בפרשת הנושאת את שמו, קורח מוביל מרד נגד משה רבנו. אליו מצטרפים גם דותן ואבירם ועוד 250 נכבדים. למרד היתה תמיכה רחבה בקרב כלל האוכלוסייה. קורח מקנא בעמדת הכוהן הגדול בגלל מעמדו הגבוה, ומטרתו לחטוף את מעמדו של אהרן. 250 הנכבדים הם בעיקר משבט לוי. כוונתם היא לבטל את מעמדו של הכהן הגדול ולהפוך את תפקידיו בחלוקה רחבה, אשר תאפשר גם להם לבצע את העבודות האלה.
דתן ואבירם הם רק צרות ומורדים. אם מישהו רוצה שהם יעשו משהו הם עושים את ההפך, במיוחד אם זה יעורר כעס. לא אכפת לעם ישראל לא אכפת קורח או טענות שלו, ולא מעוניינים לבצע את העבודה של הכהן הגדול כהן. אבל המרדנות, העקשנות והשפה הצורמת של דתן ואבירם מצאה חן גדול בעיניהם.
קורח ו 250 איש מקבלים הזדמנות להתחרות נגד אהרון. כולם יביאו קטורת במשכן והקב"ה יבחור את אחד שהוא מעדיף. משה מנסה לדון בטענות עם דתן ואבירם. תגובתם היא לסרב לפגוש את משה ובמקום זאת לעולל עליו עלבונות. לא הפתעה שהקב"ה בחר אהרן. כמו כן הוא שורף למוות את 250 המתמודדים. קורח, דתן ואבירם נבלעים על ידי האדמה בנס המאשר את רשעותם.
התגובה של העם היא להאשים משה על הריגת קהילת ה' ולהפגין נגדו. ה' מוכן להרוג את כולם, אבל הוא נרגע כאשר אהרון מקריב קטורת כראוי. הולך צעד נוסף, הקדוש ברוך הוא אומר את ראשי שנים עשר שבטים עם אהרון המייצג לוי לשים את המטות שלהם לתוך המשכן. מטה הבחירה של האלוקים יפרח. למחרת בנוכחות כולם, מטה של אהרון פורח ועושה פרי. התגובה של העם היא להתנהג כמו טיפשים ותינוקים גדולים. אבל הם מסיימים את תעלוליהם והמרד נגמר.
הלקח הוא שיש יצר הרע חזק לקנטר ולהיות עקשנית. זה יתלבש באיזו תלונה, אולי אמת או אולי שקר. פעמים אחרות הוא מתחזה לדת כאשר הוא כפירה או חילול ה'. במקום זאת, אדם צריך להיות מנומס, מדבר ברור, וותרן. התורה נותנת לנו את הקורח כדוגמה רעה ועלינו ללמוד אותו היטב כדי שלא נהיה כמוהו או קהילתו. הדוגמה הטובה היא אהרון כהן הגדול כמו שכתוב בפרקי אבות א יב, "הלל אומר, הוי מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה".
לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment