צו ממשיך את ענין הקרבנות. זה פותח בפסוק: "זאת תורת העלה", (ויקרא ז ב). תורה פירושה הוראה ותורת משה היא ספר הוראות כיצד לנהל חיים טובים. השימוש שלה כאן מרמז כי אלה הן גם הוראות חשובות.
ההנחיות כאן הן נושא ארצי מאוד, במיוחד על סילוק אפר של קרבן שאכלו על האש על המזבח. את האפר הם הורידו את המזבח והכניס לתוך מיכל. זה צריך להיעשות תוך לבישת מדים של כהן הדיוט. לפני עזיבתו את בית המקדש כהן משתנה לבגדים נקיים. האפר נלקח אז למקום נקי מחוץ למחנה ישראל. כל זה הוא לקח לנקות בלגן לאחר שמירת מצות התורה ולהוציא את האשפה כראוי.
אפשר לחשוב כי עבודה מלוכלכת נמוכה זו לא תהיה תפקיד של עמדה מכובדת כמו כהן. גם על מתן מתנה יקרה להראות מסירות מוחלטת לקדוש ברוך הוא, ניקוי האפר לא יהיה ראוי להזכיר. זה נראה כאן כי ניקיון רגיל חשוב לחומש. ישנם מצבים דומים רבים לדוגמה שטיפת הידיים והרגליים, ניקוי המנורה, הרחצת הגוף. ש"ס ופוסקים דנים במקוואות לשטיפת הגוף וכלים למטבח.
משנה פסחים ה ח: כמעשהו בחול כך מעשהו בשבת, אלא שהכהנים מדיחים את העזרה שלא ברצון חכמים. פירוש רבי עובדיה מברטנורא: שהכהנים היו מדיחין את העזרה - מפני שהדמים מרובים היו מדיחין אותה בשבת. שאמת המים היתה מהלכת בעזרה וכשהן רוצים להדיח פוקקים את נקב יציאתה והמים פושטים על כל גדותיה ומדיחין כל העזרה [שהעזרה רצפה של שיש היתה כולה] ואח"כ פותחין הנקב והמים יוצאים.
זה כמו מצווה כי חמץ לא יימצא בפסח. בגלל זה יש לנקות בזהירות את הבית לקראת החג. חמץ פירושו גם מעופש או אפילו רקוב. כתוצאה מכך ניקוי פסח באמת הוא ניקוי האביב. הגיע הזמן להיפטר מהזבל כי העולם חוזר לחיים, ויציאת מצרים מעבדות לחירות נזכרת. זה הזמן להתחלה חדשה ללא המטען הישן והמטופש.
בדרגה עמוקה יותר, אדם שהביא פר יקר ויפה כמתנה לה' או אפילו מי שעומד לערוך סדר יפה יכול לחשוב שהוא השיג שלמות. לכן הוא לא צריך לדאוג למשהו ארצי כמו לעזוב את המקום נקי. למעשה לא הגענו לשלמות ושיקול פשוט הוא תמיד חשוב. אפילו מצוות כמו סילוק האפר והחיפוש אחר החמץ מביאות אדם לרמה גבוהה יותר של טוהר.
לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment