בעדינות את ההבנה שלי את הפרשנות של יוסף לחלום פרעה. נראה שקריאה שטחית מצביעה על כך ששבע שנות הרעב נקבעות מראש ומבוססות על הטבע. עם זאת נראה שזה באמת אומר שהרעב יסתיים רק לאחר שמצרים תגיע למסקנות תיאולוגיות מסוימות, במיוחד שעליהם לחזור לאלוהי הבריאה. תיאורטית זה יכול לקרות בכל עת או אפילו לא בכלל, אך הצפי הוא שייקח שבע שנים.
סוגיה נוספת היא שגדלותם של גיבורי התנ"ך נוטה להסתיר. לעתים קרובות הם נתקלים בבני אדם סבירים הגונים. לדוגמא תפארת יוסף מוצגת, אך לקורא הוא נשאר הבן הטוב בבית יעקב. עם זאת, כשקוראים ספר לימוד רפואי עתיק זה, מסתכלים על פירמידת המדרגות ומתבוננים ברשימת ההלל על פסלו של פרעה, הוא מתגלה ככזו שחסדנותו הגדולה חורגת מחוכמתו המדהימה. זה גם מרגיע אותנו שאנחנו לא לבד באמונות שלנו ויגיע היום בו הם יתקבלו על ידי כולם.
לע"נ סימע בת אליעזר ז"ל נלב"ע יט חשון תש"ל
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment