Wednesday, February 13, 2019

תצוה - ראש בריא, גוף בריא # 300

פרשת תצווה עוסקת במה שהוא פחות או יותר בבגדי הכהן הגדול. יש לו שמונה בגדים. ארבעה נפוצים לכל האנשים; חולצה, מכנסיים, חגורה וכובע. יש גם ארבעה בגדים מיוחדים; חלוק, סינר, חושן ורצועת ראש.
החולצה, המכנסיים והכובע עשויים מפשתן בסריגה פשוטה. החגורה היא גם פשתן אבל זה רקום, ולכן קצת מפואר. הגלימה מלכותית ומעוטרת. הוא מוקף בפעמוני זהב קטנים. הבד הוא כחול עם סגול ואדום לקצץ. בימי קדם היו  אלה צבעים יקרים כמו זהב.
סינר הוא לעתים קרובות קשורה לעבודה. רוב שירותו של הכהן הגדול הוא לשחוט בעלי חיים עבור הקורבנות, אבל הסינר היה גם מקושט מאוד. זה היה מארג בדוגמת, עשוי מחוט שסובב מחוטי זהב וכחול, סגול ואדום איכותי. הרצועות מעל הכתפיים היו מעוטרות באוניקס אדום מגולף, אבן יקרה למחצה. היו להם גם הגדרות וחבלים זהבים להיות מחובר החושן.
החושן היה מעט כרזה מעוטרת באבני חן שהיו תלויות על החזה. היו לה שתים עשרה אבנים, כולל יהלום, אודם, אמרלד וספיר. כמו שהם, הם חקוקים בשמותיהם של שנים עשר בניו של יעקב.
סרט הראש היה תכשיט. זה היה בעצם צלחת זהב על המצח מחובר מחרוזות כחולות יקרות. על זה היה חקוק "קדוש לה'".
יש דגש ברור על הראש ועל הלב. כפי שאני זוכר הרמב"ם ב "מורה נבוכים" אמר כי הדגש העליון של האדם צריך להיות על השכל. זאת משום שאחד מתחבר לאלוקים באמצעות הידע שלהם ואמונות לגבי טבעו של המקום. אם כן, הדבר החשוב ביותר לאדם יכול להיות הוא מוח צלול מלא עם הרעיונות הנכונים איך הקדוש ברוך הוא מתייחס לעולמו.
כתוצאה מכך בראש סדר העדיפויות של האדם הוא פיתוח נאותה נרחבת של מערכת האמונות שלהם. זהו הסמליות של סרט הראש. בלשון הקודש המילה צִיץ פרושו, להזות, להציץ, או להביט. הרמז הוא כי דרך מסירות לדת במיוחד בחכמה הצצה של אלוהים מתקבל. בנוסף לכך הוא אספקלריה שדרכו העולם נתפס. גם המבט העולם הזה יקר ויפה שצריך להיות קישוט בולט כי הוא מוצג בגאווה לאחרים.
הרמב"ם רואה את הרמה השנייה כמערכת היחסים בין היחיד ולחברה. זה נחשב היבט של הלב ומסומל על ידי החושן. אבל לכלי יש שם של שתי מילים. השני הוא מִשְׁפָּּט, הכולל רעיונות של חוקים מוסמכים וערכים אישיים. הרעיון הוא שהיחסים בין היחיד לבין המרכיבים השונים של החברה צריכים להיות כמו אבנים יקרות וקרוב ללב. חלק מזה הוא כי כל ישראל הם אחים, זה צריך להיות מוצג יפה, וכאשר אלוקים מסתכל למטה מן השמים, הוא צריך לראות את השמות של כל קבוצה בחברה על כתפיו של הכהן הגדול.
בתוך החושן נמצאים האורים והתומים. זו שפת האורות והיושר, אבל היום אין איש שיודע בבירור מה זה. שמש אותו לתפוס רצונו של הקב"ה באמצעות נטיותיו ודמיונו של הכהן הגדול, ונראה כי באמצעות אהבת המצוות ועם ישראל יש למצוא תובנה גבוהה.
השלישי מבין ארבעת דרגות החשיבות כפי שנרשם על ידי הרמב"ם הוא הגוף. חולצה, מכנסיים, וכובע הם בעצם לשמירת הגוף. החגורה מעוטרת והחלוק יפה במיוחד. הרעיון הוא כי יופי פיזי חשוב. אבל, זה פחות חשוב מאשר אמונות נכונה יחסים אנושיים טובים.
נושא הבריאות קשה ואני לא בטוח אם הרמב"ם רואה את זה בדירוגו. נראה כי מוח בריא הוא חשוב יותר מאשר גוף בריא. עם זאת, לומר כי יחסים אנושיות טובות יותר חשוב מאשר גוף בריא קשה, ואולי יש דעות שונות על זה.
העדיפות התחתונה שהוזכרה על ידי הרמב"ם היא רכוש יפה. זה מסומן על ידי הסינר. הסיבה היא כי רכוש הם חיצוניים לאדם. הגוף קרוב. הלב אפילו קרוב יותר. וזה הקב"ה הוא מעל.
לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com

No comments:

Post a Comment