Thursday, February 21, 2019

כי תשא - ניקיון הוא ליד האלוקות # 301

במקדש יש שישה רהיטים. בית המקדש הוא בעצם קמפוס מוקף גדר. בשטח הוא אהל מחולק לשני חדרים. בלשון הקודש הוא נקרא מִקְדָּשׁ, וזה סוג של המילה קדוש. האהל נקרא מִשְׁכַַּן, שהיא לשון דיור; והוא נקרא גם אֹהֶל מוֹעֵד, המשמעות פחות או יותר את אוהל לפגישה. יש לו שני חדרים. גדול יותר נקרא קדוש, פשוטו כמשמעו, ובו המנורה, מזבח הקטורת, השולחן עם לחם הפנים. החדר הקטן יותר נקרא קֹדֶשׁ הַקָּדָשִׁים ובתוכו ארון מקושט שבו העשרת הדברות.

סביב המשכן יש חצר. יש בו מזבח גדול לשריפת הקורבנות. בין המזבח למשכן יש חבית עם ברז (כִּיּוֹר), שמתחתיה יש בסיס. שניהם עשויים נחושת, מתכת יקרה למחצה. זהו החלק האחרון של ציוד המקדש המתואר בחומש. הוא משמש לשטיפת הידיים והרגליים לפני ביצוע כל פעילות המקדש. בתורה יש אזהרת מוות על מי שמזניח להשתמש בו.
לפי החומש הכיור וכנו הם לשם "רָחְצָה" (ר' שמות ל יח). גם מצווה מצווה שלוש פעמים בלשון רחץ. הגמרא (זבחים יט.) דורש את המצוה הזאת ומביא את הפסוקים האלו. אבל בשיון שלו קורא זה "מצות קידוש". והוא משתמש רק לשון של קדושה לדוגמה מקדש, לקדש ולא אף פעם לשון של רחץ. מלא כמעט עמוד בעניין. אם יותר מקידוש אחד נדרש למשימה ארוכה מאוד או משימות מרובות מיד לאחר אחד את השני. אף פעם לא שואל שאלה לגבי ניקיון.

כמו כן ספר החינוך מצוה קו: נראה מכל זה שאין הכונה ברחיצה מתחלה אלא להגדלת כבוד הבית שאפילו היה טהור ונקי בתחלת באו שם צריך לרחץ. ומשהתחיל בעבודה, אין צריך עוד לרחיצה בין עבודה לעבודה זולתי ביום הכפורים לרב חמרו של יום, לפי שכל עסק עבודת הבית אנו מחזיקין ורואין בלבנו טהור, נקי וקדוש.

זה לא כמו הרמב"ן (שמות ל יט): ורחצו אהרן ובניו וגו' הרחיצה הזו דרך כבוד שלמעלה, כי כל הקרב לשולחן המלכים לשרת וליגע בפת המלך וביין משתיו רוחץ ידיו בעבור היות הידים עסקניות. והוסיף כאן לרחוץ הרגלים בעבור היות הכהנים משרתים יחפים ויש בני אדם שיש ברגליהם זוהמא וכיעור.

תכלית של הספרות הדתית היהודית הוא לגרום שאדם חושב. אין פרשנות שאומר כי יש עונש מוות משפטי על כישלון להתרחץ לפני עבודה בבית המקדש. עם זאת השירות יהיה פסול וכהן חייב מוות על ידי שמים. גם יש להתחשב  שרחצה היא מעשה של קדושה. מסתבר כי הניקיון הוא מעלה ואת הפרה שלה לא מוצא חן בעיני הקדוש ברוך הוא, גמו שאומר, "מִי-יַעֲלֶה בְהַר-ה' וּמִי-יָקוּם, בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ. נְקִי כַפַּיִם, וּבַר-לֵבָב. יִשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת ה' וּצְדָקָה מֵאֱלֹקי יִשְׁעוֹ", (תהילים כד ג-ה).

לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com

No comments:

Post a Comment