Wednesday, November 20, 2019

לזכור עשרה נסיונות של אברהם # 322

במשנה אבות (ה ד) כתוב, "עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת נִתְנַסָּה אַבְרָהָם אָבִינוּ עָה"ש". זה חלק מקבוצת אמרות שעוסקת במספר עשר. אחרי זה יש אמרות המקובצות סביב שבע ואז ארבע. החזרה על אותו מספר הופכת את החומר למהנה וקל לזכור אותו.
התנא רבי יהודה הנשיא לא מנה את המקרים שקרו לאברהם כאשר פירט מחדש את נוסח המשנה שנמצא בידינו כיום. הרמב"ם מונה את עשרת הניסויים באמצעות אירועים המפורשים בחומש לפי סדר התרחשותם. המפרש העיקרי למשנה, הברטנורה, מביא גם רשימה כסדר. עם זאת, ובניגוד לרמב"ם, הוא מתחיל במדרש בו אברהם נזרק לתנור הלוהט בילדותו באור כשדים, למרות שהוא לא נמצא בחומש. במקומו מונה הרמב"ם את הקשיים שאברהם נקלע כאשר התחתן עם הגר, שפחת שרה. כמו כן הרמב"ם שונה מונה את גירוש הגר וישמעאל לא כנסיון אחת אלא שתי נסיונות והוא משמיט את חזון הגולים.
הניסויים הרשומים על ידי הברטנורה זהים לאלה המנויים ב "אבות של רבי נתן", שחוברו מתוספתות בתקופת הגאונים. אבל זה מקובץ אחרת. זה מתחיל עם "לך לך", כלומר עזוב הכל ולך לארץ הקודש ואז אחר כך הרעב שגרם עזיבת א"י. בשלב הבא כתוב שני נסיונות הנוגעים לבניו של אברהם, המתייחסים לקרבן הקרוב של יצחק ולגירוש ישמעאל. להלן שני הניסויים בהם שרה התייחסה לחטיפות של פרעה ואבימלך. לבסוף מופיעים ארבעה: המלחמה של ארבעת המלכים נגד חמשת המלכים, חזון הסיוט של הטרגדיות המדהים את עם ישראל, נזרקים לתנור הלוהט באור כשדים והמילה.
זה יוצא עם רשימת הרמב"ם שיש שתי הרפתקאות הנוגעות להגר. לפיכך ניתן לצייר במרכז שלושה זוגות הכוללים את בני אברהם ושתי נשותיו. קל לזכור זאת. קל מאוד לזכור את לך לך והרעב מכיוון שהם מתרחשים ממש בתחילת פרשת לך לך ושניהם כרוכים בעזיבת מקומות חשובים. גם מבחן המילה קל לזכור. זה משאיר את מבחן מלחמת סדום. זה קצת קשה, אבל אם לוקחים בחשבון שזה בעצם קשור לאחיינו של אברהם לוט, הוא יבוא. בנוסף מגיע הרצף למחשבה. כמו כן התהליך מהנה ונותן לאדם משהו לחשוב עליו.
באופן אישי אני מחשיב את חזון הסיוט כמבחן מכיוון שאני יודע כמה חלומות והזיות חזקים יכולים להיות. גירוש ישמעאל והגר אני רואה כמבחן זהה לא שניים. אני לא רואה את הכבשן הלוהט כמבחן מכיוון שלפי הקריאה שלי במדרש, עבור אברהם כל העסק היה בדיחה פרועה. זה גם לא בחומש. כמה טוב אזכור את זה בעוד חצי שנה זו שאלה פתוחה. בכל מקרה זו הדרך ללמוד כמו שנאמר בקטע מענג בתלמוד, "סימנין עשה בתורה וקנה אותה", (שבת קד.).

לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com

No comments:

Post a Comment